مردم کدام داروها را بیشتر دور می ریزند؟ ، 3 بیماری که به علت دورریز دارو ایجاد می گردد ، داروهای غیرقابل مصرف را به این داروخانه ها تحویل دهید

به گزارش گالری ابزار زیبا، داروهایی که همراه با زباله های خانگی دورریز می شوند، دوباره به چرخه حیات برمی گردند و می توانند منجر به افزایش ابتلا به انواع سرطان ها، مقاومت به انواع آنتی بیوتیک ها، توسعه بیماری های هورمونی و... گردد.

مردم کدام داروها را بیشتر دور می ریزند؟ ، 3 بیماری که به علت دورریز دارو ایجاد می گردد ، داروهای غیرقابل مصرف را به این داروخانه ها تحویل دهید

گالری ابزار زیبا - مریم سرخوش: تا پیش از اجرای پویش دارو زباله نیست که بر اساس آن مردم می توانستند داروهای غیرقابل مصرف و تاریخ مصرف گذشته را به داروخانه های منتخب در شهر تهران تحویل دهند، تقریبا هیچ روند مشخصی برای خلاصی از شر این داروهاوجود نداشت. سازمان غذا و دارو این پویش را برای اولین بار اسفند سال گذشته در تهران اجرا کرد و تنها در 2هفته منتهی به انتها سال 2 تُن داروی غیرقابل مصرف در 50 داروخانه شهر جمع آوری شد.

حالا این پویش در مرحله دوم از 16 خرداد سال جاری شروع شده و تا 16 تیر و این بار در 157 داروخانه در حال اجراست. قرار است در انتها اجرای آن، آنالیز های لازم برای بودجه مورد احتیاج اجرای کشوری مشخص و اعلام گردد. این در حالی است که کارشناسان حوزه دارو پویش دارو زباله نیست را مهم ترین اقدام برای جلوگیری از ورود داروهای غیرقابل مصرف به چرخه طبیعت می دانند، چرا که اغلب مردم این داروها را همراه با زباله های خانگی دورریز می نمایند. با توجه به این که سیستم از بین بردن زباله در کشور به شکل دفن زباله انجام می گردد، این داروها هم همراه با زباله ها در خاک مدفون می شوند. اما به دلایل مختلف از جمله بارش باران و عبور آبهای زیرزمینی، در سطح زمین حرکت می نمایند و مجددا به وسیله گیاهان و آب به چرخه حیات برمی گردند. این مساله انسان ها را در معرض آنتی بیوتیک هایی قرار می دهد که نباید استفاده می نموده و منجر به مقاومت های آنتی بیوتیکی در آنها می گردد. وضعیتی که باعث می گردد در زمان بیماری های عفونی، کارایی آنتی بیوتیک ها کم شده یا از بین برود، یا حتی بیمار احتیاج به استفاده از آنتی بیوتیک های قوی تر داشته باشد.

دکتر نوشین محمدحسینی، مدیرکل دفتر نظارت و پایش فراورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو در گفت وگو با گالری ابزار زیبا درباره اجرای این پویش در گام دوم، داروخانه های فعال در این پویش، داروهایی که سال گذشته بیشترین دورریز را از سوی مردم داشتند و بعلاوه شرایط تحویل دارو از سوی مردم به داروخانه ها، زمان اجرای سراسری پویش در کشور، خطرات دورریز کردن داروها همراه با زباله های خانگی و... شرحات بیشتری داده است.

تحویل داروهای غیرقابل مصرف به داروخانه ها تا 16 تیر

محمدحسینی درباره اجرای این پویش در سال گذشته گفت: اولین پویش زباله دارو نیست سال گذشته از 15 اسفند 1401 تا انتها سال برای شهر تهران اجرا شد و 50 داروخانه هم در این طرح شرکت داشتند. در این مدت 2 تن داروی غیرقابل مصرف جمع آوری شد.

به گفته این مسئول طرح در گام اول به صورت داوطلبانه برگزار گردید و هیچ بودجه ای صرف آن نشد. شرکت های پخش، شرکت رهپویان سالم (برای امحای داروها)، داروخانه های فعال (برای اجرای طرح) و داروسازان داروخانه های جهادی (برای جداسازی داروها) هم برای همکاری در اجرای این طرح هیچ هزینه ای دریافت نکردند.

این پزشک در پاسخ به این سوال که کدام داروها در اجرای اول این پویش بیشتر دورریز شده اند، گفت: داروهای قلبی - عروقی، ضد افسردگی، مکمل ها، داروهای اعصاب و روان، مسکن ها بیشترین داروهایی بودند که از سوی مردم به داروخانه های منتخب تحویل شد.

وی به شروع دوباره این طرح از 16 خرداد سال جاری اشاره نمود و اضافه نمود: پویش ملی دارو زباله نیست، از 16 خرداد شروع شده و تا 16 تیر به مدت یک ماه ادامه دارد. تعداد داروخانه های داوطلب هم افزایش پیدا نموده و به 157 داروخانه رسیده است.

بیشترین داروهایی که در اولین مرحله اجرای پویش دارو زباله نیست به داروخانه ها تحویل و دورریز شده است

دورریز داروها عدد قابل توجهی است

این مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا آماری درباره اندازه دورریز داروها همراه با زباله های خانگی وجود دارد، مطرح کرد: این عدد را نمی توان به طول دقیق اعلام نمود چون مردم اعلام نمی نمایند که چه اندازه دارو دور می ریزند. اما با توجه به این که سال گذشته تنها با اجرای طرح طی دو هفته و در 50 داروخانه 2 تُن دارو غیرقابل مصرف جمع آوری شد، با در نظر گرفتن 3 هزار داروخانه در شهر تهران و بازه زمانی یکساله قطعا با عدد بسیار بزرگتری روبرو هستیم.

به گفته این مسئول باید اطلاع رسانی دقیقی درباره خطرات دورریز داروها همراه با زباله های خانگی صورت بگیرد و مردم نسبت به عواقب این مساله مطلع شوند. وی در شرح بیشتر گفت: داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که از یک سو ممکن است به مواد سمی تبدیل شوند و بعضی از آنها از جمله آنتی بیوتیک ها هم با ورود به محیط زیست می توانند مقاومت ایجاد نمایند. این مساله باعث می گردد که فرد در زمان احتیاج به یک عفونت با اثربخشی کم دارو روبرو گردد و مجبور به استفاده از آنتی بیوتیک های قوی تر یا صرف هزینه و زمان بیشتر برای درمان گردد.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش فراورده های سلامت محور سازمان غذا و دارو در ادامه تاکید نمود: مهم ترین بیماری هایی که از دورریز نادرست دارو ایجاد می شوند، انواع سرطان ها، مقاومت به انواع آنتی بیوتیک ها و توسعه بیماری های عفونی، بعلاوه بیماری های هورمونی هستند. در این باره امیدواریم که با جمع آوری اطلاعات از اجرای این پویش مطلعی و اطلاع رسانی بیشتری برای مردم داشته باشیم.

داروها را تفکیک شده تحویل دهید

محمدحسینی درباره شرایط تحویل داروهای غیرقابل مصرف به داروخانه های فعال در پویش ملی دارو زباله نیست هم شرح داد: داروخانه هایی که این داروها را تحویل می گیرند نشانگر مخصوص این پویش ملی را دارند که هنگام ورود به داروخانه قابل مشاهده است. مردم باید داروهایشان را تنها به این داروخانه ها تحویل دهند. فهرست این داروخانه ها در وب سایت های معاونت های غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی موجود است. هیچ شرایط خاصی هم برای تحویل دارو مشخص نشده، تنها مساله این است که مردم داروها را به صورت تفکیک شده جامد و مایع تحویل دهند. باید داروهای جامد مثل قرص ها را از داروهای مایع مثل شربت ها و آمپول ها جداسازی نمایند. در هر داروخانه دو باکس جدا برای این کار در نظر گرفته شده است.

وی اضافه نمود: بعد از تحویل داروها به داروخانه، مسئول فنی، کیسه ها را پلمب می نماید و از سوی عوامل سازمان جمع آوری و برای امحا به شرکت هایی که به صورت استاندارد دارای فیلترها و کوره های مخصوص هستند، ارسال می گردد تا داروها بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد و اثری از بیماری زایی آنها باقی بماند، امحا شوند.

منبع: همشهری آنلاین

به "مردم کدام داروها را بیشتر دور می ریزند؟ ، 3 بیماری که به علت دورریز دارو ایجاد می گردد ، داروهای غیرقابل مصرف را به این داروخانه ها تحویل دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم کدام داروها را بیشتر دور می ریزند؟ ، 3 بیماری که به علت دورریز دارو ایجاد می گردد ، داروهای غیرقابل مصرف را به این داروخانه ها تحویل دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید