بحران در کمین شهر یاقوت های سرخ! ، آب های زیرزمینی این شهر سالی یک متر افت می نماید

به گزارش گالری ابزار زیبا، مدیر امور منابع آب ساوه گفت: به علت کاهش بارندگی ها و روبرو شدن با پدیده خشکسالی سطح آب های زیرزمینی دشت ساوه سالانه یک متر افت می نماید.

بحران در کمین شهر یاقوت های سرخ! ، آب های زیرزمینی این شهر سالی یک متر افت می نماید

به گزارش گالری ابزار زیبا، آنلاین مجید امیرحسینی گفت: شهرستان ساوه به علت قرار گرفتن در نقطه کم بارش استان مرکزی با تنش آبی شدیدی روبرو است و در حال حاضر 70 میلیون متر مکعب کسری مخزن منابع آبی زیرزمینی دارد.

وی در ادامه گفت: در اجرای طرح های تعادل بخشی منابع آب شهرستان و مصوبات شورای حفاظت منابع آب و نیز مصوبات شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب شهرستان، 30 حلقه از چاه های شناسایی شده غیرمجاز فرم 5 و 14 حلقه از چاه های شناسایی غیرمجاز دیگر مسلوب المنفعه شدند. بعلاوه به منظور نظارت بر اندازه بهره برداری از چاه ها، 100 دستگاه کنتور هوشمند در امسال نصب شده است.

امیرحسینی با بیان اینکه 160 حلقه چاه مشمول اجرای مصوبات اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری شدند، گفت: در اجرای مسلوب المنفعه شدن چاه های غیرمجاز فرم 5 حدود 7.8 میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است و در اجرای طرح اصلاح و تعدیل نیز حدود 600 لیتر بر ثانیه در مصارف منابع آبی صرفه جویی اجرا شده است.

وی اضافه نمود: براساس مصوبات قانونی، کلیه مالکان و بهره برداران از چاه های دارای پروانه شهرستان تا خاتمه امسال می بایست نسبت به تمدید اعتبار و بروزرسانی پروانه های بهره برداری با مراجعه به امور منابع آب شهرستان اقدام نمایند. بدیهی است از ابتدای سال 1402 در صورتی که پروانه های بهره برداری تمدید نشده باشند تعرفه برق آنها به صورت آزاد محاسبه خواهد شد.

امیرحسینی در ادامه با اشاره به شرایط دو دشت نوبران و ساوه گفت: دشت نوبران کماکان از دشت های ممنوعه شهرستان است و هیچ مجوزی برای توسعه بهره برداری از منابع آبی در آن صادر نمی گردد و دشت مرکزی ساوه نیز جزو منطقه ها بحرانی و ممنوعه است و شرایط مناسب برای توسعه بهره برداری را ندارد.

وی گفت: آب قابل بهره برداری در شهرستان برای مصارف کشاورزی به وسیله مدیریت منابع آب کشور ابلاغ و برنامه اصلاح و تعدیل چاه های کشاورزی به منظور کاهش مصرف و صرفه جویی در دستور کار قرار گرفته است. بعلاوه صدور پروانه بهره برداری چاه های فرم یک شناسایی شده به وسیله وزارت نیرو در دست اقدام است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بحران در کمین شهر یاقوت های سرخ! ، آب های زیرزمینی این شهر سالی یک متر افت می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران در کمین شهر یاقوت های سرخ! ، آب های زیرزمینی این شهر سالی یک متر افت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید