فعالیت معادن شمیرانات و دماوند کنترل شده و قانونی است

به گزارش گالری ابزار زیبا، در پی خواهان متوقف شدن عملیات معدن کاری در ارتفاعات توچال جنوبی به دلیل تخریب شدن کوهستان و افزایش خطر سیلاب در آن منطقه، معاون امور معادن سازمان صمت تهران توضیح داد: این معادن با مجوز وزرات صمت و کاملا قانونی فعال هستند و فعالیت، استخراج و انفجارها کنترل شده و هیچ خطری از جانب این معادن تا به امروز گزارش نشده است. شاکیان عده ای هستند که معادن را مزاحم ساخت وسازهای خود می دانند.

فعالیت معادن شمیرانات و دماوند کنترل شده و قانونی است

به گزارش گالری ابزار زیبا، چنید پیش رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه فعالیت معدن سنگ سبز واقع در کوی فراز منطقه 2 شهر تهران موجب تخریب بیش از پیش کوهستان و ایجاد خطر سیلاب در ایام بارندگی خواهد شد؛ به شهرداری تهران متذکر شد که با توجه به ماده 60 برنامه سوم، در اسرع وقت و در چارچوب ضوابط قانونی حفاظت از حریم و با همکاری اداره کل محیط زیست تهران عملیات معدن کاری در این منطقه متوقف گردد.

در این رابطه، علی عبدی- معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران- در گفت وگو با گالری ابزار زیبا، اظهار کرد: این معادن شمیرانات که شامل 17 معدن می گردد، برای تامین مصالح ساختمانی همان منطقه همچون شن وماسه، سنگ لاشه و سنگ دانه بندی است. در حال حاضر واگذاری جدید در این منطقه نخواهیم داشت اما واگذاری همه این معادن و معدن مذکور هم از جمله آن هاست، قانونی بوده و دارای مسئولین فنی هستند که در معدن مستقر بوده و استخراج آن ها و انفجارها را کنترل می نمایند. ضمن اینکه علاوه براین کارشناس در شهرستان وجود دارد که مرتبا از معادن بازدید نموده و درصورت مشاهده خطری آن را گزارش می نماید.

وی اضافه نمود: اما معضلاتی هم در این مناطق همچون شمیرانات و بخشی از دماوند وجود دارد که ساخت وساز چه قانونی و غیرقانونی بسیار زیاد شده بنابراین سازندگان احساس می نمایند که این معادن مزاحم آن هاست؛ به همین دلیل خواهان تعطیلی آنند. اما بیشتر سرمایه گذاران از اختصاص بخشی از کوهستان به معادن ناراضی هستند. تا به امروز 37 مورد برداشت غیرمجاز که هیچ اصول ایمنی را رعایت نمی نمایند صورت گرفت، جالب است که هیچکس هم شکایت نکرد اما با فعالیت معادنی که دارای مجوز بهره برداری از وزارت صمت است و کاملا قانونی فعالیت می نمایند، مخالفت می نمایند. البته چند سالی است که در کوشش هستیم تا با برداشت های غیرمجاز برخورد کنیم و از آن ها جلوگیری گردد.

عبدی تاکید نمود: این معادن کاملا قانونی واگذار شده اند و قانونی فعالیت می نمایند اما اهالی آن مناطق معتقدند که این معادن مزاحم ماست. گفتنی است در نتیجه آنالیز نقشه ها، متوجه شدیم که حتی زمانی که این معادن فعال بوده و استخراج صورت می گرفته است، تنها زمین های کشاورزی بوده و حتی یک مورد هم مسکن هم وجود نداشته است اما ساخت وسازهایی هرچند غیرقانونی اجرا شده و شکایت هم دارند. درصورتی که این افراد به حریم معادن ورود نموده و در آن منطقه ساخت وساز اجرا شده است. نمی گردد برای اینکه افرادی دوست دارند در آن منطقه معدن نباشد، فعالیت معادن تعطیل گردد.

این مقام مسئول خطر افزایش سیلاب و تخریب کوهستان به واسطه فعالیت این معادن را کاملا رد نموده و گفت: این معدن هیچ خطری برای سیل و سیلاب نداشته و کاملا ایمن مشغول فعالیت هستند و تا به امروز گزارشی هم مبنی بر خطر ناشی از فعالیت این معدن نداشته ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فعالیت معادن شمیرانات و دماوند کنترل شده و قانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت معادن شمیرانات و دماوند کنترل شده و قانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید