حمایت از یک میلیون بیمار خاص و صعب العلاج ، بیماران چگونه نشان دار می شوند؟ ، 33 میلیون تحت پوشش بیمه رایگان

به گزارش گالری ابزار زیبا، تا به امروز بیش از یک میلیون نفر در سامانه های صندوق حمایت از بیماری های خاص و صعب العلاج ثبت و 1800 میلیارد تومان در دولت سیزدهم طی یکسال اخیر به این بیماران به وسیله صندوق پرداخت شده است.

حمایت از یک میلیون بیمار خاص و صعب العلاج ، بیماران چگونه نشان دار می شوند؟ ، 33 میلیون تحت پوشش بیمه رایگان

گالری ابزار زیبا - مریم سرخوش: محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، امروز یکشنبه 29 مرداد 1402، در نشست خبری که به مناسبت تشریح دستاوردهای سازمان بیمه سلامت در آستانه هفته دولت برگزار گردید، در بخشی از صحبت هایش تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب العلاج در دولت سیزدهم را گام مهمی مطرح نمود و گفت: یکی از اقدامات مهم و درست دولت مردمی ایجاد صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب العلاج بوده که افراد مبتلا به سرطان، ام اس، دیابت و غیره را تحت پوشش داشته و هزینه های درمانی آنها را پرداخت می نماید. منابع این صندوق هم تمدید شده است.

ناصحی با بیان این که تا پیش از این صندوق حمایتی برای بیماری های سخت درمان و دارای ریسک بالا در کشور وجود نداشت، تاکید نمود: 107 بیماری را در فهرست قرار داده ایم و تا به امروز 51 بیماری؛ حدودا 90 درصد وارد سامانه های این صندوق شده اند. سرطان ها، ام اس، بیماری های فشار خون، عصبی، قلبی و … 5 تا 10 درصد به جامانده در سایر بیماری ها و تعداد مبتلایان آن بسیار کم است.

وی اضافه نمود: سال گذشته 3,100 میلیارد تومان برای بیماران خاص و صعب العلاج اختصاص دادیم. سامانه های بیمه سلامت در حال حاضر 95 درصد هزینه ها را پرداخت می نمایند.

ناصحی درباره هزینه های دارویی در این صندوق هم اعلام کرد: تعداد زیادی از داروها از جمله داروهای ترکیبی در این صندوق آورده شده است. پوشش بیمه ای بسیاری از داروها در صندوق بیماری های صعب العلاج و سخت درمان به بالای 90 درصد رسیده و پرداختی از جیب بیمار در حدود 5 تا 10 درصد است و پرداختی از جیب مردم به شدت کاهش پیدا نموده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در پاسخ به سوال گالری ابزار زیبا درباره جمعیت تحت پوشش این صندوق مطرح نمود: در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در سامانه های سازمان برای بیماری های خاص و مزمن نشان دار شده اند. نشان دار شدن این بیماران هم از سوی متخصصان مرتبط، معاونت درمان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی، ادارات کل حوزه بیمه سلامت در استان ها و… صورت می گیرد.

وی بعلاوه درباره پوشش گسترده بیمه ای دهک های کم عایدی هم شرح داد: توجه ما بر محور عدالت بود و در ابتدا سه دهک تحت پوشش بیمه رایگان قرار گرفتند اما اکنون دو دهک دیگر هم به اضافه شده و 5 دهک تحت پوشش قرار گرفته اند. در حال حاضر در شهرها بیش از 12 میلیون نفر و در روستاها بیش از 20 میلیون نفر تحت پوشش هستند و در مجموع بیش از 33 میلیون نفر بدون پرداخت حق بیمه تحت پوشش قرار گرفته، خدمات رایگان درمانی در بخش بستری و سرپایی را دریافت می نمایند.

ناصحی تاکید نمود: در دولت سیزدهم دستاوردهای بسیار مهمی حاصل شده و نگاه این است که با محدودیت های موجود کارهای بزرگ انجام گردد. در حوزه سلامت نتیجه آن می تواند پوشش بیمه ای مناسب، پوشش حمایتی جدی از بیماران صعب العلاج و نادر، اجرای نظام الکترونیک سلامت و… باشد. در پی این نبودیم که اول منبع محیا و بعد کار انجام گردد، پیش از محقق شدن منابع برنامه ریزی، کارهای کارشناسی و چانه زنی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که با حداقل منابع می توان کارهای بررگ برای سلامت و امیدبخشی به مردم انجام داد.

به گفته این مسئول، بعضی کشورها متقاضی خدمات بیمه ای ایران هستند که در این منطقه ها اجرا گردد. در کنگره مهر سال جاری که در عمان برگزار می گردد دستاوردهای حوزه سلامت ایران ارائه خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "حمایت از یک میلیون بیمار خاص و صعب العلاج ، بیماران چگونه نشان دار می شوند؟ ، 33 میلیون تحت پوشش بیمه رایگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از یک میلیون بیمار خاص و صعب العلاج ، بیماران چگونه نشان دار می شوند؟ ، 33 میلیون تحت پوشش بیمه رایگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید