دبیرکل ناتو: با اقدامات مسئولانه به تهدید موشکی روسیه پاسخ می دهیم

به گزارش گالری ابزار زیبا، دبیرکل ناتو با مقصر دانستن روسیه در فروپاشی معاهده INF مدعی شد با اقدامات مسئولانه به تهدید موشکی روسیه علیه اروپا پاسخ خواهند داد اما در این کار عجله نخواهند کرد.

دبیرکل ناتو: با اقدامات مسئولانه به تهدید موشکی روسیه پاسخ می دهیم

به گزارش گروه بین الملل گالری ابزار زیبا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در واکنش به فروپاشی معاهده منع موشک های هسته ای میان برد موسوم به INF بین آمریکا و روسیه گفت این اتفاق مایه تاسف و نگرانی اعضای ناتو است.

استولتنبرگ امروز (آدینه) در نشست خبری اضطراری که برای صحبت درباره همین مسئله تشکیل داد، گفت علی رغم شکست معاهده INF و تصمیم طرف های درگیر برای فراوری و آزمایش موشک های میان برد، ناتو اما قصد ندارد موشک های زمین پایه هسته ای را در اروپا مستقر کند.

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک وی با متهم کردن روسیه به نقض مفاد معاهده مذکور، گفت که ناتو با تصمیم واشنگتن در خروج از INF موافق است: پیشنهاد روسیه [درباره استقرار موشک های میان برد و کوتاه برد] معتبر نیست زیرا آنها سال هاست که در حال استقرار [و فراوری] موشک هستند. هیچ اعتباری برای استمهال روسیه درخصوص موشک هایی که هم اکنون در حال استقرارست، وجود ندارد. هیچ موشک جدیدی متعلق به آمریکا یا ناتو در اروپا وجود ندارد اما هر روز موشک های جدیدتری از روسیه رونمایی می گردد.

دبیرکل ناتو ضمن تاکید بر اینکه این سازمان نمی خواهد شاهد رقابت تسلیحاتی جدیدی بین غرب و شرق بعد از فروپاشی این معاهده باشد، تهدید کرد: ناتو به وسیله اقدامات مسئولانه با تهدیدات موشکی روسیه علیه اروپا مقابله می نماید.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد، آمریکا و روسیه را از تملک، فراوری یا پرتاب آزمایشی موشک های زمین پایه میان برد (1000 - 5000 کیلومتر) و کوتاه بردتر (100-500 کیلومتر) منع می نماید. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و میخائیل گورباچف روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.

استولتنبرگ با ابراز امیدواری برای رسیدن به توافقی با روسیه جهت جلوگیری از شروع رقابت تسلیحاتی و اعمال محدودیت بر اشاعه تسلیحات هسته ای، گفت: متحدان ما کاملا به حفظ موثر کنترل تسلیحاتی، خلع سلاح و عدم اشاعه بین المللی متعهد هستند... ناتو همچنین به تمایل خود برای داشتن روابط سازنده با روسیه ادامه می دهد تا زمانی که روسیه با اقدامات خود [این آرزو] را عملی سازد.

وی با اشاره به اینکه ناتو قصد ندارد عجولانه به فروپاشی معاهده INF واکنش نشان دهد، شرح داد: ما با بسته ای از اقدامات موافقت کردیم که نیروی دفاعی و بازدارندگی ناتو را به صورت موثر و قابل اعتماد حفظ می نماید. لکن ما برای اجرای این اقدامات عجله نمی کنیم یا گام های عجولانه ای برنمی داریم. ما گزینه های موجود را با دقت آنالیز می کنیم.

دبیرکل ناتو در پاسخ به سوالی درباره سامانه پدافند موشکی اس-400 روسی که به ترکیه - به عنوان یکی از اعضای ناتو - فروخته شده نیز گفت: هیچ برنامه ای برای ادغام اس-400 روسیه با شبکه یکپارچه پدافند موشکی و هوایی ناتو وجود ندارد.

کشورهای آمریکا و روسیه بعد از ماه ها متهم کردن یکدیگر به نقض مفاد معاهده منع موشک های هسته ای میان برد، امروز رسما از آن خارج شدند. (جزئیات بیشتر)

از طرفی مقامات ارشد کاخ سفید که خواستند نامشان فاش نگردد به خبرگزاری رویترز گفتند که بعد از فروپاشی معاهده INF، دولت آمریکا از این به بعد خود را مقید به عدم ساخت و ذخیره موشک های میان برد با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای نخواهد دانست و ضمن درخواست از کنگره برای تامین بودجه مورد احتیاج جهت راه اندازی خط فراوری موشک های میان برد، طی چند هفته آینده آزمایش موشک کروز با چنین ویژگی هایی را شروع می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس

به "دبیرکل ناتو: با اقدامات مسئولانه به تهدید موشکی روسیه پاسخ می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبیرکل ناتو: با اقدامات مسئولانه به تهدید موشکی روسیه پاسخ می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید