بهترین روستاهای شمال برای زندگی بعد از بازنشستگی

به گزارش گالری ابزار زیبا، تنها در استان گیلان بیش از 2 هزار و 600 روستا وجود دارند که می تواند مقصد سفر یا گردشگری باشد. چه برسد به اینکه روستاهای استان مازندران و گلستان را هم در نظر بگیریم. پیدا کردن بهترین روستاهای شمال برای زندگی از میان این تعداد روستای شمال کشور، کاری بس سخت است. امکان بودن وسایل زندگی و دسترسی به انرژی می تواند شروع حرکت از شهرهای بزرگی همچون تهران به روستا باشد.

بهترین روستاهای شمال برای زندگی بعد از بازنشستگی

دوستان بسکمک را در دور و اطراف خودم دیده ام که از زندگی در شهرهای بزرگ و پر از دود همچون تهران خسته شده اند. قصد نموده اند که به شهرهای کوچکتر و مکانی با آب و هوای بهتر سفر کنند. همین دوستانم هنگامی که از مناطق شاقتصادی کشور صحبت می کنند، چشمانشان برق می زند. انگاری بارها از خود پرسیده اند، که چرا برای زندگی به این روستاها نیایم. حتی بسکمک از آن ها، برای دوران بازنشستگیشان یک روستا را در ذهن دارند که به آن مهاجرت کنند. اما چه روستاهایی واقعا برای زندگی مناسب هستند؟

در این مقاله مجله گردشگری گالری ابزار زیبا مناسبترین و بهترین روستاهای شمال که برای زندگی عالی هستند، را معرفی می کنیم.

روستای حیران آستارا، بهترین روستای گیلان برای زندگی

روستاهای اطراف آستارا امکانات اولیه رفاهی مانند آب، برق و گاز را دارند. پس می توانند گزینه ای در میان بهترین روستاهای شمال ایران برای زندگی باشند. روستای گردنه حیران به همراه روستای ونه بین، حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین در یک منطقه مناسبند. این روستا تنها نیم ساعت تا شهر آستارا رانندگی دارد و یکی از مکان های توریستی آستاراست. تله کابین حیران به نام گردنه این منطقه نامگذاری شده و از جاذبه های بی نظیر اینجاست. یکی از خوبی های این روستاها، امکان اشتغال در زمینه های گردشگری است. جمعیت گردشگران بسیار این منطقه به رونق روستا و ساکنین آن ها کمک می کند. نزدیکی به جاذبه های زیر در این منطقه موقعیت های خوبی برای زندگی افراد خلاق ایجاد نموده است:

  • پایگاه حیات وحش لوندویل
  • ساحل صدف آستارا
  • چشمه های آبگرم علی داشی
  • پارک جنگلی بی بی یانلو
  • آبشار لاتون
  • قلعه شیندان

روستای سوباتان، زیباترین روستای شمال ایران

روستاهای شهرستان طوالش در طی سال های اخیر، به یکی از بهترین مناطق شمال برای مسافرت تبدیل شده اند. در نتیجه، ورود گردشگران به سمت این روستاها، مردم روستاهاهایی مانند سوباتان توانسته اند درآمد بهتری داشته باشند. این موضوع به مهاجرت مردم از روستا به شهرهای بزرگ کاسته است. همچنین می تواند انگیزه ای برای زندگی در این روستاها باشد. شهرستان طوالش حدود 303 روستا دارد که هر یک می توانند از بهترین روستاهای شمال برای زندگی باشند.

جاذبه هایی که اطراف سوباتان دیده می شوند

شغل بیشتر اهالی روستای سوباتان یا روستاهای اطراف، دامداری، کشاورزی و جمع آوری دانه های خودرویی مانند گلپر است. با ورود گردشگران از شهرهای بزرگ به سوباتان یا دیگر روستاهای تالش برای تفریح و گردش، رونق اقتصادی این مناطق افزایش یافته است. مشاغل جدیدی مانند راهنمایان گردشگری محلی یا اجاره کلبه های روستایی در این مکان ها شکل گرفته است. کسانی که تصمیم به زندگی در این روستا را دارند، به جاده های خاکی شیب دار آن مسئله ای نداشته باشند. جاذبه های اطراف سوباتان را در ادامه می خوانید.

  • غار گنج خانه
  • آبشار ورزان
  • چشمه باتمان بلاق
  • زمین های اسب دوانی
  • آبشار ماهار
  • گودال سنگی
  • دشت گل های شقایق
  • و بسکمک دیگر

کسانی که از روستاهای گردشگری استان گیلان فراری هستند، روستاهای اطراف چنین روستاهایی را انتخاب کنند. روستاهایی مانند هماسر، شیلان، مریان و دیگر روستاها مکان هایی بکر برای زندگی هستند. برای آشنایی با جاذبه های طوالش، پیشنهاد می دهیم مقاله جاذبه های تالش گیلان را بخوانید.

روستای کله سر از زیباترین روستاهای شمال کشور

اگر به ناحیه غربی شهرستان نمین بروید، پس از گذشتن از روستاهای میانی سولا، آرپا تپه و ننه کران به کله سر می رسید. روستایی با جنگل ها و طبیعتی بکر که مردمانی مهربان دارد. این روستا تا جاده اصلی رشت آستارا کمتر از 3 کیلومتر فاصله دارد. بنابراین حتی با 40 دقیقه پیاده روی به جاده اصلی می رسید. یکی از شرایط خوب این روستا، نزدیکی به شهر اسالم است. انگاری برای خرید در فروشگاه، درون جنگل های گیلان 8 دقیقه رانندگی کنید تا به اسالم برسید.

اگر چه اسالم شهری کوچک است اما این شهر نیز آب و هوایی عالی و موقعیتی خوب برای زندگی دارد. جاده اسالم به خلخال نیز از زیباترین جاده های ایران است که منتظر ثبت یونسکوست. روستاییان اینجا مشاغل تولیدی بسکمک مانند، پرورش بلدرچین، قارچ و انواع کشاورزی را دارند که به رونق این روستا کمک نموده است.

در طبیعت و حیات وحش جنگل های این ناحیه می توان حیواناتی نظیر خرس قهوه ای، خوک و گراز وحشی، خرگوش، گرگ، عقاب طلایی و انواع پرندگان نادر را یافت. خوشبختانه جاده این روستا آسفالت است و دسترسی بسیار راحتی دارد. این منطقه را می توان از بهترین مناطق شمال برای مسافرت دانست.

روستاهای بخش اسالم، بهترین روستاهای جنگلی شمال

روستای کله سر نمونه ای از بهترین روستاهای شمال برای زندگی است اما در بخش اسالم روستاهای دیگری هم وجود دارند. روستاهایی که به زیبایی محیط اطرافشان معروفند و از جاذبه های گردشگری اسالم محسوب می شوند. این روستاها را نام می بریم.

  • روستای گتگسر یا گیسوم
  • آلالان قدیم
  • سیاه چال
  • خلخال
  • روستای قدیمی ناو اسالم و بقعه آن

روستاهای اطراف جنگل گیسوم، زندگی اطراف جنگل و دریا

در اطراف یکی از معروف ترین جاذبه گردشگری گیلان یعنی جنگل گیسوم، روستاهای متعددی پیدا می کنید. روستاهایی که به خاطر موهبت این جنگل دوباره رونق گرفته اند. بیشتر گردشگرانی که به ساحل گیسوم سفر می کنند، می توانند به روستای گتگسر در نزدیکی شان بروند. خرید سوغاتی های گیلان از مردمان و بازارچه های محلی در روستا یا اجاره کلبه به رونق اقتصادی در این مناطق کمک نموده است. دیگر روستاهایی که اطراف جنگل خواهیدی یافت، شامل روستاهای زیر می شوند.

  • لهارود در جنوب شرق جنگل گیسوم
  • روستاهای لتیین، دیگه سرا و سیاه بیل در جنوب و جنوب غربی جنگل گیسوم
  • پیرهرات در شمال غربی جنگل
  • و دیگر روستاها در شمال

شفارود، زندگی در کنار زیباترین سواحل دریای خزر

یکی از مهم ترین جذابیت های شمال، وجود سواحل بی نظیر دریای خزر است. سواحلی که هر یک زیبایی مخصوص به خود را دارد. افرادی که به زندگی در کنار سواحل خزر را می پسندند، به سراغ بهترین روستاهای شمال برای زندگی بروند. روستای شفارود یا در کنارش روستاهای کلیمان، خیمه سر، شادکوه، نوکنده و الکام از بهترین روستاهای گیلان هستند. نزدیکی این روستاها به رضوانشهر و پره سر از طرفی و پارک جنگلی گیسوم از سوی دیگر، دلیل این انتخاب است.

رضوانشهر را در گیلان می توان بهترین شهر شمال برای تفریح دانست. محیط طبیعی ساحلی و نزدیکی به جاده رشت آستارا از مزیت های زندگی در این روستاهاست. در مطلب معرفی شهرهای شمال ایران، با دیگر شهرهای شاقتصادی آشنا شوید. رود شفارود در این روستا از جاذبه های گردشگری گیلان است که باید از آن دیدن نمود. این رود زیبایی های درون جنگل را با آبشارها و مسیرش دو چندان نموده است. پل تاریخی شفارود هم از زیباترین پل های خشتی ایران است.

بهترین روستاهای شمال ایران برای زندگی اطراف بندر انزلی

از خود می پرسید زیباترین جای شمال کجاست؟ اگر به زندگی در محیط تالابی و حیات وحش این نواحی علاقه دارید، روستای آبکنار یا تربه بر را برای زندگی انتخاب کنید. اطراف تالاب بزرگ انزلی روستاهای زیبای ایران شکل گرفته اند. مردمان این روستاها رزق و روزی خود را از تالاب می گیرند و بسیار وابسته به هم هستند. وجود گل ها و نیلوفر تالابی یا تماشای پرندگان مهاجر از جذابیت های این روستاهاست. هر ساله گردشگران بسکمک از تهران و دیگر شهرهای ایران به این منطقه دیدنی سفر می کنند.

شهر رامسر با زیباترین روستای مازندران

جواهر ده از روستاهای زیبای مازندران است. اگر کوه شمال غربی روستا را ادامه دهید، در دامنه های طرف دیگر به روستای جواهردشت گیلان می رسید. این دو روستا بسیار شبیه به یکدیگر و از زیباترین روستاهای ایران هستند. با رونق دریافت گردشگری در این دو منطقه، بیشتر مردم روستا در این زمینه فعالیت می کنند. اجاره ویلاها و کلبه های روستا در بالا دست و فروش محصولات دستی روستاییان به گردشگران، رونق خوبی دارد. همینطور اهالی روستاها با جیپ هایی روسی در حمل و نقل گردشگران با دیگر آژانس های گردشگری همکاری دارند. برای زندگی در روستاهای شمال می توان به سراغ این روستاها رفت.

روستاهای ییلاقی مازندران برای زندگی

فیلبند و یوش دو روستای زیبا در مازندران هستند که هر یک به دلیلی معروف شده اند. فیلبند به خاطر داشتن قرارگیری در ارتفاع و آّب و هوای مه آلود و بارانی اش می شناسند. دشت های سرسبز این منطقه مکانی برای تفریح در مازندران شده است. روستای زیبای یوش هم به خاطر زادگاه نیمایوشیج شاعر معروف معاصر ایران شناخته می شود. روستای دلیر مازندران هم از بهترین روستاهای شمال برای زندگی است که با طبیعت اطرافش کیفیت زندگی ساکنین اش را بالا برده است. کلبه های چوبی اهالی این روستاها، یکی از جذابیت های سفر هستند. بهترین روستا در شمال ایران هر یک از این مقصدها می تواند باشد.

بسکمک از روستاهایی که به عنوان بهترین روستاهای شمال برای زندگی نام بردیم، دسترسی به امکانات اندکی دارند. شاید فکر کنید که همین موضوع به بکر ماندن این مکان ها کمک نموده است. در صورتی که وجود امکانات می تواند باعث آبادانی آن ها شود. در بیشتر این روستاها، جاده آسفالته، آب، برق و گاز و شاید دبستان هست اما کافی نیست. نبودن امکانات رفاهی همچون کتابخانه، زمین های ورزشی، نبودن دفاتر پست، دسترسی نداشتن به اینترنت، بانک، نبودن مدارس در مقاطع بالاتر و… از دلایل مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ است. راهنمای سفر به شمال ایران را برای اطلاعات بیشتر بخوانید.

با این حال گاهی افرادی را پیدا می کنید که زندگی در روستا و آرامش آن را به زندگی در شهرهای پرجنب و جوش ترجیح می دهند. افرادی که علاقه مند به طبیعت و کارهایی همچون کشاورزی و دامداری هستند. اگر شما هم افرادی را می شناسید که برای زندگی به روستا مهاجرت نموده اند، کامنت بگذارید. اگر روستایی را مناسب زندگی می دانید، در کامنت ها به دیگر خوانندگان معرفی کنید.

منبع: الی گشت

به "بهترین روستاهای شمال برای زندگی بعد از بازنشستگی" امتیاز دهید

2 کاربر به "بهترین روستاهای شمال برای زندگی بعد از بازنشستگی" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روستاهای شمال برای زندگی بعد از بازنشستگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید