داروی عجیب ژاپنی باعث می گردد دندان بیشتری در بیاورید!

به گزارش گالری ابزار زیبا، زومیت نوشت: رشد دندان های نوی غیر از دندان های دائمی بیشتر شبیه به رویا است تا واقعیت؛ اما داروی نو پژوهشگران ژاپنی در یک قدمی تحقق این رویای شیرین واقع شده است.

داروی عجیب ژاپنی باعث می گردد دندان بیشتری در بیاورید!

بعضی از کوسه ها، هرچند هفته یک بار دندان های تازه درمی آورند. این درحالی است که تمساح ها درطول عمر طولانی خود هزاران بار صاحب دندان های تازه می شوند. با وجود این توانایی جایگزینی بی خاتمه دندان چیزی است که ما و دیگر پستانداران از آن بی نصیب مانده ایم. 32 دندان دائمی که تا بزرگسالی ما رشد می نمایند، تمام چیزی است که درطول عمرمان به دست می آوریم.

اما به گزارش نیواطلس، اکنون تیمی از دانشمندان ژاپنی قرار است دارویی را آزمایش نمایند که به رویش دندان های تازه در انسان یاری می نماید.

براساس برنامه ریزی اجرا شده، کارآزمایی بالینی داروی تازه در ژوئن 2024 انجام خواهد شد. این کارآزمایی ابتدا روی شرکت نمایندگانی انجام می گردد که به بیماری بی دندانی (بیماری ژنتیکی نداشتن دندان) مبتلا هستند؛ البته دانشمندان درنظر دارند تا سال 2030 این درمان را در دسترس عموم قرار دهند.

کاتسو تاکاهاشی، محقق ارشد و رئیس بخش دندان پزشکی و جراحی دهان در بیمارستان مؤسسه تحقیقات پزشکی کیتانو در اوزاکا می گوید: ایده روییدن دندان تازه، رؤیای هر دندان پزشکی است. من از زمانی که دانشجوی تحصیلات تکمیلی بودم روی این موضوع کار می کردم و مطمئن بودم که می توانم روزی آن را محقق کنم.

پیش ازاین محققان در مطالعه ای روی یک آنتی بادی متعلق به ژن مرتبط با حساسیت رحم 1 (USAG-1) تمرکز نموده بودند. این آنتی بادی می تواند رشد دندان های تازه را در موش های مبتلا به بی دندانی تحریک کند.

دانشمندان دریافتند که USAG-1 برای سرکوب رشد دندان ها، با سایر پروتئین های بدن تعامل دارد. مسدودکردن این تعامل می تواند به سیگنال دهی پروتئین مورفوژنیک استخوان یاری کند و درنهایت به رشد دندان های تازه منجر گردد.

پس از آزمایش روی موش ها در سال 2018، آزمایش های دیگر روی راسوهای اهلی نیز با موفقیت مشابه در رویش دندان های تازه همراه بود. حیوانات هفتمین دندان جلویی را که شکل و ساختارش شبیه به نمونه های مجاور بود، رشد دادند. تاکاهاشی می گوید: امیدواریم بتوانیم مسیر را برای استفاده بالینی از دارو هموار کنیم.

دانشمندان از سال ها پیش در کوشش بوده اند تا کد بیان ژنتیکی را که به حیواناتی مانند کوسه امکان رشد مداوم دندان ها را می دهد، رمزگشایی نمایند؛ اما کاربردی سازی آن برای انسان تا به امروز دست نیافتنی بوده است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "داروی عجیب ژاپنی باعث می گردد دندان بیشتری در بیاورید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی عجیب ژاپنی باعث می گردد دندان بیشتری در بیاورید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید