برای کردها بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغالگری ترکیه است

به گزارش گالری ابزار زیبا، به دنبال لشگرکشی نیروهای ترکیه و شورشیان سوری به خاک سوریه و تکمیل مقدمات شروع عملیات احتمالی این کشور علیه کردهای سوریه در منطقه شرق فرات می توان گفت وتوی آمریکا که همیشه مانع از شروع عملیات در شمال سوریه علیه کردها شده بود در نتیجه تماس های مکرر دو رئیس جمهوری بی اثر شد و بالاخره نتیجه را به نفع ترکیه تغییر داد.

برای کردها بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغالگری ترکیه است

به گزارش گالری ابزار زیبا، سایت النشره لبنان در گزارشی درباره ورود نیروهای ترکیه به شمال سوریه و احتمال انجام عملیات علیه نیروهای کرد نوشت: منطقه شرق فرات سوریه در نتیجه آمادگی های ترکیه برای شروع یک عملیات نظامی گسترده علیه نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) غالبا کرد که طی سال های گذشته از سوی آنکارا مورد تهدید قرار گرفته بود، بار دیگر به صدر اخبار بازگشته است.

نمودهای شمال سوریه حدود 15 درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می دهند و بیشتر آنها مسلمان اهل تسنن بوده و درصد کمی از آنها غیرمسلمان هستند. پشتیبانی نظامی آمریکا از نمودهای سوریه از اواسط دسامبر سال 2017 و پس از آنکه ترامپ حکم اجرائی را مبنی بر اختصاص حدود 400 میلیون دلار برای مسلح کردن نیروهای قسد امضا کرد، شروع شد. این تصمیم تحویل چندین محموله سلاح و تجهیزات نظامی به یگان های مدافع خلق کرد (ی پ گ) که ستون فقرات نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) هستند را به همراه داشت.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، یگان های مدافع خلق کرد پس از نیروهای نظام سوریه دومین نیروی غالب در سوریه هستند که کنترل حدود 30 درصد از مساحت این کشور از جمله میادین مهم گازی و نفتی و زمین های وسیع کشاورزی را به دست دارند.

این یگان ها پس از آنکه داعش را در مناطق گسترده شمال شرقی سوریه شکست دادند، نقش اصلی را در ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا برای مقابله با داعش ایفا کردند.

پس از آن که ترامپ در ماه ژانویه ترکیه را تهدید کرد که در صورت حمله به نمودها پس از خروج نیروهای آمریکا از سوریه، اقتصاد آنکارا را نابود خواهد نمود، حمایت واشنگتن از نمودها در برابر هرگونه حمله نظامی توسط ترکیه و یا نیروهای نظام سوریه گسترش یافت. پیش از تهدید ترامپ علیه ترکیه، نماینده جیمز ماتیس، وزیر دفاع اسبق آمریکا ژانویه گذشته در پاسخ به اظهارات بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که با اشاره به نمودها گفته بود: هر کس برای بیگانگان کار کند و به ویژه اکنون تحت فرمان آمریکا در این راستا عمل کند و در مقابل ارتش و ملتش بایستد، خائن است. تأکید کرد که واشنگتن از نمودهای سوریه حمایت می نماید.

حمایت آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک شکاف میان واشنگتن و آنکارا که نگران تشکیل یک رژیم کرد در شمال سوریه و در نزدیکی مرزهایش است را عمیق تر کرد و در مقابل باعث شد تا فاصله میان ترکیه و روسیه درباره بحران سوریه و اجرای قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت کم گردد.

اما این حمایت پس از آنکه نیروهای آمریکایی در راستای اجرای دستور ترامپ دو موضع را در تل ابیض و رأس العین در شمال شرقی سوریه تخلیه کردند، ادامه نیافت.

اظهاراتی که یک مقام آمریکایی دوشنبه در گفت وگو با رویترز بیان کرد، تأیید می نماید که واشنگتن پشت نمودها را خالی نموده است. وی در این باره به رویترز گفت: آمریکا صبح دوشنبه به فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک خبر داد که نیروهای واشنگتن از آنها در مقابل حملات ترکیه در هیچ مکانی حمایت نمی نمایند.

نمودهای سوریه در دوره گذشته به حمایت آمریکا چشم دوخته بودند تا ترکیه نتواند تنها با آنها در گوشه رینگ روبرو گردد اما امروز طبق گفته منابع آگاه در محافل کرد آمریکا به تعهدات خود در قبال ایجاد مکانیزمی برای تأمین امنیت مرز سوریه با ترکیه عمل ننموده است، اگرچه نیروهای سوریه دموکراتیک در این زمینه انعطاف پذیری نشان دادند تا از هرگونه درگیری نظامی با ترکیه جلوگیری گردد.

پس از آنکه آمریکا نیروهایش را از مناطق مرزی سوریه و ترکیه خارج کرد، نمودها در پیامی برای دنیا غرب ضمن هشدار نسبت به اینکه حمله ترکیه مقدمه ای برای جان دریافت دوباره داعش خواهد بود، برای مقابله با هرگونه حمله ترکیه با استفاده از توانایی های نظامی موجود اعلام آمادگی کردند. اما منابع آگاه مذکور معتقدند که نمودهای سوریه باید سوالات زیادی را از خودشان درباره شروط بی فایده ای که بیان کردند، بپرسند، به ویژه اینکه همه می دانستند که واشنگتن با ایجاد اختلاف با ترکیه، به خاطر نمودها خودش را به مخاطره نخواهد انداخت.

این منابع معتقدند که موضع آمریکا حاکی از آن است که واشنگتن می خواهد از رویارویی محبت آمیز میان هم پیمانان کرد و ترکیه حمایت کند اما در واقع این موضع چراغ سبزی برای آنکارا است تا طرح هایش را اجرا کند. این درحالی است که نمودها در دوره گذشته گزینه های مختلفی داشتند که از جمله این گزینه ها می توان به فعال شدن کانال های ارتباطی با دولت سوریه، به دور از بازی بالا بردن سقف شروط شان اشاره نمود، به ویژه اینکه هیچ قدرت اقلیمی تأثیر گذاری برای حمایت از این شروط وجود ندارد، با این حال، این بدان معنا نیست که نبرد مذکور به منزله یک گردش برای آنکارا است، چراکه این منطقه می تواند به چیزی شبیه به یک باتلاق واقعی تبدیل گردد.

به همین دلیل، نواف خلیل، مدیر مرکز مطالعاتی نمودهای سوریه در گفت وگو با النشره نسبت به موضع آمریکا ابراز تعجب کرد، به ویژه اینکه شون رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اخیرا گفته بود که هرگونه عملیاتی در شمال سوریه منافع مشترک را تضعیف می نماید.

نواف خلیل معتقد است که واشنگتن نمی تواند نمودها را به برافراشتن پرچم سفید که نشانه تسلیم است، وادار کند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها با چه معیارهایی درباره مدیریت پرونده بازداشت شدگان داعش توسط آنکارا صحبت می نمایند؟ این عملیات منجر به یک موج مهاجرت میلیونی جدید می گردد.

خلیل همچنین توضیح داد: در مقابل این رخداد جدید تنها راه نمودها مقاومت است به ویژه اینکه منطقه مذکور آخرین منطقه تحت کنترل آنها است.

وی همچنین تأکید کرد: در مقابل تصمیم گیرندگان گزینه های دیگری از جمله برقراری ارتباط با دیگر بازیگران، وجود دارد و بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغال ترکیه است.

در نتیجه، این یک معادله جدید است که طرف آمریکایی به منطقه شرق فرات تحمیل می نماید و این معادله دریچه موج بزرگی از تحولات را باز خواهد نمود و پیامدهای آن محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نمی گردد. اما سؤال مهم درباره موضع واقعی طرف های دیگر به ویژه روسیه، ایران و سوریه و همچنین درباره این مسأله است که آیا یک حل و فصل بزرگ وجود خواهد داشت که شامل ادلب هم می گردد یا خیر؟

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "برای کردها بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغالگری ترکیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای کردها بدترین توافق با نظام سوریه بهتر از اشغالگری ترکیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید