برخورد دو کهکشان غول پیکر از نگاه تلسکوپ جیمز وب، عکس

به گزارش گالری ابزار زیبا، ایسنا نوشت: عکس تازه تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک کهکشان عجیب را نشان می دهد که در اثر برخورد دو کهکشان مارپیچی پرجرم شکل گرفته است.

برخورد دو کهکشان غول پیکر از نگاه تلسکوپ جیمز وب، عکس

کهکشان عجیب ان جی سی 3256(NGC 3256) خود را در عکس نو تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) ناسا به نمایش گذاشته است. این کهکشان که مقدار ای مشابه راه شیری دارد، در فاصله 120 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی بادبان(Vela) قرار گرفته و یکی از ساکنان ابرخوشه هیدرا قنطورس(Hydra-Centaurus Supercluster) است.

ان جی سی 3256 که به شکل چرخی از بازوهای مارپیچی به هم پیچیده در یک ابر مه آلود است، شاید آرام به نظر برسد اما این عکس، پیامدهای یک برخورد کیهانی باستانی را نشان می دهد. این کهکشان منحرف شده، اثر برخورد بین دو کهکشان مارپیچی پرجرم است که ستاره شناسان تخمین می زنند حدود 500 میلیون سال پیش با یکدیگر برخورد نموده اند.

در این عکس، یک کهکشان مارپیچی بزرگ را از روبه رو می بینیم که هسته آن بسیار روشن است. رگه های غبار سرخ رنگ در مرکز و در سراسر کهکشان می درخشند. این غبار به وسیله یک هاله خاکستری تیره ساخته شده از ستاره های کهکشان احاطه شده است. هاله خاکستری به سوی یک دنباله جزر و مدی در سمت چپ بالا و یک دنباله دیگر در پایین کشیده می گردد. ستاره ها و کهکشان های کوچک، کهکشان مارپیچی را در پس زمینه ای سیاه رنگ احاطه نموده اند.

گذشته پر فراز و نشیب ان جی سی 3256 در میان غبار و ستاره های درخشان که از بدنه اصلی کهکشان به سمت بیرون امتداد یافته اند، ثبت شده است. نواحی سرخ و نارنجی چشمگیری که در سراسر کهکشان پخش شده اند، حاوی ستارگان جوانی هستند که در اثر ادغام دو کهکشان ایجاد شده اند و دانه های گرد و غبار کوچکی را رها می نمایند که به انتشار نور فروسرخ می پردازند. این نور با جزئیات حیرت انگیزی به وسیله تجهیزات جیمز وب ثبت می گردد. علاوه بر این، ویژگی های جزر و مدی گسترده ای وجود دارند. این ویژگی ها عمدتا ستاره هایی هستند که هنگام برخورد از کهکشان ها بیرون کشیده شده اند.

اگر از شما خواسته گردد که یک برخورد کهکشانی را به تصویر بکشید، ممکن است ستارگانی را در حال حرکت کردن به سوی یکدیگر با نتایج انفجاری فاجعه بار تصور کنید. در واقع، فضاهای بین ستارگان در یک کهکشان وسیع هستند. هنگامی که کهکشان ها با هم برخورد می نمایند، ابرهای حاوی ستارگان آنها از یکدیگر عبور می نمایند و در هم می آمیزند. گاز و غبار در کهکشان های در حال برخورد با هم در تعامل قرار می گیرند و نتایج شگفت انگیزی را ایجاد می نمایند. برخورد کهکشانی که ان جی سی 3256 را ایجاد کرد، انفجار درخشانی از شکل گیری ستاره را به وجود آورد که در درخشان ترین بخش های این عکس قابل مشاهده است. این ستارگان نوزاد در طول موج های فروسرخ به شدت می درخشند. این نور می تواند در میان غبار پنهان در کهکشان نفوذ یابد و ستاره ها را به سوژه ای عالی برای جیمز وب تبدیل کند.

این یکی از چندین رصدی است که نگاه دقیقی به فیزیک تشکیل شدن ستاره و رشد سیاه چاله در کهکشان های در حال ادغام شدن دارد. امید می رود که این رصدها، درک ستاره شناسان را در خصوص تکامل کهکشانی تغییر دهند. آنالیز مجموعه ای از کهکشان های فروسرخ درخشان مانند ان جی سی 3256 به جامعه ستاره شناسی یاری می نماید تا بفهمند که جیمز وب چگونه می تواند تاریخ پیچیده کهکشان های ستاره ساز نزدیک را کشف کند.

این عکس حاوی داده های دوربین فروسرخ نزدیک(NIRCam) و دستگاه فروسرخ میانی(MIRI) جیمز وب است که ان جی سی 3256را با جزئیات خیره نماینده در طول موج های فروسرخ ثبت نموده اند. مشاهدات پیشین در خصوص ان جی سی 3256که با تلسکوپ فضایی هابل(HST) اجرا شده بودند، این برخورد کیهانی را در طول موج های مرئی نشان دادند. مشاهدات هابل و جیمز وب در کنار هم در عکس زیر دیده می شوند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "برخورد دو کهکشان غول پیکر از نگاه تلسکوپ جیمز وب، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخورد دو کهکشان غول پیکر از نگاه تلسکوپ جیمز وب، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید