جنگل حرا قشم ، سرزمین درختان روی آب

به گزارش گالری ابزار زیبا، جزیره قشم در جنوبی ترین نقطه ایران، در کرانه خلیج فارس و اقیانوس هند واقع شده است. این جزیره با جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد خود، به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در ایران تبدیل شده است. یکی از این جاذبه های شگفت انگیز، جنگل های حرا است. جنگل های حرا در واقع نوعی تالاب ساحلی هستند که در منطقه ها بین جزر و مدی خلیج فارس رشد می نمایند. درختان حرا با ریشه های شگفت انگیز خود که به ریشه های هوایی معروف هستند، در آب های شور خلیج فارس ریشه دوانده اند و چشم انداز ای بدیع و چشم نواز را خلق نموده اند. در این مطلب از مجله گردشگری فلای تودی با جنگل حرا قشم و تفریحات آن آشنا می شوید و عکس جنگل حرا قشم را مشاهده خواهید کرد.

جنگل حرا قشم ، سرزمین درختان روی آب

جنگل حرا چیست؟

تا به حال جنگل شناور روی آب دیده اید؟ درختانی سرسبز که ریشه در آب شور دارند، ساعت هایی از روز را زیر آب هستند و گاهی از سطح آب بالاتر دیده می شوند و حتی ریشه آنها هم قابل تماشا است. این یک شرح کلی از جنگل حرا است، اما همه آن نیست!

جنگل های مانگرو، که به نام های تالاب های حرا، بوته زارهای مانگرو یا مانگال نیز شناخته می شوند، تالاب های باارزشی هستند که در منطقه ها بین جزر و مدی سواحل روی می دهند. جنگل های مانگرو عمدتا در عرض های جغرافیایی گرمسیری و نیمه گرمسیری رشد می نمایند، زیرا درختان مانگرو تحمل دمای انجماد را ندارند. حدود 80 گونه مختلف مانگرو وجود دارد که همگی در منطقه های با خاک کم اکسیژن رشد می نمایند، جایی که آب های آرام به رسوب ریز اجازه ته نشینی می دهند.

جنگل های حرا در ایران در 8 منطقه حفاظت شده در سواحل خلیج فارس و دریای عمان می رویند. کناره های شمالی و غربی جزیره قشم و جنگل نای بند استان بوشهر از مهم ترین این منطقه ها هستند. نام های این گیاه در منطقه ها مختلف ایران فرق دارد: در بندرعباس حرا، در بلوچستان تمر، در بوشهر گُرم و در برخی از نقاط تول نامیده می گردد. اعراب نیز آن را شوری و شوره می نامند.

جنگل های حرا با ایفای نقش های حیاتی در حفظ تعادل زیست بوم منطقه، از اهمیت زیادی برخوردارند. ریشه های درختان حرا، مانع از فرسایش خاک و حفظ خط ساحلی می شوند. بعلاوه، این جنگل ها زیستگاهی امن برای انواع آبزیان، پرندگان و جانداران کف زی هستند. از منطقه ها واجد حرا در ایران، چهار منطقه تحت عنوان تالاب بین المللی، یک منطقه با عنوان پارک ملی ساحلی دریایی، هشت منطقه تحت عنوان منطقه حفاظت شده و یک منطقه به عنوان ذخیره گاه زیست کره تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته اند.

منطقه ها حفاظت شده جنگل حرا ایران

  • جنگل های حرای خلیج نای بند: گسترده ترین نواحی پراکنش این اجتماعات درختی کمیاب با وسعت 390 هکتار، آخرین مجموعه انبوه و وسیع این درختان ساحلی در جنوب غربی آسیا محسوب می گردد.
  • جنگل های حرای عسلویه بوشهر: به عنوان ذخیره گاه بیوسفری ساحلی آب های جنوب کشور در پارک ملی دریایی نای بند، یکی از منطقه ها حساس ساحلی به شمار می آید که در زیست بوم خود گیاهان شورپسند دریایی، جانداران کف زی و پرندگان مهاجر اقیانوسی را پناه داده است.

چه چیزی جنگل حرا را از دیگر جنگل ها متمایز می نماید؟

جنگل های مانگرو در محل اتصال خشکی، اقیانوس و جو قرار دارند و مراکز جریان انرژی و ماده بین این سیستم ها هستند. به علت کارنمودهای مختلف اکولوژیکی زیست بوم های مانگرو، از جمله جلوگیری از روان آب و سیل، ذخیره و بازیافت مواد مغذی و پسماندها، پرورش و تبدیل انرژی، مورد توجه پژوهش های فراوانی قرار گرفته اند. این جنگل ها سیستم های مهم کربن آبی هستند که میزان قابل توجهی کربن را در رسوبات دریایی ذخیره می نمایند و بدین ترتیب به تنظیم نماینده های مهم تغییرات آب و هوا تبدیل می شوند.

جنگل های حرا در ایران با ارزش های اکولوژیکی و مالی فراوان، از جمله ذخیره گاه های مهم تنوع زیستی در سواحل جنوبی کشور محسوب می شوند. حفاظت و مدیریت پایدار این جنگل ها، از ضرورت های انکارناپذیر برای حفظ تعادل زیست بوم های ساحلی و تالابی در جنوب ایران است. این جنگل ها با ایفای نقش های حیاتی در حفظ تعادل زیست بوم منطقه، از اهمیت زیادی برخوردارند. ریشه های درختان حرا، مانع از فرسایش خاک می شوند و زیستگاهی امن برای انواع آبزیان و پرندگان فراهم می نمایند.

اهمیت جنگل های حرا

  • حفظ تعادل زیست بوم: ریشه های درختان حرا، مانع از فرسایش خاک و حفظ خط ساحلی می شوند. بعلاوه، این جنگل ها زیستگاهی امن برای انواع آبزیان و پرندگان هستند.
  • جذب کربن: جنگل های حرا با جذب کربن از اتمسفر، در کاهش اثرات تغییرات آب و هوا نقش مؤثری دارند.
  • گردشگری: زیبایی منحصر به فرد جنگل های حرا، آنها را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب در قشم تبدیل نموده است.

فاصله جنگل حرا تا قشم

جنگل حرا قشم کجاست؟ یکی از جاهای تماشای قشم، جنگل حرا قشم است که فاصله زیادی با مرکز شهر ندارد. البته، فاصله جنگل حرا تا قشم به اسکله ای که از آن برای رفتن به جنگل استفاده می کنید بستگی دارد. مثلا، فاصله شهر قشم تا جنگل های حرا سهیلی، 71 کیلومتر است. به این ترتیب از قشم تا جنگل حرا، حدود یک ساعت با خودرو فاصله دارید.

جنگل حرا قشم روی نقشه

جاذبه های تماشای جنگل حرا قشم

شاید تماشای روییدن درختان سبز و انبوه در دل آب شور دریا، مهمترین جاذبه جنگل های حرا باشد. درختان حرا با ریشه های هوایی خود که به ریشه های تنفسی معروفند، از جمله سازگارترین گونه های گیاهی با شرایط سخت محیطی هستند. این درختان در آب های شور خلیج فارس ریشه دوانده اند و با جذب نمک، آن را از آب جدا می نمایند و به این ترتیب، آب شیرین مورد احتیاج خود را تامین می نمایند. در ادامه با دیگر جاذبه های تماشای جنگل حرا قشم آشنا شوید.

تفریحات جنگل حرا قشم شامل قایق سواری، عکاسی، پرنده نگری و… است. جنگل حرا با زیست بوم منحصر به فرد خود، به عنوان زیستگاه امنی برای جانوران مختلفی از جمله آبزیان، پرندگان، خزندگان و پستانداران عمل می نماید. تنوع زیستی این جنگل، گواهی بر اهمیت و ارزش آن در حفظ تعادل زیست بوم منطقه است. حیوانات جنگل حرا شامل انواع ماهی، قورباغه، خرچنگ و کفچه نوک تیز است. جنگل حرا قشم، یکی از سایت های پرنده نگری کشور است. پرندگان جنگل حرا قشم نیز شامل لک لک، حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، گیلانشاه و سلیم خاکستری می گردد.

برترین ساعت بازدید از جنگل حرا

برترین زمان بازدید از جنگل حرا به هدف شما از بازدید و شرایط آب و هوایی بستگی دارد. اگر می خواهید جزر و مد آب را در جنگل حرا مشاهده کنید، باید در زمان جزر به این منطقه بروید. در این زمان، می توانید ریشه های درختان حرا را که از آب بیرون آمده اند، مشاهده کنید.

اگر می خواهید قایق سواری در میان درختان حرا را تجربه کنید، باید در زمان مد به این منطقه بروید. برای مشاهده پرندگان، صبح زود برترین زمان برای بازدید است. در این زمان، پرندگان در حال فعالیت و جستجوی غذا هستند. به طور کلی، فصل های پاییز و زمستان برترین زمان برای بازدید از جنگل حرا هستند. در این فصل ها، هوا خنک تر و مطبوع تر است و از گرما و رطوبت هوا در امان هستید.

تفاوت های جنگل حرای قشم با جنگل حرا در هرمز و چابهار

جنگل حرا قشم از چند جهت با جنگل حرا در هرمز چابهار فرق دارد که در ادامه به چند مورد مهم آن اشاره می کنیم.

وسعت:

  • جنگل حرای قشم: بزرگترین جنگل حرا در ایران و خاورمیانه است و مساحتی حدود 7000 هکتار را در بر می گیرد.
  • جنگل حرای هرمز: مساحتی حدود 2000 هکتار دارد.
  • جنگل حرای چابهار: مساحتی حدود 600 هکتار دارد.

تنوع زیستی:

  • جنگل حرای قشم: تنوع زیستی بالاتری دارد و گونه های جانوری و گیاهی بیشتری در آن یافت می گردد.
  • جنگل حرای هرمز: تنوع زیستی کمتری نسبت به جنگل حرای قشم دارد.
  • جنگل حرای چابهار: تنوع زیستی کمتری نسبت به جنگل حرای قشم دارد.

نوع درختان:

  • جنگل حرا قشم: در این جنگل، درختان حرا با گونه های مختلفی مانند حرا، گز، تالاپ و چندل وجود دارد.
  • جنگل حرای چابهار: در این جنگل، عمدتا درختان حرا از گونه Avicennia marina وجود دارد.

امکانات:

  • جنگل حرا قشم: امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری مانند رستوران، اقامتگاه، قایق سواری و تورهای گردشگری در آن وجود دارد.
  • جنگل حرای چابهار: امکانات رفاهی و تفریحی کمتری دارد.

دیگر جاذبه های قشم را بشناسیم

جزیره قشم، نگین خلیج فارس، با تنوع شگفت انگیز جاذبه های طبیعی و تاریخی، مقصدی مجذوب نماینده برای گردشگران از سراسر ایران و دنیا است. تماشای های قشم زیاد هستند. از سواحل نیلگون و خلیج دلفین ها گرفته تا ژئوپارک قشم و عجایب هفتگانه آن، از قلعه پرتغالی ها و گورستان های تاریخی تا دره ستارگان و جنگل حرا، قشم برای هر سلیقه ای مجذوب نمایندهیت دارد.

در این جزیره، می توانید در کنار ساحل قدم بزنید و از تماشای دلفین ها لذت ببرید، در غارهای نمکی و دره های شگفت انگیز به کاوش بپردازید، از تاریخ و فرهنگ غنی این منطقه در موزه ها و قلعه ها مطلع شوید، و یا در جنگل حرا قایق سواری کنید و از زیبایی منحصر به فرد آن لذت ببرید. قشم، به واسطه تنوع جاذبه های گردشگری، آب و هوای مطلوب در فصل های پاییز و زمستان، و بعلاوه برخورداری از امکانات رفاهی و تفریحی مناسب، به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در ایران تبدیل شده است.

گشت و گذار در جنگل های روی آب

جنگل حرا در قشم، با زیبایی منحصر به فرد و نقش حیاتی خود در حفظ تعادل زیست بوم منطقه، از اهمیت زیادی برخوردارند و بازدید از این جنگل ها، تجربه ای مجذوب نماینده و آموزنده برای گردشگران خواهد بود و عکس های زیبایی برای آنها به یادگار خواهد گذاشت. اگر مایلید جنگل حرا قشم را از نزدیک ببینید، کافی است از بخش پرواز داخلی، بلیط هواپیما به قشم را بخرید. مایلید با قطار سفر کنید، بلیط قطار از تمام شرکت های ریلی در دسترس شما است. بعلاوه، اگر هتل یا اقامتگاهی در قشم مد نظر دارید، در فلای تودی به سادگی قابل رزرو است.

تا به حال به قشم سفر نموده اید؟ جنگل حرا قشم را از نزدیک دیده اید؟ تجربه خود در بازدید از این جنگل زیبا را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره جنگل حرا قشم

جنگل حرا قشم کجاست؟

این جنگل در تنگه خوران بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان، حد فاصل بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر قرار گرفته است.

فاصله قشم تا جنگل حرا چقدر است؟

فاصله شهر قشم تا جنگل های حرا سهیلی، 71 کیلومتر است.

تفاوت های جنگل حرای قشم با جنگل حرا در هرمز و چابهار چیست؟

این جنگل ها در وسعت، تنوع زیستی، نوع درختان، امکانات و جاذبه های گردشگری با هم تفاوت دارند.

برترین زمان برای تماشای جنگل حرا قشم چه زمانی است؟

فصل های پاییز و زمستان به علت خنک تر بودن هوا، مناسب تر هستند.

منبع: فلای تودی

به "جنگل حرا قشم ، سرزمین درختان روی آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل حرا قشم ، سرزمین درختان روی آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید