در کشمیر چی بخوریم؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، می گویند غذای کشمیری ویژگی جالبی دارد: دهان شما را آب می اندازد، شکمتان را سیر می نماید و در نهایت باز هم احساس می کنید که چیزی نخورده اید و هوس غذای بیشتری دارید. واقعا چه چیزی در غذاهای کشمیری است که باعث می گردد هر کسی که آن ها را امتحان می نماید باز هم وسوسه گردد؟

در کشمیر چی بخوریم؟

برای اینکه بیشتر و بهتر با ذائقه کشمیری ها آشنا شویم و علت این وسوسه را بدانیم پس چه بهتر که یک راست سراغ غذاها و نوشیدنی هایش برویم.

غذاهای غیر گیاهی کشمیر مثل طبیعت این منطقه معروفند. به طور کلی طعم غذای کشمیری ملایم است و اهالی این منطقه به طعم و چاشنی غذا اهمیت می دهند. هل، رازیانه، زنجبیل، دارچین، زعفران و میخک در فهرست ادویه های تند، خوشمزه و مورد علاقه کشمیری هاست.

غذای گوشتی در سبد غذایی کشمیری ها جایی نداشت تا اینکه با حمله مغول ها و حکومت گورکانیان هند (از نسل مغولان) ذائقه آن ها عوض شد. غذاهای دو منطقه کشمیر و هند تحت تاثیر فرهنگ مغولی تغییر کرد و استفاده از گوشت سفید، مرغ و ماهی به عنوان مواد اولیه غذاهای کشمیری نهاده شد.

  • روغن جوش (Rogan Josh)

یک غذای بایدی در فهرست شکم گردی شما. اگر عاشق غذای گوشتی هستید، روغن جوش مخصوص شماست. هرچند این غذا اولین بار بعد از ورود مغولان به هند درست شد اما بیشتر به عنوان غذای کشمیری شناخته می گردد. ماده اصلی این غذا گوشت بره است و با پیاز، ادویه های تند، ماست، رازیانه و زردچوبه طعم دار می گردد.

شاید بتوان گفت این غذا شبیه خوراک گوشت ایرانی است اما با ادویه های مخصوص کشمیری.

  • یخنی یا کاری ماست و بره

برای امتحان کردن یک غذای اصیل کشمیری، یَخنی را در نظر بگیرید. گوشت بره که در ماست غلیظ خوابانده می گردد عضو اصلی این غذا است. گُل ماوال (یک نوع گل که در کشمیر می روید)، هل سبز و سیاه، عصاره پیاز، نعنای خشک و دانه های رازیانه در طعم دار کردن این غذا نقش دارند. این غذا را با برنج خوب پخته شده نوش جان کنید.

بفرمایید یخنی!

  • دام اولاو (Dum Olav)

در پی غذای گوشتی نیستید؟ دام اولاو را از رستوران بخواهید. این غذا با سیب زمینی و سبزیجات تازه پخته می گردد. البته نام دیگر این غذا دام آلو است. ماست، پودر زنجبیل، رازیانه و سایر ادویه های تند به این غذا اضافه می گردد و شما می توانید در آخر با نان این غذا را بخورید.

سیب زمینی کامل پایه اصلی دام اولاو است.

  • دوست دارید آبگوشت ایرانی در کشمیر بخورید؟

دلتان برای آب گوشت ایرانی تنگ شده؟ به شما این مژده را می دهیم که در کشمیر هم می توانید پیدایش کنید. البته آبگوشت کشمیر دو گونه درست می گردد: ایرانی و کشمیری. در آبگوشت کشمیری از شیر و ادویه هایی مثل هل و فلفل سیاه استفاده می گردد.

آبگوشت کشمیری از مکتب آشپزهای مسلمان کشمیری بیرون آمده.

  • مرصع پلوی کشمیری (Modur Pulav)

مودور پلو غذای شیرینی کشمیری است که از برنج، زعفران، شیر، روغن، شکر، بادام، هل سبز و آجیل درست می گردد. زعفرانی که از کشمیر برداشت می گردد در این غذا به کار می رود و طعمی خوشمزه به آن می دهد.

هرچند که طراحی اش شبیه مرصع پلوی ایرانی نیست اما با ارفاق زیادی می توان آن را شبیه مرصع پلو دانست.

  • شیر چای (چای شور)

نام عجیبی دارد اما نوشیدنی محبوب کشمیری ها است. با برگه های چای سیاه، پسته، بادام و کمی جوش شیرین (نمک) شیر چای یا نون چای درست می گردد. رنگ صورتی این چای باعث شده چای صورتی نام دیگرش باشد.

چای صورتی یادتان نرود!

  • کلوچه

کشمیری ها صبح شان را با خوردن کلوچه آغاز می نمایند. این کلوچه که در کوره سنتی پخت می گردد طعم خوشمزه ای دارد و معمولا با شیر چای یا چای سبز کشمیری سرو می گردد. برای اینکه مزه بهتری به این کلوچه بدهید پیشنهاد می کنیم که کره را روی کلوچه بمالید و میل کنید.

پای ثابت صبحانه های کشمیری

ترجمه آزاد: تحریریه گالری ابزار زیبا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "در کشمیر چی بخوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در کشمیر چی بخوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید