ماست موسیر ، پیش غذایی پرخاصیت برای کاهش اشتها

به گزارش گالری ابزار زیبا، دل پیچه و دل دردی که با خوردن شیر سراغتان می آید، ممکن است خیال مصرف لبنیات را از سرتان بیرون کند. اما اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید، نیازی به محروم کردن خود از همه خوراکی های لبنی ندارید. کافی است به جای شیر معمولی، شیر کم لاکتوز بخورید و بیشتر از شیر سراغ ماست بروید. برای شمایی که دستگاه گوارش تان تحمل لاکتوز را ندارد، ماست موسیر یکی از بهترین و البته خوشمزه ترین خوراکی های لبنی است.

ماست موسیر ، پیش غذایی پرخاصیت برای کاهش اشتها

مواد معدنی فراوانی که در موسیر وجود دارد، بخشی از نیازهای تغذیه ای بدنتان را تامین می کند و ویتامین C، اسید فولیک و آهن موجود در آن، شما را از خستگی مداوم و بسکمک از بیماری های ناشی از کم خونی و ضعف سیستم ایمنی نجات می دهد. طبع گرم و خشک موسیر، آن را به مکمل خوبی برای ماست تبدیل کرده و متخصصان می گویند که مصرف این غده زیر زمینی نه تنها پوستتان را لطیف می کند، بلکه اعصابتان را هم آرام کرده و از شما فرد شاداب تری می سازد. از نظر متخصصان طب سنتی، اگر گرم مزاج نیستید، می توانید موسیر را به تنهایی مصرف کنید، اما درصورتی که طبع تان گرم است، بهترین راه برای بهره بردن تان از فواید موسیر، مصرف آن با ماست است.

ماست موسیر بخورید تا غذایتان راحت تر هضم شود

موسیر سرشار از فیبرها است و علاوه بر ایجاد احساس سیری، به هضم غذا و عملکرد مناسب روده ها کمک می کند. در صورتی که مشکل سوء هاضمه دارید، حتما موسیر را وارد برنامه غذایی خود کنید. مطمئن باشید که موسیر به اندازه سیر و پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی کند و همه افراد به راحتی می توانند موسیر پخته را به صورت ماست موسیر یا سوپ استفاده کنند. گذشته از این، موسیر به اندازه سیر بوی تندی ندارد و مصرف آن برای کسانی که از بوی سیر بدشان می آید، راحت تر است.

  • مواد لازم برای تهیه ماست موسیر خانگی

ماست چکیده سنتی کاله نیم کیلو

موسیر خشک 10 برگه

نمک و سبزی های معطر به مقدار لازم

  • طرز تهیه ماست موسیر خانگی

مرحله اول

اگر برای تهیه ماست موسیر از ماست چکیده آماده استفاده می کنید، کارتان راحت تر است. اما اگر از ماست ساده استفاده می کنید، باید حجم ماست را دو برابر آنچه که در بخش مواد لازم گفتیم در نظر بگیرید. اگر هم وقت و حوصله بیشتری دارید و نمی خواهید سراغ ماست کارخانه ای بروید، می توانید خودتان ماست خانگی آماده کنید و در تهیه ماست موسیر از آن استفاده کنید.

اگر سراغ ماست ساده رفته اید، ابتدا یک پارچه تنظیف را داخل یک ظرف گود مثل پارچ یا کاسه قرار دهید. سپس کل ماست را درون پارچه خالی کنید. می بینید که آرام آرام آب ماست از کیسه به درون ظرف می ریزد.

حالا گوشه های پارچه را بالا آورده و با بند یا کش آن را ببندید تا به صورت یک کیسه دربسته درآید. بعد با استفاده از یک گیره، کیسه را از جایی مانند شیر ظرف شویی آویزان کرده و ظرف را زیر آن قرار دهید. برای تهیه ماست کیسه ای حداقل به 5 تا 6 ساعت زمان نیاز دارید و هر چه بیشتر منتظر بمانید، ماست کیسه ای تان سفت تر می شود.

مرحله دوم

بعد از گذشت 6 ساعت ماست چکیده شما حاضر است. می توانید به آن موسیر یا نعنا خشک اضافه کرده و با مقداری نمک میل کنید.

برای تهیه ماست موسیر، از موسیر خشک شده استفاده کنید که به صورت ورق های باریک در مغازه ها یا عطاری ها موجود است. موسیرها را به مدت 10 الی 12 ساعت در آب سرد قرار دهید. بهتر است آب سرد را به همراه موسیر در یخچال بگذارید. وقتی موسیر خشک شده در آب قرار بگیرد، کلفت و نرم می شود. بعد از گذشت این مدت، موسیر آماده است که آن را با استفاده از یک رنده ریز در ماست رنده کنید.

نکات تهیه ماست موسیر خوشمزه

ما عادت کرده ایم که موسیر را به پیش غذاهای سرد مثل ماست خیار اضافه کنیم، اما بد نیست سوپ ماست و اسفناج یا آش ماست را هم با چاشنی موسیر آماده کنید و آن را با طعمی متفاوت سرو کنید.

در انتخاب پارچه یا تنظیف دقت لازم را داشته باشید، چرا که اگر منافذ پارچه زیاد درشت باشند، علاوه بر آب ماست، خود ماست هم از آن به داخل ظرف می ریزد و ماست چکیده تشکیل نمی شود.

برای شست وشوی پارچه، آن را داخل آب نمک بجوشانید تا تمام میکروب ها و باکتری های روی آن از بین بروند. به هیچ عنوان از مواد شوینده برای تمیز کردن پارچه استفاده نکنید، چون عطر ماده شوینده به پارچه منتقل می شود و در صورت استفاده دوباره از پارچه برای تهیه ماست موسیر چکیده یا پنیر، محصول تهیه شده عطر ماده شوینده را می گیرد.

برای تهیه ماست موسیر معطر و خوشمزه می توانید از سبزی دلار استفاده کنید و حتی می توانید موسیر را به ماست بادمجان یا ماست اسفناجی که آماده کرده اید هم اضافه کنید و آن را خوش طعم تر کنید.

منبع: کتاب کاله

به "ماست موسیر ، پیش غذایی پرخاصیت برای کاهش اشتها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماست موسیر ، پیش غذایی پرخاصیت برای کاهش اشتها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید