ایران هنوز در برجام حضور دارد، آمریکا باید برگردد ، سیاست فشار حداکثری شکست خورده است

به گزارش گالری ابزار زیبا، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک در مصاحبه با شبکه یورونیوز تاکید نمود: آمریکا باید به توافق هسته ای بازگردد و تحریم ها را لغو کند.

ایران هنوز در برجام حضور دارد، آمریکا باید برگردد ، سیاست فشار حداکثری شکست خورده است

به گزارش گالری ابزار زیبا از گالری ابزار زیبا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار یورونیوز به موضوع برجام و کاهش تعهدات کشورمان به این توافق بین المللی در صورت بدعهدی های دیگر طرف های آن پرداخت.

متن مصاحبه مذاکره نماینده پیشین هسته ای ایران در این گفتگو به توضیح زیر است:

آیا زمان ضرب الاجل ایران برای خروج از پروتکل الحاقی تغییر نموده است؟ سخنگوی وزارت امور خارجه می گوید آمریکا تا هفته نخست اسفند زمان خواهد داشت که تحریم های ایران را لغو کند؛ این در حالی است که پیشتر از 23 فوریه سخن گفته می شد.

قبل از اینکه به سوال شما پاسخ دهم باید بگویم که ما گزارش های متعدد آژانس را داریم که کاملا نشان می دهد همکاری ایران با آژانس به صورت کامل اجرا شده. وقتی که آمریکا به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد، دیگر کشور های به جامانده در برجام به ما اصرار داشتند که رفتاری مشابه آمریکا نکنیم و از توافق خارج نشویم چرا که آن ها خسارت های ایران را جبران می نمایند.

ما یک سال برای این منظور صبر کردیم، اما در عمل اتفاقی نیفتاد. همان زمان دولت ایران تصمیم گرفت به صورت چند مرحله ای تعهدات خود را کاهش دهد. البته همین امر هم بر مبنای بند 36 برجام صورت پذیرفت. از سوی دیگر مجلس هم مدت ها در این خصوص بحث نموده بود که چه راه حل هایی در قبال این شرایط انجام دهد و در نهایت این قانون تصویب شد.

بر اساس این قانون ما تعهداتی در چارچوب قوانین کشوری داریم. بر اساس این قانون ما باید گام ها را برداریم که البته بعضی از آن ها مثل آغاز غنی سازی 20 درصدی را آغاز کردیم. مرحله بعدی آن که قرار است 21 فوریه (سوم اسفند) اتفاق بیفتد همانطور که شما اشاره کردید این است که اگر تا آن موقع مطالب مجلس محقق نشود دولت باید به اجرای پروتکل الحاقی خاتمه دهد. ضمن اینکه توجه داشته باشید که همین هم طبق برجام اقدامی داوطلبانه از سوی ایران بوده است.

این یعنی به این معناست بعد از آن تاریخ نظارت های آژانس ادامه دارد، اما اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود؟

بله همینطور است. شرایط برمی شود به پیش از توافق برجام. یعنی ما در چارچوب پادمان و ان پی تی به تعهدات خود عمل می کنیم و بر همین اساس هم ماموران آژانس در ایران حضور خواهند داشت.

پس تغییری در ضرب الاجل ایران ایجاد نشده؟

خیر. بر اساس همان مصوبه مجلس است.

انتظار شما از آمریکا چیست؟ اگر مثلا واشنگتن گام مثبتی انجام دهد که نشان دهنده تغییر راهبرد کلی این کشور در قبال ایران باشد برای ایران کافی نخواهد بود؟

مصوبه مجلس تعیین است. ما همواره گفته ایم آمریکا باید به برجام برشود. یعنی باید به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام برشود. باید تحریم هایی را که در خود برجام تعیین شده چه هستند، لغو کند. تحریم هایی که در دوره ترامپ به عناوین دیگر تصویب شد را باید لغو نمایند و البته یک سری تحریم های جدیدی هم در دوره ترامپ تصویب شد که که آن ها هم باید لغو شوند. در نتیجه تعیین است که آمریکا باید چه کار هایی انجام دهد.

اما تقریبا تعیین است که در این فاصله زمانی کوتاه این اتفاقات نمی افتد. یعنی حتی اگر حرکت مثبت کوچکی هم از سوی آمریکا صورت بگیرد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود؟

مصوبه مجلس روشن است که چه اتفاقی باید بیفتد. ما بر همان اساس مجبوریم عمل کنیم و بر همان اساس هم عمل خواهیم کرد.

در رسانه های آمریکایی گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه دولت آمریکا برنامه هایی دارد برای کاهش فشار بر ایران بدون برطرف تحریم ها. این احیانا اگر اتفاق بیفتد واکنش ایران چه خواهد بود؟ آیا ایران این را می پذیرد؟

مصوبه مجلس که تعیین است و باید بر همان اساس عمل شود. الان هم زود است که بخواهیم قضاوت کنیم آمریکا چه اقدامی بکند و ما در مقابلش چه اقدامی باید انجام دهیم. آمریکایی ها می دانند باید چه بنمایند. باید تصمیم شان را بگیرند. همین حالا که من خدمت شما هستم آمریکا ناقض قطعنامه 2231 و ناقض برجام است. یعنی همان سیاستی که در دوره ترامپ ادامه می شد هنوز هم ادامه دارد. هیچ تغییری ما ندیدیم. آمریکا باید تصمیم بگیرد که می خواهد سیاست شکست خورده فشار حداکثری را ادامه دهد یا واقعا می خواهد متوجه شود که آن سیاست اشتباه بوده و رویکرد جدیدی را اتخاذ می نماید. البته در صحبت می گویند که سیاست فشار حداکثری سیاست شکست خورده ای بوده است.

به شما هم به صورت مستقیم گفته اند که این سیاست شکست خورده است؟

خیر. ما مستقیم تماسی نداشتیم.

یکی از رسانه های فرانسوی گزارشی منتشر نموده بود که بعد از روی کار آمدن دولت آقای اوباما مذاکراتی از طرف دولت جدید با شخص شما در واشنگتن انجام شده است.

خیر. صحت ندارد. ما هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکایی ها نداشتیم. چیزی که عرض می کردم این بود که مسئولین وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است؛ بنابراین این را باید در عمل اثبات نمایند صرفا به حرف نمی شود.

آیا ایران برنامه ای ندارد که خودش قدمی را برای این منظور بردارد؟ ایران نمی خواهد گام نخست را صورت دهد؟

این انتظار غلطی است که این ها می گویند ایران گام اول را بردارد. ما که در برجام هستیم. کسی که از برجام خارج شده باید ثابت کند تغییر رویه داده است. چطور انتظار می رود ایران که در برجام است گام بردارد؟ ایران چه گامی بردارد؟

اما در حال حاضر دیگر ایران هم در برجام نیست؟

خیر. ایران هنوز در برجام حضور دارد.

غنی سازی اورانیوم ایران در حال حاضر بالاتر از حد مشخص در برجام است.

بله درست می فرمایید. ولی این ها همه در چارچوب ماده 36 برجام است که وقتی یک خلاف و نقض شدید و آشکاری از سوی یک طرف انجام می شود طرف مقابل می تواند یا به طول کلی تعهداتش را انجام ندهد و یا بعضی از تعهداتش را انجام ندهد و ما مورد دوم را انتخاب کردیم و بعضی از تعهدات خود را انجام ندادیم. ضمن اینکه نکته مهم این است که به محض اینکه آمریکا به اجرای تعهدات خود به صورت کامل و بدون پیش شرط بازشود ما هم به اجرای تعهدات خود باز خواهیم گشت و این قدم هایی که ما برداشیتم کاملا برگشت پذیر است.

فرض کنیم این قدم نخست برداشته نشود، گام بعدی ایران چیست؟

سیاست ما در ارتباط با استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای روشن است. ما بار ها اعلام کردیم که عضو ان پی تی هستیم و فتوای رهبری هم روشن است. سلاح های هسته ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و بنابراین موضع ما در این زمینه کاملا روشن است که ما نه به ساخت سلاح هسته ای علاقه داریم و نه به سمتش می رویم. در عین حال به عنوان عضو ان پی تی ضروری است که از مزایای این معاهده برخوردار شویم و مزایای آن این است که به صورت کامل از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز استفاده کنیم.

ما عضو ان پی تی هستیم و متعهد هستیم به آنچه امضا کردیم و هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است.

گفتگو هایی هم در خصوص آزادی زندانیان دو تابعیتی اخیرا به بین دو طرف صورت نگرفته است؟

اخیرا صورت نگرفته، ولی موضع ما روشن است و بار ها اعلام کردیم. البته ما دو تابعیتی را از نظر قانونی تحت این عنوان رسمیت نمی شناسیم و شهفرایندان ایرانی بر اساس قوانین کشور شهفرایند ایران هستند، ولی در ارتباط با موضوعی که شما گفتید ما بار ها موضع خود را اعلام کردیم.

اما در دولت آقای بایدن گفتگویی در این خصوص شکل نگرفته است؟

خیر. هیچ گفتگویی چه در زمینه بحث هسته ای و چه در ارتباط با بقیه مباحث با دولت بایدن نداشتیم.

آقای ظریف اشاره ای کردند به اینکه اتحادیه اروپا نقش میانجی را می تواند ایفا نماید. وزیر خارجه قطر هم به تهران سفر کردند و این کشور هم در خصوص میانجیگری ابراز تمایل نموده است. ترجیح ایران برای این میانجیگری کدام کشور است. آیا ترجیح می دهد کشور های منطقه در این فرایند وارد شوند یا همانطور که آقای ظریف گفتند آقای بورل و دستگاه سیاست خارجی اروپا نقشی را ایفا نمایند؟

عرض کردم. تعهدات آمریکا روشن است و چیزی نیست که نیازی به بحث و گفتگو و اینجور مباحث داشته باشد. اگر آمریکایی ها تصمیم بگیرند که به تعهدات خود برگردند. خودشان هم روشش را می دانند؛ بنابراین چیزی که ضروری است این است که تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود. حالا صحبتی که آقای دکتر ظریف در خصوص بورل کردند این است که اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ نماینده برجام در شورای امنیت و قطعنامه 2231 از اتحادیه نام برده شده است؛ بنابراین نقشی که اتحادیه اروپا دارد هماهنگ نماینده اجرای برجام است.

منبع: جام جم آنلاین

به "ایران هنوز در برجام حضور دارد، آمریکا باید برگردد ، سیاست فشار حداکثری شکست خورده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران هنوز در برجام حضور دارد، آمریکا باید برگردد ، سیاست فشار حداکثری شکست خورده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید