کوپه یا کلاسیک؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، با توسعه تقاضای خرید انواع خودروهای شاسی بلند در جهان، شرکت های خودروسازی ضمن ایجاد تنوع هر چه بیشتر در مدل های کراس اوور یا SUV خود اقدام به قطع یا کاهش فراوری بعضی مدل های سدان، استیشن، کوپه و هاچ بک کرده و انرژی و سرمایه بیشتری را برای طراحی و فراوری انواع مدلهای شِبهِ شاسی بلند یا شاسی بلند صرف می نمایند.

کوپه یا کلاسیک؟

این روزها به جرات می توان گفت دیگر کمتر خودروسازی را می یابید که در سبد محصولاتش حداقل 2 یا 3 مدل کراس اوور یا SUV نداشته باشد (البته حساب فراوریکنندگان داخلی یعنی سایپا و ایران خودرو از دیگران جداست و در دوره ای که بر طبق آمار بیش از 60 درصد بازار خودرو در اختیار شاسی بلندها قرار گرفته است، دردانه های جاده مخصوص همچنان بر طبل فراوری سدان های هم کلاس می کوبند). اما تیم های طراحی شرکت ها از چندین سال قبل و همزمان با رشد آرام بازار فروش خودروهای بلند قامت، با هدف ایجاد تنوع، نوآوری و جذب هرچه بیشتر مشتریان، کلاس جدیدی را در گروه خودروهای SUV به وجود آوردند و آن کلاس کراس-کوپه یا اس یو وی-کوپه بود.

در یک تعریف ساده شاسی بلندهای کوپه همان مدل های (با فرم اتاق کلاسیک) هستند که فرم و حرکت بصری خط سقف آن ها از حالت شکسته و جعبه ای شکل به یک منحنی نرم و روان تبدیل شده است. شاید بتوان گفت این کلاس خودرویی اولین بار در سال 2001 و در قامت خودرویی زشت و بدقیافه به نام پونتیاک اَزتِک نمود یافت؛ خودرویی که به علت طراحی خاص و عجیبش در بازار آن روزها مغلوب شد، اما توانست مدال افتخار زشت ترین طراحی دنیای خودرو را از آن خود نماید!

بیشتر بخوانید: نقد و آنالیز طراحی رانا پلاس فیس لیفت

هرچند پس از پونتیاک، برندهای دیگری نظیر سانگ یانگ با مدل اکتیون در سال 2006 به این کلاس خاص و نوپا ورود کردند، اما بدون شک این کمپانی آلمانی بی ام و بود که برای نخستین بار با معرفی شاسی بلند کوپه X6 در سال 2007 آغازگرِ انقلابیِ سگمنت فوق شناخته شد.

مهم ترین تفاوت بی ام و با پونتیاک و سانگ یانگ علاوه بر پختگی در طراحی به کاریزمای برندش نیز مربوط می شد چرا که از دیدگاه علم بازاریابی و رفتارشناسی مشتریان، زمانیکه یک برند معروف و صاحب نام مبدع و معرف سبکی خاص از طراحی یا نوآوری باشد حتی در صورت کارآمد نبودن آن و به علت ذهنیتی که مشتریان نسبت به نام و اعتبار آن برند دارند، موارد منفی و ایرادات کمتر به چشم آمده و عمدتاً نکات مثبت آن برجسته می گردد.

بی ام و ایکس 6 هرچند خودرویی متفاوت با طراحی چشمگیر و مجذوب کننده بود، اما برخلاف برادر دوقلوی خود یعنی X5 از نظر تناسبات طراحی و کارایی به مراتب ضعیفتر بود. با این حال، در دنیایی که بسیاری مواقع مُدگرایی حرف اول را می زند، X6 با استقبال بسیار خوب مشتریان روبه رو شد و توانست به سرعت آمار فروش بالایی را در سبد محصولات بی ام و به خود اختصاص دهد.

قبلی 1 از 8 بعدی

پس از موفقیت بی ام و و به فاصله ای نه چندان زیاد دیگر شرکت های خودرویی نظیر مرسدس بنز، آئودی، فولکس و … به باشگاه کراس کوپه ها پیوستند و کار به آنجا رسید که طراحی و فراوری مدل های کوپه کراس با عبور از برندهای لوکس در میان شرکت های میانه و حتی مالی نیز جا باز کرد و این روزها شاهد معرفی سریالی انواع مدل های کراس کوپه به وسیله برندهای مالی اروپایی، آسیایی و به تازگی چینی ها نیز هستیم. اتفاقی که در بین کارشناسان خودرویی به نام اپیدمی کوپه سازی معروف است.

بیشتر بخوانید: آنالیز طراحی ام وی ام 315 پلاس

نکته جالب آنکه تمامی کراس کوپه های امروزی در واقع بر پایه یک مدل کلاسیک (منظور از کلاسیک ، فرم اتاق جعبه ای معمول و متدوال شاسی بلندها هستند) بنا شده اند و علی رغم ظاهری متفاوت، اما باطنی کاملاً یکسان با برادران سُنَت گرای خود دارند.

این روزها سبک طراحی و استایل بدنه SUVهای کوپه هر چند به شدت موردپسند مشتریان جوان و بانوان قرار گرفته اند و در بعضی موارد، از زیبایی و مجذوب کنندهیت ظاهری بیشتری نسبت به مدل های کلاسیک برخوردار هستند، اما از منظر تناسبات کلی پیکره و معماری بدنه در بیشتر موارد خودروهایی با ارزش بصری پایین تر محسوب می شوند و در واقع مجذوب کنندهیت های فرمی و ظاهری آن ها در کوتاه مدت از دیدگاه بیشتر کارشناسان بر فاکتورهای عملکردی آن ها غالب است.

در آلبوم تصویری این مقاله، مقایسه ای تصویری داریم بین دو قلوهای ناهمسان تازه متولد بعضی شرکت های خودروسازی؛ شرکت هایی که محصولاتشان در رده مالی و میانه قرار می گیرند، نه لوکس و اشرافی. اینکه تا چه زمانی نهضت کوپه سازی شاسی بلندها ادامه خواهد داشت سوالی است که فعلاً نمیتوان پاسخ دقیقی به آن داد چرا که مشتریان امروزی خودروهای شاسی بلند، بیشتر به ظاهر خودروی خود اهمیت می دهند نه عملکرد و کارایی آن.

منبع: بلاگ دیوار

به "کوپه یا کلاسیک؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوپه یا کلاسیک؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید