بودجه 1401 پوپولیستی است، ابهامات بودجه برای بورس پابرجاست

به گزارش گالری ابزار زیبا، لایحه بودجه 1401 امروز تقدیم مجلس شد. اگر چه ظاهرا بودجه برای بورس خبرهای خوبی داشت اما کارشناسان معتقدند بودجه 1401 خوشبینانه و کمی پوپولیستی است.

بودجه 1401 پوپولیستی است، ابهامات بودجه برای بورس پابرجاست

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: ارز 4200 تومانی همچنان برای دارو و گندم وجود دارد و به نظر می رسد حذف آن برای این اقلام به صورت پلکانی خواهد بود. اما به طور کلی عدم پرداخت ارز ترجیحی برای صنایعی مانند روغنی و زراعی تاثیر مثبت خواهد داشت و در مجموع اتفاق بدی نیست.

وی ادامه داد: موضوع مورد توجه بعدی کاهش عایدیهای دولت از محل انتشار اوراق است که از 132 همت به 88 همت کاهش پیدا نموده است. چنانچه این موضوع اجرا گردد طبیعتا تاثیر مثبتی بر بورس خواهد داشت. اما باید توجه داشت که در صورت ادامه تحریم ها دولت می تواند از محل اصل و فرع 177 همت دیگر نیز اوراق منتشر کند. بنابراین این خطر همچنان برای بورس وجود دارد.

این کارشناس در ادامه به افزایش سه برابری نرخ گاز سوخت صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی اشاره و مطرح نمود: این موضوع قبلا 30 درصد از نرخ خوراک بود اما الان به 100 درصد افزایش پیدا نموده، این موضوع به صنایع مرتبط فشار زیادی می آورد.

تحقق بعضی از ارقام بودجه سخت است

نصیرزاده اظهار کرد: تراز عملیاتی در بودجه سال گذشته 460 همت بود اما در بودجه سال جاری به 300 همت کاهش پیدا نموده است. عایدی حاصل از محل مالیات 77 درصد افزایش یافته و عایدی نفت و فرآورده های نفتی 800 همت در نظر گرفته شده است. به احتمال زیاد دولت فقط قصد کاهش کسری تراز را داشته چرا که تحقق این ارقام سخت است.

وی توضیح داد: بودجه 1401 برای بورس خوشایند نیست. نرخ بهره مالکانه از 10 همت به 40 همت رسیده است. با توجه به افت قیمت های جهانی احتمالا به شرکت های معدنی هزینه تحمیل گردد.

این کارشناس گفت: ابهامات موجود در نرخ بهره مالکانه، نرخ سوخت گاز صنایع، مقدار انتشار اوراق و … همچنان وجود دارد. تحمیل هزینه به صنایع و بورس قابل پیش بینی بود. اما نگاه خوشبینانه و پوپولیستی به بعضی از مسائل در بودجه 1401 سایه ابهامات را همچنان در این بازار سنگین نگه می دارد.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس گالری ابزار زیبا بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

به "بودجه 1401 پوپولیستی است، ابهامات بودجه برای بورس پابرجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 1401 پوپولیستی است، ابهامات بودجه برای بورس پابرجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید