جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا برای درمان بیماران

به گزارش گالری ابزار زیبا، مدیرعامل سازمان انتقال خون از شروع پروژه جمع آوری و ذخیره سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از کرونا با هدف یاری به درمان بیماران مبتلا شده، از اول اردیبهشت اطلاع داد.

جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا برای درمان بیماران

به گزارش گروه اجتماعی گالری ابزار زیبا، پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از شروع پروژه جمع آوری و ذخیره سازی پلاسمای افراد بهبود یافته از کووید 19 در 14 استان کشور اطلاع داد و گفت: این پروژه به صورت هماهنگ از اول اردیبهشت ماه شروع می گردد.

وی اضافه کرد: مخاطبین این پروژه افرادی هستند که حداقل یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران وظیفه سازمان انتقال خون را تامین فرآورده های خون مورد احتیاج کشور برشمرد و گفت: سازمان انتقال خون ایران به عنوان تنها متولی قانونی تامین فرآورده های خون مورد احتیاج بیماران وظیفه دارد با تمام توان به بیماران احتیاجمند یاری برساند و فرآورده های مورد احتیاج آنان را پیش بینی و تامین کند.

عشقی ادامه داد: ستاد علمی انتقال خون کشور با تشکیل جلسات متعدد به این نتیجه دست یافته است که می تواند با اجرای این طرح عملیاتی احتیاجهای آینده کشور در مورد یاری به بیماران مبتلا شده به این ویروس را تامین کند.

وی هدف اصلی این طرح را تامین پلاسمای مورد احتیاج مراکز درمانی خواند و ادامه داد: امیدواریم بیماران بهبود یافته از ویروس کرونا به شکرانه بازیابی سلامتی شان با سازمان انتقال خون که همیشه مورد اعتماد مردم بوده است، همراه شوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران متذکر شد:پلاسما بخش زردابه خون است که 55 درصد خون را تشکیل می دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در دنیا است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهدانمایندگان نخواهد داشت.

عشقی با بیان اینکه شرکت در این پروژه کاملا داوطلبانه است، یادآور شد: داوطلبین اهدای پلاسما معاینه و مشاوره می شوند و پس از انجام بعضی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط از آنان پلاسما دریافت می گردد.

وی گفت: اگرچه هنوز کارآزمایی های بالینی ادامه دارد اما نتایج اولیه پلاسما درمانی بیماران در مراحل اولیه ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای مختلف و از جمله ایران موفقیت آمیز بوده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: با توجه به مجوزهای مراجع معتبر بین المللی با احتمال بالا پیش بینی می گردد که این فرآورده در دسترس که تامین آن کم هزینه و بدون وابستگی به منابع خارجی مقدور است، یکی از ارکان درمان بیماری کووید 19 به ویژه در مراحل ابتدایی آن محسوب گردد.

عشقی در مورد ضرورت سنجی ورود سازمان انتقال خون به این موضوع، توضیح داد: به دلیل پاسخ مناسبی که از روش پلاسما درمانی در کشور دیده شده است و به دلیل افزایش درخواست های مردم، مراکز درمانی و دانشگاه های علوم پزشکی این سازمان آماده پاسخگویی و خدمت رسانی در چارچوب وظایف خود شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ابراز امیدواری کرد: کشور هرچه زودتر از شیوع این ویروس رهایی یابد؛ضمن اینکه اگر به هر دلیلی با موج دوم بیماری روبه رو شدیم و یا این ویروس چند ماه دیگر نیز مهمان ناخوانده نظام سلامت باقی ماند؛ با توجه به افت تدریجی پادزهر در خون بهبودیافتگان باید از هم اکنون جهت تامین احتیاجهای درمانی مراکز پلاسمای کافی در اختیار داشته باشیم.

وی خاطر نشان ساخت: در ایران سالانه 800 هزار واحد پلاسما در مراکز درمانی توزیع شده و پیش بینی می گردد که با اجرای این طرح در حدود 10 تا 20 هزار واحد پلاسمای بهبود یافتگان کووید 19 به این آمار اضافه کرده گردد.

عشقی تاکید نمود: حتی اگر کشور از این بیماری رهایی یابد و از پلاسماهای دریافتی در تزریق مستقیم به بیماران استفاده نگردد، می توان از این پلاسماها نیز مانند سایر پلاسماهای فراوریی و استحصالی در فراوری سایر داروهای مورد احتیاج کشور بهره گرفت و از این رو این پروژه هیچگونه اتلاف منابع اقتصادی و انسانی در پی نخواهد داشت.

اهدا نمایندگان با سن 18-60 سال که شرایط عمومی اهدای خون را دارند، می توانند به مراکز انتقال خون در شهرستان های ارومیه، تبریز، زنجان، مشهد، شیراز، اصفهان، تهران، یزد، کرمانشاه، سمنان، گرگان، ساری، اهواز و کرج مراجعه نمایند.

زنانی که سابقه بارداری یا زایمان نداشته باشند، در اولویت شرکت در این پروژه نوع محبت آمیز قرار دارند. سازمان انتقال خون ایران از معدود کشورهای منطقه است که به فناوری اهدای پلاسما به روش آفرزیس و بدون دریافت خون کامل دسترسی دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا برای درمان بیماران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری پلاسمای بهبود یافتگان کرونا برای درمان بیماران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید