فرد بهبودیافته می تواند کرونا را به دیگران منتقل کند؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، این روزها ویروس کرونا در کشورمان گسترش پیدا کرده و به تدریج استان های بیشتری را درگیر خود می کند. در این میان پرسش های زیادی برای شهروندان پیش آمده که یکی از مهم ترین آنها این است. آیا فردی که کرونا داشته و بهبود یافته، می تواند ویروس کرونا را به دیگران منتقل کند؟

فرد بهبودیافته می تواند کرونا را به دیگران منتقل کند؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، یک عضو هیأت علمی انستیتو پاستور در این رابطه به ایلنا توضیح داد: در حالت عادی، انتقال ویروس از فرد بهبودیافته به دیگران در صورتی که آن فرد عطسه و سرفه نداشته باشد، حتی اگر ویروس همچنان در بدن فرد باشد، بسیار کم است.

احمدرضا بهره مند گفت: دوره کُمون (نهفتگی) این بیماری بر مبنای اسناد مدلّل بین دو تا سه هفته است. در این دوره فرد می تواند همه را آلوده کند، اما بعد از اینکه این بیماری در فرد بیمار کنترل شد، به شرطی که فرد آبریزش بینی، عطسه و سرفه نداشته باشد، بیماری از فرد بهبودیافته راه انتقال دیگری ندارد.

وی افزود: البته این به معنی این نیست که می تواند افراد دیگر را در آغوش بگیرد، ببوسد یا رابطه جنسی داشته باشد. چون ما هنوز درباره این ویروس که ویروس جدیدی هم است، اطلاعات کافی نداریم اما همانطور که گفتم، در حالت عادی انتقال ویروس از فرد بهبودیافته در صورتی که عطسه و سرفه نداشته باشد، به دیگران بسیار کم است. حتی اگر ویروس همچنان در بدن فرد باشد.

  • جهش ژنتیکی در ویروس کرونا

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور ادامه داد: کرونا همان ویروسی است که باعث بروز بیماری سارس شده و بعد تغییر ژنتیک داده و به مرس تبدیل شده است. آنچه که مسلم است در این ژن یک جهش ژنتیکی جدیدی اتفاق افتاده و باعث بروز بیماری کووید 19 شده است، اما بیش از 95 درصد این ویروس با همان ویروس مرس و سارس همخوانی دارد.

بهره مند گفت: آنچه که مسلم است، این است که 80 درصد بیماران اصلا علائم جدی ندارند و مانند یک سرماخوردگی ساده است. 20 درصد از مبتلایان با مسائل خاص روبرو می شوند و تنها 2 درصد از این 20 درصد با توجه به عوامل مختلف مانند سن بالا، نقص ایمنی و مسائل قلبی، ریوی با مسائل حاد تنفسی روبرو می شوند.

او در پاسخ به این سوال که آیان این 2 درصد در همه جای دنیا یکسان است، گفت: ممکن است بین 2 تا 2.5 درصد متفاوت باشد و این میزان به بیماری های زمینه ای افراد بستگی دارد.

  • تست ژنتیک؛ تنها راه تشخیص قطعی کرونا

عضو هیأت علمی انستیتو پاستور اظهار کرد: آنفلوآنزاها و سرماخوردگی ها شبیه هم هستند و صرفا با بروز علائم نمی توان گفت که فردی به کرونا مبتلا شده است یا خیر و حتما باید تست ژنتیک از او گرفته شود تا به طور قطع خاطرنشان کرد که فردی به کرونا مبتلا شده است یا خیر. همچنین وقتی میزان اکسیژن موجود در خون فردی از یک حد مشخص پایین تر نیست، معنیش این است که آن فرد مبتلا نشده و 80 درصد از افراد ممکن است مبتلا شوند و علائم حاد را نداشته باشند و بهبود پیدا کنند.

بهره مند گفت: اصولا بیماری کرونا با علائم تب در حدود 39 درجه، عطسه، آب ریزش بینی، سرفه و درد ظاهر می شود. ممکن است این علائم تا مدت 14 روز که دوره کُمون این بیماری است، بروز نکند. به همین دلیل در مدت 14 روز بسیار سخت است که بتوانیم تشخیص قطعی بدهیم که فرد دارای بیماری آنفلوآنزای h1n1 یا آنفلوآنزای h1n5 یا کروناست.

این پزشک افزود: بنابراین تنها راه تشخیص قطعی کرونا همان تست ژنتیک است. اگر چنین علائمی در فرد مشاهده شد، حتما به پزشک مراجعه کند تا تحت نظر باشد. چون خود فرد نمی تواند به راحتی تشخیص دهد که به کرونا مبتلا شده است یا به آنفلوآنزا.

  • در خانه بمانید

این عضو هیأت علمی انستیتو پاستور تاکید کرد: افراد تا جایی که امکان دارد، باید از حضور در اجتماعات خودداری و از غذاهای فست فود و غذای بیرون از منزل کمتر استفاده کنند. همچنین فاصله خود با دیگران را حتما رعایت کنند.

بهره مند درباره انتشار این ویروس از طریق هوا نیز که این روزها بر سر زبان ها افتاده است، توضیح داد: اینکه گفته می شود این ویروس سنگین است و از هوا روی زمین می نشیند و بلند نمی شود، چندان مستند نیست. چراکه اسنادی وجود دارد مبنی بر اینکه ویروس ها سبک تر از باکتری ها هستند و با جریان هوا حرکت می کنند. حتی باکتری سل که بسیار سنگین است، با جریان هوا حرکت می کند. پس چنانچه یک نفر سرفه کند و این ویروس در هوا پخش شود، ممکن است منتقل شود.

این پزشک تاکید کرد: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا شستن مرتب دست ها با آب و صابون است. همچنین اگر کسی خواست سرفه کند، حتما از دستمال استفاده کند. سطوح خانگی هم باید ضدعفونی شوند و یکی از بهترین ضدعفونی کننده ها همین مایع های سفیدکننده است. با مایع سفیدکننده 10 درصد می توانید همه سطوح (کابینت ها، کف زمین خانه و ...) را ضدعفونی کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "فرد بهبودیافته می تواند کرونا را به دیگران منتقل کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرد بهبودیافته می تواند کرونا را به دیگران منتقل کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید