توافق مکتوب گروه 20 برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد

به گزارش گالری ابزار زیبا، نخست وزیر کانادا می گوید پیشرفت های اقلیمی در اجلاس G20 حاصل شده، اگرچه کانادا در پی برنامه های بلندپروازانه تری بود.

توافق مکتوب گروه 20 برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد

به نقل از CTVNEWS، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز یکشنبه گفت که کانادا خواستار یک توافق قوی تر و جاه طلبانه تر در مورد تغییرات آب و هوا بود تا از اجلاس سران گروه 20 حاصل گردد، اما رهبران کشورها با این حال پیروز شدند با متعهد شدن به رسیدگی به بعضی مسائل کلیدی پیشرفت هایی را حاصل نمایند.

اظهارات وی در حالی بیان شد که اجلاس سران G20 در رم پس از دو روز به سرانجام رسید، جایی که رهبران این کشورها برای اولین بار در بیانیه سرانجامی به صورت مکتوب به توافق رسیدند که محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد برای همه بهتر است.

اما این سند بعلاوه بخش های متعددی از نسخه پیش نویس قبلی را کاهش داد، از جمله جایگزینی ضرب الاجل های معین برای رسیدن به انتشار خالص کربن صفر تا سال 2050 و حذف انرژی زغال سنگ تا سرانجام دهه 2030، با صفر خالص تا اواسط قرن و حذف انرژی زغال سنگ در اسرع وقت.

وعده کاهش انتشار متان تنها به این علت تغییر کرد که مهار متان یک راه ارزان و نسبتا آسان برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

ترودو در کنفرانس خبری سرانجامی خود گفت: شکی نیست که کانادا و تعدادی از کشورهای دیگر مایل بودند تعهدات قوی تری در مبارزه با تغییرات اقلیمی حاصل گردد. اما ما پیشرفت قابل توجهی در محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد داشتیم و باید آن به اشتراک بگذاریم.

یک چهارم رهبران گروه 20 از جمله شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حضور در رویدادهای آخر هفته صرف نظر کردند که به گفته ترودو این موضوع بر نحوه تعهدات در مورد زغال سنگ و انتشار خالص صفر تأثیر گذاشته است.

او گفت: اینها چیزهایی است که کانادا در کنار همه همکاران ما در پی آن است. امروز همه دور میز نبودند و ما گروهی هستیم که تا حد امکان بر روی اجماع کار می کنیم. اما به مبارزه برای آینده ای بهتر برای همه ادامه خواهیم داد.

چین که بزرگترین فراورینماینده گازهای گلخانه ای در دنیا است، همچنان مانند هند برای فراوری برق به زغال سنگ بسیار وابسته است. هر دو در این مرحله ناتوانی در کاهش توان زغال سنگ را ابراز نموده اند. چین بعلاوه هدف خود را برای دستیابی به انتشار خالص کربن صفر را به جای سال 2050، سال 2060 مشخص نموده است.

ارزیابی ترودو مشابه ارزیابی ماریو دراگی، میزبان G20 و نخست وزیر ایتالیا بود که گفت پیشنهاد دادن آسان تر از اجرای کارهای سخت است. دراگی گفت که احساس می نماید G20 بیشتر از چند سال گذشته همکاری می نماید.

اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که رم را در حالی ترک می نماید که امیدهایش برآورده نشده است. او گفت که اکنون در پی مذاکرات آب و هوایی COP26 (کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال 2021) در گلاسکو برای تحقق این امید است.

ناامیدی او به وسیله هواداران محیط زیست نیز بیان شد.

جنیفر مورگان، مدیر اجرایی بین المللی صلح سبز در بیانیه ای گفت: اگر G20 یک تمرین برای کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل بود، در این صورت رهبران دنیا خطوط خود را نادیده گرفتند. بیانیه آنها ضعیف بود و جاه طلبی و منظره نداشت و به سادگی نتوانستند آن چه باید را برآورده نمایند.

بیشتر رهبران گروه 20، از جمله ترودو، مستقیماً از رم برای مذاکرات دو روزه به گلاسکو رفتند تا در نهایت تدوین قوانینی را برای چگونگی مقدار گیری پیشرفت و اداره بازارهای تجاری آلاینده کربن در توافقنامه آب و هوایی پاریس به سرانجام برسانند.

ترودو گفت که کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل به فشار بر دولت ها ادامه خواهد داد تا اقدامات بیشتری برای کاهش گرمایش دنیای انجام دهند، حتی اگر رهبران غایب در رم در گلاسکو نیز حاضر نشوند.

او گفت: تغییر راستا دنیا از سوخت های فسیلی به سمت انرژی های تجدیدپذیر بیشتر و کاهش انتشار کربن، فرآیندی چالش برانگیز است. اما این کار سختی است که امروز به وسیله مردم اینجا، مردم اسکاتلند و مردم سراسر دنیا انجام می گردد و ما به عنوان گروه 20 به آن متعهد هستیم.

ترودو بعلاوه گفت که صرف انجام مذاکرات گروه 20 نوعی پیشرفت است: بخصوص پس از همه گیری کرونا، هر زمانی که رهبران دنیا بتوانند دور هم جمع شوند و در واقع با هم وارد این موضوع شوند و در مورد تهدید وجودی تغییرات اقلیمی برای همه ما صحبت نمایند، خود یک پیروزی است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "توافق مکتوب گروه 20 برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق مکتوب گروه 20 برای محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید