حساب ویژه دولت روی عایدی ملت ، رکوردشکنی در سهم مالیات از عایدی

به گزارش گالری ابزار زیبا، در بودجه سال آینده، سهم مالیات از عایدی های دولت سیزدهم به رکورد خود در 13 سال اخیر رسیده است. مقایسه بخش های مختلف مالیات بر عایدی در سال آینده نشان می دهد عمده رشد مالیات ها در سمت خصوصی بوده، نه دولتی. این رقم در بخش خصوصی 8 هزار و 500 میلیارد تومان بیشتر بوده است که رکوردی دیگر در بازه سیزده ساله قلمداد می گردد.

حساب ویژه دولت روی عایدی ملت ، رکوردشکنی در سهم مالیات از عایدی

به گزارش اکوایران، بعضی آمار ها نشان می دهند لایحه بودجه سال 1402 به نوعی مالیات محورتر از نمونه های قبلی است. به طور کلی در بودجه هر سال، حجم درآمد ها و مصارف دولت و شرکت های دولتی در سال بعد پیش بینی می گردد و معلوم می گردد که هر کدام از بخش ها از چه ناحیه ای درآمد خواهند داشت و در چه راستایی مصرف خواهند کرد.

در این میان، منابع بودجه عمومی یا همان درآمد های بخش دولت به کل درآمد ها در سه بخش مختلف تعلق دارد. دارایی های مالی، سرمایه ای و اعتباری، که در کل در لایحه بودجه سال 1402 معادل با هزار و 984 هزار میلیارد تومان بوده است. در این آمار ها مشاهده می گردد سهم درآمد های مالیاتی دولت از کل بودجه در سال 1402 به رکورد خود در 13 سال اخیر رسیده است.

رکوردزنی سهم مالیات از بودجه منابع عمومی در سال 1402

کل منابع بودجه عمومی در سال 1402 با 44.6 درصد رشد از هزار و 372 همت به 1984 هزار میلیارد تومان رسید. طبق داده ها، در دومین سال عملکرد دولت سیزدهم، لایحه بودجه برای دومین بار متوالی، مالیاتی تر شده است.

در این مقطع، بر اساس آمار درج شده در لایحه بودجه، کل درآمد های مالیاتی دولت برابر با 826 هزار و 290 میلیارد تومان است که نسبت به کل منابع دولت در این سال تقریبا سهمی 41.7 درصدی دارد. در سال قبل هم این سهم برابر با 39.4 درصد بوده که نسبت به سال قبل از آن تقریبا 10 واحد درصد بیشتر شده بود.

در نتیجه، آنالیز های آماری نشان می دهد سهم مالیات از درآمد های دولت در امسال در قله 13 سال اخیر قرار گرفته است.

مالیات به طور کلی در چند بخش مهم خلاصه می گردد: مالیات اشخاص حقوقی، مالیات بر درآمدها، مالیات بر ثروت، مالیات بر واردات و مالیات بر کالا ها و خدمات. آمار ها نشان می دهند در سال 1402، سهم مالیات بر درآمد تقریبا 14.6 درصد کل مالیات های تخمین زده شده بوده که ارزشی معادل با 120 هزارو 842 میلیارد تومان داشته است. این رقم نسبت به سال قبل رشدی 43 درصدی ثبت نموده که تفکیک آمار ها در آن نشان می دهد عمده رشد مالیات بر درآمد، در سمت خصوصی بوده است.

جهش بیشتر مالیات خصوصی ها از دولتی ها

مالیات بخش خصوصی یا همان مالیات بر درآمد کارکنان غیردولتی، در لایحه بودجه سال 1402 برابر با 39 هزار و 215 میلیارد تومان درج شده که نسبت به لایحه بودجه سال قبل تقریبا 67 درصد افزایش پیدا نموده است. این در حالی است که در بخش عمومی این رقم با 26 درصد رشد به 30 هزار و 643 میلیارد تومان رسیده است.

به عبارت دیگر رشد مالیات بردرآمد بخش خصوصی، بیشتر از دولتی ها بوده و فاصله بی سابقه ای را ثبت نموده است.

در دو سال گذشته، مالیات بر درآمد بخش دولتی بیشتر بود و اکنون این رقم در خصوص خصوصی ها بالاتر رفته است. فاصله این دو مالیات را هم که آنالیز می کنیم، مشاهده می گردد مالیات بر درآمد بخش خصوصی تقریبا 8 هزار و 500 میلیارد تومان بالاتر از این رقم در سَمت دولتی بوده که یک رکورد دیگر در بازه 13 سال گذشته به شمار میرود.

این که دولت تصمیم گرفته از بخش خصوصی مالیات به مراتب بیشتری را اخذ کند، بعضی تحلیلگران را به سوی دو موضوع مهم رهنمون ساخته است؛ نخست آنکه احتمالا دولت در سال آینده انتظار دارد مشاغل بیشتری در بخش خصوصی تعریف گردد که حجم مالیات بالاتری را برای آن مدنظر قرار داده است. بعضی دیگر نیز معتقدند رشد در این شاخص به دلیل پیش بینی دولت از افزایش درآمد بیشتر در بخش خصوصی است. این در حالی است که چندی پیش وعده رشد 20 درصدی درآمد ها در بخش عمومی داده شده بود.

منبع: فرارو

به "حساب ویژه دولت روی عایدی ملت ، رکوردشکنی در سهم مالیات از عایدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حساب ویژه دولت روی عایدی ملت ، رکوردشکنی در سهم مالیات از عایدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید