در آستانه جشن شروع مدارس نوشت افزار گران شد

به گزارش گالری ابزار زیبا، خبرنگاران؛ سال جاری گرانی نوشت افزار و افزایش بی سابقه قیمت ها در آستانه بازگشایی مدارس موجب سرگردانی خانواده ها در فراهم کردن مایحتاج دانش آموزان شده و بعضی از آنها با دستان نسبتا خالی از فروشگاه ها خارج می شوند.

در آستانه جشن شروع مدارس نوشت افزار گران شد

به گزارش گالری ابزار زیبا به نقل از ایرنا، تا چند روز آینده دانش آموزان مازندرانی همچون سایر دانش آموزان کشور همزمان با بازگشایی مدارس سال تحصیلی را آغاز می نمایند ولی گرانی و افزایش بی سابقه نوشت افزار در بازار سبب شده تا خانواده های بسیاری با تلخی و اضطراب بدنبال تهیه لوازم مدرسه بچه هایشان باشند.

هر سال در این ایام شاهد شور و هیجان خانواده ها به همراه فرزندانشان برای خرید لوازم تحریر در فروشگاه ها و نمایشگاه ها بودیم ولی سال جاری وضعیت گرانی علاوه بر کاهش مراجعه خانواده ها برای خرید مایحتاج مدرسه فرزندانشان، کسب و کار واحدهای فروش نوشت افزار را نیز کساد نموده است.

یکی از شهروندان مازندرانی به خبرنگار ایرنا گفت: قیمت چند برابری نوشت افزار سال جاری نسبت به سال گذشته ما را با چالش روبرو نموده است، من هر سال تمامی مایحتاج 2 فرزند دانش آموز خود را تامین می کردم اما سال جاری مجبور شدم تنها قسمتی از این مایحتاج را خریداری کنم.

مریم نوری ادامه داد: سال جاری وضعیت گرانی به نحوی است که دیگر توان خرید تمام لوازم سال برای فرزندانم را ندارم و به خرید محدود چند دفتر و اتوماتیک و مداد بسنده کردم تا در ماه های آینده مابقی نوشت افزار ضروری را خرید کنم.

وی گفت: این در حالی است که با توجه به کیفیت پایین لوازم نوشت افزار موجود در بازار باید چند بار دیگر در طول سال لوازم التحریر جدیدی تهیه کنم.

مادر یکی دیگر از دانش آموزان که در یکی از فروشگاههای لوازم تحریر حضور داشت، به ایرنا گفت: با مشاهده قیمت ها متعجب شده ام هیچ مقام و مسئولی بر این واحدها نظارت نمی کند چرا قیمت ها باید نسبت به سال گذشته 2 تا سه برابر گرانتر باشند جامدادی که پارسال خریده ام سال جاری 2 و نیم برابر، مداد رنگی 12 رنگ ایرانی سال گذشته سال جاری 3 برابر افزایش قیمت پیدا نموده است.

رقیه دیوسالار که خود را کارمند معرفی کرد گفت: من و همسرم هر 2 شاغل هستیم و به سختی با توجه به گرانی کرایه خانه و مواد غذایی، روزگار را سپری می کنیم ولی این گرانی اثر بدی بر روی بچه ها خانواده های کم بضاعت دارد.

وی ادامه داد: این اختلاف طبقاتی که بعضی قادر به تامین مایحتاج تحصیل فرزندانشان نیستند با آغاز سال تحصیلی در پشت میز مدرسه بیشتر آشکار می گردد و موجب سرخوردگی دانش آموز و تاثیر بدی بر روند تحصیل آنها خواهد گذاشت.

حسین اسدی که برای خرید لوازم التحریر در کتابفروشی حاضر بود ، به ایرنا گفت : امروز مجبور شدم برای خرید 3 دفتر 80 برگ برای فرزندم 54 هزار تومان پرداخت کنم و بعد از آن برای تامین مایحتاجش از دفترچه با نرخ دولتی تاکنون به چهار فروشگاه مراجعه کردم و متوجه شدم که دفتر با نرخ دولتی سال جاری در استان توزیع نشده است.

یک فروشنده نوشت افزار در نوشهر در مورد وضعیت فروش سال جاری به خبرنگار ایرنا اضافه کرد: سال جاری رشد بین 2 تا 3 برابری قیمت لوازم التحریر نسبت به سال گذشته را شاهد هستیم و این روند کاهش شدید قدرت خرید مردم در مقایسه با سال قبل را و به تبع آن نارضایتی مردم و فروشنده را موجب شده است.

جابر عباس زاده توضیح داد: سالهای گذشته بازار نوشت افزار در آستانه آغاز سال تحصیلی پر جنب و جوش و هیاهو بود ولی سال جاری حتی شلوغی داخل مغازه نیز به ندرت رخ می دهد چه برسد به فروشی که در سالهای گذشته نصیب مان می شد.

وی که یکی از اعضای صنف لوازم تحریر نوشهر نیز است ، بیشترین گرانی لوازم التحریر را مربوط به دفترها عنوان نمود و گفت: با توجه به گرانی و کاهش قدرت خرید مردم و اختصاص نیافتن دفترهای با نرخ دولتی، سبب شده تا اکثریت خانواده ها ، کمترین لوازم را برای دانش اموزان خودشان خریداری نمایند.

وی ادامه داد: قیمت دفترهای 100 برگ بنام تعاونی 3 هزار تومان و 40 برگ 2 هزار تومان است و این درحالی است که قیمت دفترهای 100 برگ موجود در فروشگاه ها هم اکنون حداقل از 10 هزار تومان آغاز شده و حتی به 20 هزار تومان نیز می رسد.

یکی دیگر از فروشندگان نوشهری به خبرنگار ایرنا گفت: مراجعه مردم برای خرید نوشت افزار نسبت به سال گذشته حداقل 50 درصد کاهش یافته است و قیمت ها نیز حداقل 2و نیم برابر رشد داشته است.

ابوالقاسم عابدیان ادامه داد: دفتر 80 برگ که سال گذشته چهار هزار و 800 تومان قیمت داشت امروز با کیفیت پائین تر به 12 هزار تومان و جلد کتاب نیز از شش هزار تومان به 20 هزار تومان رسیده است و مردم نیز به دنبال خرید ارزانترین هستند.

وی توضیح داد: سال جاری نوشت افزار به قیمت دولتی با توجه به گرانی آن در استان توزیع نشد و با این وضع قیمت ها، والدین شرمسار از خرید بر می گردند.

رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اجرای طرح نظارتی بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور از دهم شهریور تا دهم مهرماه با 240 بازرس اطلاع داد.

حسین اصغرزاده گفت: 160 بازرس از صنعت، معدن و تجارت و 80 بازرس از اتاق های اصناف بر روی قیمت گذاری، درج قیمت، صدور فاکتور و همچنین شناسایی کالاهای قاچاق خارجی در این طرح نظارت دارند.

وی گفت: بازرسان بر کالاهای پرتقاضا همچون نوشت افزار، کیف و کفش نظارت داشته و با هر گونه سوءاستفاده احتمالی در این زمینه برخورد می نمایند.

رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام نمود : سامانه تلفنی 124 به صورت شبانه روزی برای دریافت شکایت، انتقاد، پیشنهاد و نظارت مردمی فعال است و شهروندان می توانند هر گونه تخلف را گزارش دهند.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: سال جاری 384 هزار جلد دفتر دانش آموزی دولتی با ارز چهار هزار و 200 تومانی به استان اختصاص یافت که با تصمیم ستاد تنظیم بازار قرار است برای توزیع در اختیار کمیته امداد، بهزیستی و آموزش و پرورش مازندران قرار گیرد.

ابراهیم یعقوبی ادامه داد: 330 هزار جلد از 384 هزار جلد دفتر دولتی به آموزش و پرورش داده خواهد شد تا در بین دانش آموزان مناطق سیل زده و محروم و یا در مدارس با دریافت کد ملی دانش آموز توزیع گردد و این درحالی است که در سال گذشته سهمیه دفتر دولتی به استان اختصاص نیافته بود.

وی توضیح داد: 54 هزار جلد باقی مانده نیز بین هفت هزار و 606 دانش آموز زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و 3 هزار 195 دانش آموز زیر پوشش بهزیستی مازندران به ازای سرانه هر دانش آموز 5 جلد تعلق خواهد گرفت.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مازندران گفت: سال جاری بیشتر واحدهای فروش نوشت افزار با توجه به هزینه های فضاسازی غرفه ها و سایر هزینه های نمایشگاهی برغم اختصاص یافتن زمین رایگان برای برپایی نمایشگاه ترجیح دادند که فروش فوق العاده را در واحدهای خود داشته باشند.

وی گفت: سال جاری تنها 200 واحد نوشت افزار در شهرستان های قائمشهر و ساری در نمایشگاه شرکت نموده و به فروش نوشت افزار حداکثر با 15 درصد تخفیف پرداختند.

بر اساس آخرین آمار آموزش و پرورش استان مازندران، در سال تحصیلی پیش رو چهار هزار و 462 مدرسه و پیش دبستانی استان پذیرای بیش از 535 هزار دانش آموز و نو آموز خواهند بود.

منبع: اقتصادنیوز

به "در آستانه جشن شروع مدارس نوشت افزار گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در آستانه جشن شروع مدارس نوشت افزار گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید