برای ولخرج ترین گردشگران دنیا فرش قرمز پهن کنیم؛ چینی ها را چطور می توان صید کرد؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، شاید باورش سخت باشد اگر بگوییم چینی ها در زمره افراد ولخرج در سفرها هستند و یک جورهایی دست و دلبازند؛ اما این واقعیت دارد. هرساله بیش از 15 میلیون توریست چینی به کشورهای مختلف جهان سفر می نمایند.

برای ولخرج ترین گردشگران دنیا فرش قرمز پهن کنیم؛ چینی ها را چطور می توان صید کرد؟

جهانگردان چینی به اسم ولخرج ترین جهانگردان جهان در سال 2016 میلادی شناخته شده اند و حدود 260 میلیارد دلار خرج کردند که این مقدار حدوداً 21 درصد از صنعت جهانگردی جهان را به خود اختصاص می دهد.

طبق گزارش های بیان شده در سال 2015 میلادی جهانگردان چینی بیش از 120 میلیون سفر خارجی انجام داده اند که در مقایسه با سال 2005 میلادی افزایش حدودا 312 درصدی داشته است. این نکته هم جالب توجه است که تنها 6 درصد از شهروندان چینی گذرنامه دارند، اما همین 6 درصد از نظر هزینه کردن در سفرهای خارجی رتبه اول در سراسر جهان را به خود اختصاص داده اند.

رشد چین از نظر اقتصادی و در دست گرفتن بازارهای جهان باعث شده مردم آن از شرایط مطلوبی برای کسب عایدی برخوردار بوده و از مقصد سفر گرفته تا سرگرمی و نوع غذا و هتل همگی را به شیوه ای کاملا لاکچری انتخاب نمایند.

با توجه به اینکه جهانگردان چینی هنگام سفر، رتبه بالایی در مقدار خرید از کالاهای محلی و پول پرداختی را میان سایر جهانگردان دارند، ورود آنان به هرکشوری منجر به عایدی قابل توجهی در زمینه مشاغل مرتبط با جهانگردی می گردد.

آن ها تنها در سه سال گذشته 200 میلیون دلار در سفر های خارجی خود خرج نموده اند. این رقم با حجم کل اقتصاد یونان برابری می نماید. آن ها آنقدر در سفرهای خارجی دیوانه وار هزینه می نمایند که ژاپنی ها واژه باکوگایی را برای آن ها ساخته اند تا با یاری آن بتوانند حجم بالای خرید جهانگردان چینی را توصیف نمایند.

یک راهنماهای جهانگردی از ولخرجی چینی ها خاطره ای دارد. او می گوید: گروهی از ایرانی ها را در پاریس همراهی می کردم، در تمام فروشگاه های برند در این شهر جز چینی ها تبعه خارجی دیگری دیده نمی شد، آنها برای خریدن اجناس چند میلیونی صف کشیده بودند، برای همین در فرودگاه شارل دوگل فرانسه، کارمندان زیادی از بین چینی ها انتخاب شده اند تا خدمات بهتری به این جهانگردان بدهند و تبلیغی از فرانسه برای چینی های دیگر باشند.

علاقه چینی ها به تاریخ ایران

جالب است که بیشتر فیلم ها و کتاب هایی که در مورد فرهنگ و تاریخ ایران نوشته شده است را نویسندگان چینی نوشته اند؛ در حالی که بیشتر ارتباطات ایرانی ها با این کشور در حوزه تجارت و امور بازرگانی بوده و جای پرداختن به تبلیغات صحیح و جدی مرتبط با صنعت جهانگردی به همین علت هم خالی بوده است.

براساس نتایج به دست آمده از نظرسنجی، مکان های تاریخی و قدیمی ایران همانند تخت جمشید، روستاهای قدیمی و محله های تاریخی از جمله مکان هایی است که بیشترین مجذوب کنندهیت را برای مسافران چینی دارد. بسیاری از مسافرانی که به ایران سفر نموده اند اعتقاد دارند ایران کشوری تاریخی و پر رمز و راز است و باید برای کشف آن به این سرزمین سفر کرد.

بسیاری از جهانگردان به این نکته اشاره نموده اند که با توجه به آشنایی با جاده ابریشم و حتی براساس کلمه فارس که به زبان چینی Bo Si نامیده می گردد و به معنای پرشیا یا ایران قدیم است، ارتباط زیاد اقتصادی و فرهنگی مابین ایران و چین وجود داشته و برای یافتن داستان ها و افسانه های این ارتباط به ایران سفر نموده اند.

از دیگر مکان های مورد علاقه جهانگردان چینی در سفر به ایران مکان های مذهبی همانند مساجد و امام زاده ها است. زیبایی های هنری همانند آینه کاری، گچبری، نقاشی ها و کاشی کاری های به کار رفته در این مکان ها برای جهانگردان بسیار مجذوب کننده است. با توجه به مقایسه سادگی مکان های مذهبی و رعب آور بودن محل دفن پادشاهان قدیمی چین، بسیاری جهانگردان چینی با ورود به چنین مکان هایی، زیبایی آن را تحسین می نمایند.

میزبانی با چای

اگر بخواهیم درباره عادات غذایی و خرید چینی ها حرف بزنیم آنچه راهنمایان جهانگردی روی آن اتفاق نظر دارند این است که: چینی ها در دسته جهانگردانی با اخلاقی عجیب و خاص هستند که معمولا پر سر و صدا غذا می خورند و حرف می زنند. حسابی اهل چانه زدن هستند و عکس گرفتن در خون شان است. چینی ها از نظر بهداشتی به نسبت ایرانی ها ضعیف اند، اما روی هم رفته جهانگردان سختی به تعداد نمی آیند و تذکرها و نکته ها را می پذیرند.

برعکس ما ایرانی ها که سعی می کنیم کنار هر وعده غذایی، از نوشیدنی های خنک مثل نوشابه و دوغ استفاده کنیم، چینی ها عادت دارند به همراه غذا چای بنوشند. علاوه بر آن در طول روز هم عادت زیادی به استفاده از چایی و آب گرم دارند.

کلن چینی ها زیاد با غذاهای ایرانی رابطه خوبی برقرار نمی نمایند. در واقع عادات غذایی دو کشور برخلاف بعضی چیزهای دیگر اندکی با هم فرق دارد.

گرچه چندین رستوران چینی در تهران و چند شهر دیگر فعالیت می نمایند اما به علت بالا بودن قیمت ها و عدم دسترسی مکانی در طول راستا سفر، چینی های جهانگرد چندان نمی توانند بیش از یک یا دو وعده از غذای چینی استفاده نمایند. با این شرایط برترین راه برای رضایت آنها استفاده از غذاهای ایرانی مورد پسند جهانگردان چینی است. به طور مثال چینی ها بیش از یک یا دو وعده غذای سرخ شده و خشک را نمی پسندند و معمولا در کنار هر وعده غذایی گوشتی عادت به خوردن سبزیجات پخته و چایی دارند. غذاهایی همانند ظرف سبزیجات، دیزی، کباب شیشلیک، انواع آش و حلیم، برنج مخلوط با سبزیجات وخوراک ها بیشتر مورد علاقه گروه های چینی است.

فرش قرمز برای چشم بادامی ها

گرچه ورود جهانگردان ایرانی به چین دچار دشواری هایی است اما ایران از این علاقه چینی ها برای سفر و بازدید از ایران استقبال نموده و به تازگی ویزا را برای جهانگردان چینی لغو کرد.

با ورود جهانگرد به هر نقطه از جهان به خاطر استفاده از خدماتی مانند هتل، غذا، پرداخت هزینه ورودی جاذبه های جهانگردی و موزه ها و خرید از سوغات و صنایع دستی، سرمایه زیادی نصیب آن منطقه شده و به همین دلیل است که جهانگردی تا این مقدار اهمیت پیدا نموده و جهانگردان ولخرج همان طور که از نامشان معین است، برای پرداخت هزینه ها مسئله ای نداشته و ناخودآگاه به سمت گران ترین ها جلب شده و سرمایه زیادی را با خود به کشورهای مختلف وارد می نماید. برای مثال، چین به خاطر داشتن فاصله کم با ژاپن، هنگ کنگ و تایلند توانسته سود بسیار زیادی را برای آنها به ارمغان بیاورد. البته تایلند در این لیست بیشترین منفعت را از جهانگردان چینی نصیب خودش نموده است.

ارتباطات تجاری و بازرگانی بین دو کشور ایران و چین گرچه باعث شده این دو تبادل جهانگرد هم داشته باشند؛ ولی مسلما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی هست.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی ایران جمعیت زیاد چین و بالغ بر 150میلیون جهانگرد خروجی چینی که به اقصا نقاط جهان سفر می نمایند، ما را بر آن داشت که چین را در کشورهای هدف خود قرار دهیم و به همین منظور در کوشش هستیم تا تسهیلات خوبی را برای کشورهای هدف مهیا کنیم تا بتوانند به راحتی به ایران سفر نمایند.

با این شرایط و در یک بازه زمانی چهار تا پنج ساله سعی خواهیم کرد عدد جهانگرد را به یک میلیون نفر برسانیم و هدف گذاری در گام بعدی رسیدن به 2میلیون جهانگرد چینی در ایران است.

به همین منظور سازمان میراث فرهنگی درصدد است زمینه برای ورود این تعداد جهانگرد چینی با برگزاری دوره های آموزشی به منظور آشنایی با روحیات و خلقیات جهانگردان چینی، الگوهای مسافرت جهانگردان چینی، نرخ دهی و نحوه تعامل اقتصادی با شرکت های تور فرست چینی، اشتراکات و ارتباطات تمدنی و روابط چین و ایران در طول تاریخ، رویدادها و نمایشگاه های مهم جهانگردی چین و نحوه شرکت در آنها و نحوه تعامل با آژانس داران راهنمایان چینی را در قالب بسته های آموزشی تخصصی برای فعالان عرصه جهانگردی فراهم آورد.

4242

منبع: ایرنا زندگی

به "برای ولخرج ترین گردشگران دنیا فرش قرمز پهن کنیم؛ چینی ها را چطور می توان صید کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ولخرج ترین گردشگران دنیا فرش قرمز پهن کنیم؛ چینی ها را چطور می توان صید کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید