جست وجوهای اوباما در هند

به گزارش گالری ابزار زیبا، خبرنگاران: آمریکا بر آن است تا از نگاه هند مبنی بر رجحان در برابر پاکستان، رجحان در مناقشات مرزی با چین و خواست دهلی نو برای ممنوعیت دائم در شورای امنیت برای دور ساختن این کشور از کشورهای منطقه بهره گیرد.

جست وجوهای اوباما در هند

به گزارش گروه رسانه ها گالری ابزار زیبا، جست وجوهای اوباما در هندعنوان یادداشت روز روزنامه سیاست روز به قلم قاسم غفوری است که در آن می خوانید؛

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای حضور در روز ملی هند دیروز وارد این کشور شد. این سفر درحالی اجرا شده که روابط دو کشور در سال های اخیر به ویژه پس از توافق هسته ای دو کشور در دوران بوش رئیس جمهور سابق آمریکا ابعاد گسترده تری گرفته است.

در بعد ظاهری آنچه در روابط دو کشور مطرح می گردد توسعه مناسبات مالی و سیاسی طرفین است به گونه ای که هر کدام به دنبال بهره گیری از ظرفیت های طرف مقابل برای رسیدن به منافع بیشتر است. مقوله مبارزه با تروریسم نیز بهانه ای برای توسعه روابط دو کشور شده در حالی که به دلیل رجحان نظامی آمریکا، عملا رجحان واشنگتن نسبت به دهلی نو در این عرصه را رقم زده است.

اما سفر اوباما دارای لایه های پنهانی نیز می باشد که در حوزه منطقه ای و جهانی صورت می گیرد. آمریکا در حالی هند را از رقبای جهانی خود می داند که سیاست مهار این کشور را بر اصل پاداش و محاصره راسخ ساخته است. براساس این طرح آمریکا در کنار توسعه همه جانبه روابط به دنبال دور ساختن هند از مولفه قدرت در برابر یک جانبه گرایی آمریکا است تا در نهایت هند تنها مانده را به پذیرش خواسته های خود سوق دهد.

در این چارچوب آمریکا با وعده های هسته ای، نظامی و حتی در حوزه انرژی با یاری کشورهای عربی سعی دارد تا هند را از چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران و در سطح کلانتر از اتحادیه شانگهای و بریکس (چین، روسیه، هند، برزیل، آفریقای جنوبی) دور سازد.

امضای قراردادهای نظامی با هند، وعده افزایش مناسبات مالی و تامین انرژی این کشور محور این تحرکات را تشکیل می دهد. آمریکا بر آن است تا از نگاه هند مبنی بر رجحان در برابر پاکستان، رجحان در مناقشات مرزی با چین و خواست دهلی نو برای ممنوعیت دائم در شورای امنیت برای دور ساختن این کشور از کشورهای منطقه بهره گیرد.

سوق دادن هند به کاهش واردات نفت از ایران با ادعای تامین انرژی این کشور به وسیله کشورهای عربی، تامین نیازهای نظامی و امنیتی دهلی نو برای دوری آن از روسیه و در نهایت روابط مالی برای دوری هند از چین و اتحادیه های بریکس و شانگهای نمودی از این رفتارها است.

این سناریو زمانی تقویت می گردد که در آستانه سفر اوباما به هند، مقامات آمریکایی به حمایت از این کشور برابر پاکستان پرداخته و ادعای ناتوانی اسلام آباد در مقابله با ترویسم را مطرح کردند. آمریکا همچنین از پرداختن به مسئله حقوق بشر در کشمیر خودداری نموده است.

مجموع این رفتارها در قالب توسعه مناسبات با هند در حالی صورت می گیرد که مردم و بسیاری از تحلیلگران هندی تاکید دارند که این سیاست ها در نهایت انزوای کشورشان را رقم می زند دوری از آمریکا راه حل مقابله با این فرایند است. این مطالبه مردمی زمانی آشکارتر می گردد که مردم هند همزمان با سفر اوباما به کشورها اقدام به برگزاری تظاهرات نموده و تاکید نمودند که اوباما جایی در هند ندارد.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم

به "جست وجوهای اوباما در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جست وجوهای اوباما در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید