واکسن سازی در دست جوانان ایرانی

به گزارش گالری ابزار زیبا، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: ما به همراه یکی ازموسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی با تکیه بر توانمندی متخصصان در زمینه های کنترل و مکانیک پیروز شدیم سیستم اولتراسانتریفیوژ دارویی را طراحی و فراوری کنیم.

واکسن سازی در دست جوانان ایرانی

رضا کیا پاشا مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: سانتریفیوژ دستگاهی است که عمل تفکیک اجزای سازنده یک محلول را بر اساس اختلاف چگالی اجزا انجام می دهد. مبنای عمل تفکیک نیروی گریز از مرکزی است که در اثر حرکت چرخشی ایجاد شده توسط روتور (بخش دورانی دستگاه سانتریفیوژ) در محلول بوجود می آید. نیروی گریز از مرکز وارد شده به هر ذره در محلول متناسب با چگالی آن، فاصله نسبت به مرکز دوران و مجذور سرعت دوران است.

او ادامه داد: هر چه اختلاف چگالی اجزای محلول کمتر باشد، جداسازی آن دشوارتر و احتیاجمند نیروی بیشتری است. راهکار این احتیاج که امروزه در بسیاری از مسائل تحقیقاتی و صنعتی مطرح است، استفاده از دستگاه های اولتراسانتریفیوژ خواهد بود. تئوری کارکرد این سیستم ها مشابه سایر سانتریفیوژ ها است با این تفاوت که در آنها با اعمال تمهیدات پیچیده ای امکان رسیدن به سرعت های دورانی بسیار بالا (بیش از 50 هزار دور بر دقیقه) فراهم آمده است.

کیا پاشا گفت: کارکرد در چنین سرعت هایی منجر به فراوری نیرو های گریز از مرکز بسیار زیاد در محلول شده و عمل تفکیک را با کیفیت بسیار بالایی انجام می دهد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان بیان نمود: دستگاه اولتراسانتریفیوژ اولین بار در سال 1926 توسط شیمیدان سوئدی، تئودر سودبرگ ساخته شد که وی به خاطر همین کار جایزه نوبل شیمی را نیز دریافت نمود. با وجود گذشت نزدیک به یک قرن از ساخت اولین نمونه از اولتراسانتریفیوژها، در حال حاضر تنها شرکت های معدودی از قبیل از آمریکا و همچنین ژاپن در ساخت اولتراسانتریفیوژ ها مطرح است.

مکانیک خودروی خود باشید

او اضافه کرد: حساسیت و پیچیدگی این سیستم ها احتیاج دستیابی به دانش فنی ساخت آن ها را بسیار پراهمیت می سازد.امروزه استفاده از اولتراسانتریفیوژ ها بعنوان یک ابزار اساسی در بسیاری از مراکز تحقیقاتی و صنعتی دنیا در زمینه پزشکی، شیمی، داروسازی و غیره عمومیت یافته است.

کیا پاشا عنوان نمود: این دستگاه نقش موثری در تحقیقات جدید و کاربردی در زمینه های متنوع دارد از جمله پزشکی و دامپزشکی, بیوتکنولوژی، بیولوژی سلولی و مولکولی، مطالعات داروشناسی و کشف دارو های جدید، بیوشیمی و نانوتکنولوژی بوده.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت ما به همراه یکی ازموسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی با تکیه بر توانمندی متخصصان خبره در زمینه های کنترل و مکانیک پیروز شدیم سیستم اولتراسانتریفیوژ دارویی را طراحی و فراوری کنیم ، در طراحی این سیستم علاوه بر الزامات عملکردی به موضوعات ایمنی توجه ویژه ای شده است، به طوریکه ضریب ایمنی محصول یک و نیم برابر نمونه خارجی آن بوده است.

او ادامه داد: دستگاه اولتراسانتریفیوژ با مشخصه فنی 60,000 دور در دقیقه و نیروی جداسازی 500,000 g ساخته شده است و دارای عملکرد پایدار و تکنولوژی بالا بوده و جوابگوی محدوده بزرگی از احتیاج های کشور در محیط های آزمایشگاهی و شرکت های فراوری دارو های خاص است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "واکسن سازی در دست جوانان ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن سازی در دست جوانان ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید