خیابان فردوسی خرم آباد آماده حضور گردشگران می گردد

به گزارش گالری ابزار زیبا، فاطمه حافظی- خرم آباد - خبرنگار:طرح پیاده راه سازی خیابان فردوسی سال ها بود که نقل محافل بود هر چند این طرح نیز برای مدتی به حالت پیاده درآمد اما باز هم دیری نگذشت که از این طرح صرف نظر شد و دوباره به حالت قبلی برگشت.

خیابان فردوسی خرم آباد آماده حضور گردشگران می گردد

اما بالاخره با طرح های مختلف و با استفاده از طرح بازآفرینی شهری دوباره پیاده محور شدن این جهت قوت گرفت زیرا این محور جزو بافت تاریخی شهر است و همین موضوع باعث شد تا بتوان به اجرای طرحی برای زیبایی این جهت امیدوار شد. طرح پیاده روسازی محور فردوسی در اواخر سال گذشته کلید خورد و بعد از کنده کاری های زیاد، اما طرح به دلیل وجود مسائلی در لایه های زیرزمینی متوقف شد اما بالاخره بعد از گذشت مدتی این مسائل برطرف و آغاز کار پیاده روسازی دوباره قوت بیشتری به خود گرفته است.

مسئولان زمان اتمام طرح پیاده راه سازی خیابان فردوسی را تا خاتمه تیرماه امسال اعلام نموده اند، اما شورای شهر طرح احداث آب نما و کانال های آب را منوط به زمان تایید توسط میراث فرهنگی و تخصیص اعتبار می دانند. فردوسی یکی از خیابان های قدیمی خرم آباد است و در بافت تاریخی این شهر و در نزدیکی قلعه فلک الافلاک واقع شده است و پیاده راه سازی این خیابان هم به حفظ ارزش های تاریخی آن یاری می نماید و هم در جذب گردشگران بسیار موثر است.

  • به سختی افتادن کسبه و شهروندان

یکی از کسبه خیابان فردوسی به خبرنگار ما می گوید: کنده کاری در این خیابان به منظور پیاده راه سازی و سنگفرش آن از اوایل آبان پارسال آغاز شد اما بعد از گذشت یک هفته از انجام کار، پروژه تعطیل و تردد شهروندان سخت شد. مراد جانمیری می افزاید: پیشرفت کند این پروژه باعث شده است مشتریان خود را از دست بدهیم. بیش از 70 درصد کاسبان این خیابان، به دلیل فروش نداشتن، چک هایشان بارها برگشت خورده است. وی ادامه می دهد: بارش باران نیز باعث شده است خیابان مملو از گل و لای باشد به گونه ای که حتی کاسبان برای رفتن به مغازه های خود به عبور از آن تمایل ندارند. از طرفی، بیشتر کسبه در این خیابان مستاجر هستند و ادامه این وضعیت آنها را به مرز ورشکستگی می رساند.

  • بروز مسائل در اجرای طرح

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی استان لرستان در خصوص اجرای طرح پیاده روسازی خیابان فردوسی، به گالری ابزار زیبا می گوید: همواره در صندلی اجتماعی خیابان فردوسی پیاده محور بوده است بنابراین با توجه به این ذهنیت و به دلیل نزدیکی به قلعه فلک الافلاک تصمیم بر این شد تا این محور به حالت پیاده محور دربیاید. برزو بردی نشین می افزاید: هر چند در زمانهای گذشته این خیابان برای مدت ها با ایجاد رمپ هایی در جهت به حالت پیاده محور در آمده و آزمون خود را پس داده بود.

  • جزئیات طرح

بردی نشین در بخشی دیگر از صحبت هایش به جزئیات طرح اشاره می نماید و می گوید: برای اجرای این طرح، طراحی های لازم انجام شد و طی هماهنگی با مشاور، تصمیم بر این شد که شبکه برقی این خیابان نیز به دلیل اینکه منظر خیابان را مخدوش نموده بود، به شبکه زیرزمینی تغییر یابد. وی اضافه می نماید: به همین دلیل توسط مشاور از شرکت های خدمات رسان همچون گاز، آب، مخابرات، فاضلاب و ... استعلامات لازم دریافت و بنا شد تا شبکه های برق در زیزمین به صورت آدم رو احداث شوند. این مسئول می گوید: در حین اجرای کار به مسائل زیادی برخوردیم به گونه ای که بر خلاف تصورات ما در خصوص شبکه های منظم سازمان های خدمات رسان در زیرزمین، شبکه های نامنظم و بسیار پیچیده بود به گونه ای که به هیچ عنوان موقعیت اجرای کانال های ادم رو برای برق وجود نداشت.

  • زیبایی شهر دوچندان می گردد

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی استان لرستان ادامه می دهد: همین موضوع باعث شد تا در زمان اجرای کار و پیشبرد آن وقفه هایی ایجاد گردد و دوباره به دنبال دریافت استعلامات و مجوزهای جدید باشیم. چون باید شبکه های برق کلا به کناره ها منتقل می شدند. این موضوع باعث ایجاد تغییرات در طرح سنگ فرش خیابان فردوسی می شد.

وی بیان می نماید: این موضوع باعث تعطیلی کار شد اما بالاخره طرح زیرزمینی کردن کانال های برق در این محور انجام می گردد. چون این محور نیز باید همچون محورهای پیاده در سراسر کشور دارای زیبایی های خاص خود باشد. بردی نشین عنوان می نماید: به ویژه محور فردوسی که به قلعه فلک الافلاک و پل صفوی نزدیک است و همین امر اهمیت پیاده راه سازی این محور را دوچندان می نماید. او می گوید: قرار است پل صفوی هم به محور پیاده تبدیل گردد و اتصال این دو محور به یکدیگر در مرکز شهر می تواند زیبایی شهر را بیشتر کند و در جذب گردشگر بسیار تاثیرگذار باشد.

  • اعتبار مورد احتیاج

بردی نشین در بخش دیگری از صحبت هایش به میزان اعتبار مورد احتیاج برای اجرای این طرح اشاره می نماید و می گوید: اعتبار برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری به صورت مستقیم از تهران به پروژه ها تخصیص پیدا می نماید و هزینه اجرای این پروژه نیز فاز بندی است.

وی ادامه می دهد: برای شبکه برق، جداره سازی، بدنه سازی و ... اعتبار زیادی ضروری است. به گونه ای که برای زیرزمینی کردن برق این خیابان به تنهایی یک میلیارد تومان هزینه ضروری است.

رئیس اداره هماهنگی ستادهای بازآفرینی راه و شهرسازی استان لرستان اظهار می نماید: در حال حاضر پروژه بهسازی خیابان فردوسی فعال است و طی قرارداد منعقد شده با پیمانکار این پروژه با مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان کار پیاده روسازی این محور انجام می گردد. که نکته مهم این است که این مبلغ نیز تخصیص یافته است و مسئله ای برای جذب و تخصیص آن وجود ندارد. وی می افزاید: به همین منظور نیز پیمانکار کلیه مصالح مصالح لازم را خریداری و به زودی کار پیاده سازی و سنگ فرش کردن آن انجام خواهد شد. به گونه ای که تصمیم بر ان است تا خاتمه تیرماه کار پیاده روسازی این محور به اتمام می رسد.

  • طرح های مختلف در جهت فردوسی

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم آباد نیز در این زمینه می گوید: در راستای بازآفرینی شهری، نماهای خاصی برای خیابان فردوسی در نظر گرفته شده است که در فاز اول آن پیاده رو سازی صورت می گیرد و تا این طرح اجرایی و به اتمام نرسد نمی توان طرح های دیگری را برای این محور اجرا کرد.

سجاد بابایی اضافه می نماید: تصمیم بر این است تا این جهت به دلیل نزدیکی به آثار تاریخی و باستانی و در وهله دیگر به دلیل تاریخی و قدیمی بودن بافت آن تغییرات اساسی دیگری داشته باشد. وی تصریح می نماید: به همین دلیل بناست تا بعد از اجرای پیاده رو سازی، دیواره های این خیابان به صورت بازارهای قدیمی با دیواره ها و رنگ و لعاب قدیمی در دستور کار قرار می گیرد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خرم آباد همچنین در بخش دیگری از صحبت هایش به دیگر طرح های مدنظر برای این محور اشاره و بیان می نماید: شهر خرم آباد دارای ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در جهت جذب گردشگر است که یکی از این ظرفیت ها وجود چندین چشمه جاری در شهر خرم آباد است که یکی از این چشمه ها در نزدیکی همین محور واقع شده است که می توان از این ظرفیت بهترین استفاده را داشت.

وی می افزاید: می توان با استفاده از آب این چشمه در نزدیکی این محور، کانال آب و آب نما احداث کنیم که می توان با پمپاژ آب و احداث آب نما و یکسری کارهای ساکن، زیبایی های خاصی را به این منطقه بدهیم. بابایی تصریح می نماید: با انتقال آب از زیر پله های قدیمی این خیابان به جلوی قلعه فلک الافلاک، آب را دوباره به رود خانه راهنمایی کنیم. اما متاسفانه میراث فرهنگی با اجرای این طرح موافق نبود. رئیس کمسیون عمران شورای شهر خرم آباد اظهار می نماید: هر چند برای رسیدن به این طرح، بازنگری هایی در اجرای طرح برای کسب نظر موافق میراث فرهنگی توسط مشاور صورت گرفت و منتظر نظر نهایی میراث فرهنگی هستیم.

  • اعتبار مورد احتیاج برای سایر طرح ها

بابایی در بخش دیگری از صحبت هایش به اعتبار مورد احتیاج برای اجرای کانال آب و آب نما اشاره می نماید و شرح می دهد: اجرای طرح آب نما در منطقه فردوسی شهر خرم آباد بعد از اجرای پیاده رو سازی انجام می گردد. وی ادامه می دهد: هزینه مورد احتیاج برای آن به نوعمصالح، کارکرد، پمپ برای فواره و ... بستگی دارد که با پیش بینی ها هزینه میلیاردی احتیاج است. بابایی معتقد است که خرم آباد ظرفیت لازم را برای توسعه و رونق دارد اما بعضی ضوابط جلوی پیشرفت این شهر را گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین

به "خیابان فردوسی خرم آباد آماده حضور گردشگران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان فردوسی خرم آباد آماده حضور گردشگران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید