آیا با تب کردن زودتر از شر سرماخوردگی خلاص می شویم؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، بعضی پزشکان توصیه می نمایند بهتر است تب خفیف را به حال خود بگذاریم تا بدن با مقاومت طبیعی با بیماری مبارزه کند؛ در عین حال دسترسی به داروهای تب بر که بدون نسخه پزشک عرضه می شوند و مصرف خودسرانه آن ها نیز اختلالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می نماید که به ضعیف شدن می انجامد.

آیا با تب کردن زودتر از شر سرماخوردگی خلاص می شویم؟

پژوهش های نو نشان می دهند که تب خفیف به بدن یاری می نماید بر بیماری هایی مثل سرماخوردگی سریع تر غلبه کند. در واقع، به توصیه بعضی متخصصان بهتر است به جای استفاده از داروهایی مانند استامینوفن، بگذارید تب ادامه پیدا کند؛ چون طول دوره بیماری را کوتاه می نماید.

پژوهشی که روی ماهی ها انجام شد، نشان داد که تب میانه به این جانور یاری می نماید به سرعت از بیماری خلاص گردد، التهاب را کاهش دهد و بافت آسیب دیده را ترمیم کند و به نظر می رسد ماهی مبتلا به تب دوبرابر سریع تر از ماهی بدون تب بهبود می یابد.

به گفته محققان، به علت وجود سیستم های مشابه بین ماهی و انسان، احتمالا این موضوع درباره انسان نیز صادق است.

پژوهشگران می گویند بدن تب میانهی ایجاد می نماید و به طور طبیعی آن را از بین می برد. عملکرد بدن همه حیوانات تقریبا به همین شکل است.

مزایای تب طبیعی برای سلامت بدن انسان هنوز به طور کامل تایید نشده اما پژوهشگران معتقدند چون سازوکارهای بروز و ادامه تب در حیوانات مشترک است، منطقی است که انتظار داشته باشیم همان مزایا برای انسان نیز وجود داشته باشد.

یاهونیوز به نقل از دانیل باردا، نویسنده اصلی این مطالعه، استاد دانشکده کشاورزی، زندگی و علوم محیط زیست و دانشکده علوم دانشگاه آلبرتا، می نویسد: گذاشتیم طبیعت کارش را بکند که کار بسیار درستی بود.

او می گوید این نشان می دهد که نباید به محض بروز نخستین نشانه های تب خفیف از داروهای تب بر که بدون نسخه عرضه می شوند و به آن ها داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی نیز می گویند، استفاده کنیم: این داروها مسائل ناشی از تب را از بین می برند اما احتمالا بعضی از مزایای این واکنش طبیعی را نیز نابود می نمایند.

در این مطالعه، ماهی ها را در معرض عفونت باکتریایی قرار دادند و رفتارشان را با استفاده از یادگیری ماشینی ردیابی و ارزیابی کردند. نشانه های ظاهری که در ماهی ها دیده شد، مشابه همان نشانه هایی بود که در انسان مشاهده می شد که شایع ترین آن ها علائمی نظیر ضعف، خستگی و بی تحرکی بودند. این مطالعه نشان داد که تب طبیعی واکنشی است که نه تنها دفاع در برابر بیماری را فعال می نماید، بلکه به مهار آن نیز یاری خواهد نمود.

بنا به یافته های پژوهشگران، تب تقریبا ظرف هفت روز، بیماری را در ماهی از بین برد ؛ یعنی نصف مدت در حیواناتی که تبشان مهار شده بود. بعلاوه به از بین بردن التهاب و ترمیم بافت آسیب دیده نیز یاری کرد.

دکتر باردا گفت:هدف ما این است که هم از پیشرفت های پزشکی بیشترین استفاده را ببریم و هم از مزایای سازوکارهای ایمنی طبیعی بهره بگیریم.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com

به "آیا با تب کردن زودتر از شر سرماخوردگی خلاص می شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا با تب کردن زودتر از شر سرماخوردگی خلاص می شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید