نمونه های خارجی تیبا، دنا و شاهین را ببینید، عکس

به گزارش گالری ابزار زیبا، در این مطلب، نگاهی به طراحی خودروهای مختلف ایرانی خواهیم داشت که از روی ماشین های مشهور جهان کپی شده و یا الهام گرفته اند.

نمونه های خارجی تیبا، دنا و شاهین را ببینید، عکس

به گزارش خبرگزاری گالری ابزار زیبا و براساس گزارش پدال، وقتی صحبت از کپی برداری در طراحی خودرو می شود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی می افتیم زیرا خودروسازان این کشور سال ها اقدام به کپی برداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان می کردند و برخی از آن ها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشته اند. بااین حال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپی برداری طراحی را در اینجا هم می توانیم ببینیم با این تفاوت که کپی برداری چینی ها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربه فرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالی که در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپی کاری را می بینیم. ازاین رو، در ادامه قصد داریم با فاحش ترین کپی های ایرانی آشنا شویم.

تیبا 2 و سئات ایبیزا

تیبا به عنوان اولین خودروی ملی سایپا در آذر 1389 رونمایی شد. طراحی این خودرو از طریق شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین صورت گرفته بود و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلو شباهت هایی به خودروهای لانچیا داشت. بااین حال، چون فاصلهٔ بین آغاز پروژه تا رونمایی خودرو بسیار زیاد شد، طراحی تیبا در همان زمان معرفی هم رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. بااین حال، سایپا این ماشین را با همین طراحی روی خط تولید برد و در سال 1391 نسخهٔ هاچ بک آن را با نام تیبا 2 معرفی کرد. درحالی که نمای جلوی تیبا 2 با نسخهٔ سدان یکسان بود، سایپا قسمت عقب آن را با الهام از نسل چهارم سئات ایبیزا طراحی کرد. در این قسمت فرم چراغ ها شباهت زیادی به هاچ بک اسپانیایی دارد.

دنا و مرسدس بنز C کلاس

درحالی که حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار می گذشت و سورن به عنوان فیس لیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آن طور که باید از سمند متمایز شود، ایران خودرو در سال 1388 پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازه های قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال 1390 با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایران خودرو نمای جلو و عقب سمند را به طور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکس تر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالی که در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد می آورد، طراحی چراغ های عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 صورت گرفته است.

ساینا و سوزوکی کیزاشی

همان طور که گفتیم، چون خیلی طول کشید تا پروژهٔ تیبا به پایان برسد، طراحی این خودرو در زمان معرفی قدیمی شده بود. به همین دلیل، سایپا خیلی زود برای فیس لیفت تیبا دست به کار شد. این خودرو با کد 232 در سال 1392 رونمایی شد و با نام ساینا در سال 1394 به بازار آمد. طراحی ساینا ملغمه ای از الهامات و الگوبرداری ها از خودروهای مختلف است. در جلو، طراحی چراغ ها مشابه نیسان پولسار است و فرم جلوپنجره و سپر نمای خودروهای لکسوس را به یاد می آورد اما فاحش ترین کپی برداری را در عقب می بینیم یعنی جایی که چراغ ها کاملاً از روی سوزوکی کیزاشی طراحی شده اند. البته سایپا بعداً دوباره ساینا را فیس لیفت کرد و از این شباهت ها کاسته شد.

شاهین و بیوک اکسل

سایپا پس ازاینکه تیبا را به عنوان اولین محصول ملی خود به بازار فرستاد، در اوایل دههٔ 90 شمسی پروژه ای بنام SP100 را برای ساخت خودروی ملی بزرگ تر و گران تری آغاز کرد. این خودرو که بر اساس پلت فرم نسل دوم تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس C30 ساخته شد، در تیر 1397 با نام رهام رونمایی شد و در اسفند 1398 به شاهین تغییر نام داد. هرچند شاهین برای یک خودروی ایرانی از شرکتی مثل سایپا طراحی قابل قبولی دارد اما به نظر می رسد طراحی نمای جلوی آن با الهام از نسل دوم بیوک اکسل و فیس لیفت نسل اول کیا کادنزا شکل گرفته باشد زیرا جلوپنجرهٔ چندضلعی و فرم مثلثی چراغ های شاهین شباهت زیادی به این دو خودرو دارد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "نمونه های خارجی تیبا، دنا و شاهین را ببینید، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه های خارجی تیبا، دنا و شاهین را ببینید، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید