چگونه رفتار خود را بهتر کنیم؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، بسیاری از تحقیقات روان شناختی در خصوص احساسات صرفا به بعضی احساسات ساده مانند غم،ترس و تعجب توجه دارند. احساسات انسان ها بسیار گسترده است. قطعا برایتان پیش آمده درجایی در برخورد با موضوعی احساسی داشته باشید که نتوانید آن را برای دیگران بازگو کنید. این نشان از پیچیدگی سطح احساسات انسان ها است.

چگونه رفتار خود را بهتر کنیم؟

به گزارش گالری ابزار زیبا و به نقل از سایکولوژی تودی، شما می توانید با توجه به چند حس مهم که شاید کمتر درباره آن ها فکر نموده اید؛ توانایی رفتاری خود را به شکلی منطقی ارتقا دهید.

غرور: وقتی خودمان را با بعضی از دستاوردهای شخصی یا دستاوردهای دیگران ارزیابی می کنیم؛ حس غرور به ما دست می دهد. ما بعلاوه وقتی دیگران ما را تحسین می نمایند غرور را تجربه می کنیم. البته، غرور مانند هر چیز دیگری باید حد و مرزی داشته باشد، افراط در غرور شکل کاذبی پیدا می نماید که به مرور زمان می تواند به جای افزایش سرمایه اجتماعی باعث طرد فرد از سوی دیگران بگردد.

رحم و دلسوزی: این احساسی است که به موجب آن ما نسبت به رنج دیگران ابراز همدردی و نگرانی می کنیم. در بیشتر موارد، وقتی نسبت به دیگران نگرانی یا ترحم نشان می دهیم، این یک احساس مثبت است. با این حال غرور، می تواند جنبه های منفی همدردی داشته باشد، مانند زمانی که حتی ناخواسته خود را از نسبت به دیگری بالا تر می بینید.

عشق: شاید هیچ احساس مثبت دیگری به مقدار عشق انسانی نباشد. واضح است که عشق یک مؤلفه عاطفی در خود دارد و حس پرشوری که منشا شعر و ادبیات ذکر شده است. اما اشتباه عمده این است که فکر می کنیم عشق احساسی نسبت به کسی یا حتی چیزی است که از بیرون سراغ ما می آید. عشق یک امکان وجودی است. عشق می تواند در طول زمان ساخته گردد و رفتار انسان ها را در صورت نگاه منطقی به آن به جهت مثبت سوق دهد.

آرامش: تحقیقات نشان می دهد که آرامش می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و منجر به احساس خوب گردد. ما زمانی آرامش را تجربه می کنیم که آرام هستیم و احساس می کنیم چیز ها به سادگی خوب هستند.

تفننی بودن: ما یک فیلم خنده دار یا یک استندآپ کمدین دیدن می کنیم و احساس تفریح را تجربه می کنیم. قهقهه یا لبخند حیله گرانه، وقتی کسی جوک می گوید، نشان دهنده این است که ما این احساس لذت بخش و مثبت را تجربه می کنیم.

تحسین: تحسین به عنوان احساسی تعریف می گردد که ما تحت تاثیر کسی یا چیزی قرار می گیریم یا به دیگری احترام می گذاریم. فرهنگ لغت آکسفورد آن را به عنوان تفکر لذت بخش تعریف می نماید. تحسین یک احساس مثبت است، اما، مانند بسیاری از احساسات مثبت دیگر، یک سوی منفی دارد یعنی حسادت.

تقویت و متعادل نگه داشتن این احساسات، به مرور زمان شخصیت شما را دچار تحول می نماید. امکان دارد حتی خود شما هم متوجه این تغییر نشوید اما در تعاملات روزمره خود تغییر بنیادی ایجاد کنید.

منبع: فرارو

به "چگونه رفتار خود را بهتر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه رفتار خود را بهتر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید