برطرف موانع فرابخشی میراث فرهنگی نیازمند هماهنگی و همراهی نهادهاست

به گزارش گالری ابزار زیبا، ایرنا/ براساس خبرهای منتشر شده، برطرف موانع فرابخشی میراث فرهنگی نیازمند هماهنگی و همراهی نهادهاست.

برطرف موانع فرابخشی میراث فرهنگی نیازمند هماهنگی و همراهی نهادهاست

سعید اوحدی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست جمع بندی بازدید از پروژه های حوزه گردشگری و میراثی شهرستان رامسر افزود: برای مثال بهره برداری از قلعه مارکوه رامسر به بخش هایی نظیر محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری مرتبط است. اگر در همین موضوع و تمامی موضوعاتی از این دست با نگاه متمرکز، پیگیرانه و هماهنگ عمل کنیم، اطمینان دارم که شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر ظرفیت های بی بدیل رامسر توضیح داد: زیبایی های رامسر در کمتر شهری در جهان وجود دارد که از شهرهای شاخص ایتالیا یک سر و گردن بالاتر است.

اوحدی با اشاره به سالها رخوت باغ 33 هکتاری رامسر خاطرنشان شد: مشکل امروز رامسر نبود طرح جامع گردشگری نیست، بلکه گره های ابتدایی باغ 33 هکتاری است که واسطه ضوابط میراثی ایجاد شده و تا به امروز برطرف نشده است.

وی قانون را زمینه ای برای تسهیلگری توصیف و افزود: قانون نباید مانع توسعه یک شهرستان گردد، نمونه این محدودیت میراثی دست و پاگیر سازه نیمه تمام مجتمع فرهنگی در عرصه باغ است.

وی خطاب به نماینده مردم تنکابن رامسر و عباس آباد گفت که پیرامون این ضوابط با وزارت میراث فرهنگی مکاتبه کنید، افزود: در صورتی که میراث فرهنگی محدودیت های حال حاضر پیش روی شهرداری (شامل پیست دوچرخه سواری، نمایشگاه دائمی فراوری گل و گیاه) را برطرف نکند باید مسئولیت باغ 33 هکتاری را خودش برعهده بگیرد، چرا که این محدودیت ها مانع توسعه شهر است.

باغ 33 هکتاری رامسر از فضاهای ثبت ملی کشور است که براساس مدارک و شواهد از نظر ریخت شناسی و معماری از همان ابتدا دارای طرح و نقشه تعیین بوده و الگوی هندسی، فرم های شکسته و ترکیب آنها با دایره، آن را در کنار نمونه های ایرانی آن مانند هشت بهشت اصفهان و مشابه خارجی مانند ورسای فرانسه قرار داد و همزمان با هتل قدیم رامسر احداث شده است.

باغ 33 هکتاری یکی از عناصر کلیدی ثبت جهانی منظر طبیعی و تاریخی رامسر است که هم اکنون در لیست موقت ثبت جهانی نهاده شده است و در سال 88 تا به امروز به علت اینکه کارشناسان یونسکو جانمایی اشتباه سازه مجتمع فرهنگی ارشاد، و بعضی مداخلات مستقیم شهری در عرصه باغ شامل موزاییک های ناهمگون، از بین رفتن گونه های گیاهی را ایراد تشخیص دادند تا زمان برطرف این ایرادات در بخش موقت این لیست نهاده شده است.

در زمان حاضر 90 درصد از طرح احیای باغ 33 هکتاری آماده شد، ضمن اینکه در سال 99 سازمان بازرسی کل کشور با ورود به این پرونده اعلام می نماید که سازه مجتمع فرهنگی به علت اینکه مجوز کمیته فنی میراث فرهنگی را نداشته و در عرصه یک باغ تاریخی بنا شده باید تخریب گردد و خیابانی که باغ را به 2 بخش تقسیم نموده باید مسدود و به باغ ملحق گردد، به معنای دقیق باغ 33 هکتاری باید به نقشه قدیم خود بازگردد.

رامسر به شهر ویژه گردشگری تبدیل گردد

اوحدی ادامه داد: پیشنهاد من برای رامسر این است که این شهر با ویژگی های متمایز طبیعی و تاریخی به منطقه ویژه گردشگری تبدیل گردد؛ تا تصمیم ها پیرامون این منطقه در همین شهرستان اخذ گردد.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت: در جریان این بازدید مصوب کردیم که اعتبار سفر رئیس جمهور بزودی تخصیص یابد و مدیرکل میراث فرهنگی استان هم ظرف یک ماه طرح را آماده کند و اما چنانچه با وجود اعتبار و دستور رئیس جمهور اقدامی انجام نگردد، پس مانع توسعه را باید درجای دیگری جست و جو کرد.

اوحدی در ادامه با بیان اینکه رامسر ظرفیت تبدیل شدن به شهر رویدادها را دارد بیان نمود: مسئولان شهرستان باید برای این شهر رویداد تعریف نمایند تا همین مساله به جاذبه ای برای حضور مسافر تبدیل گردد.

محدودیت میراثی باید به ملاحظات میراثی تبدیل گردد

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای افزود: محدودیت های میراثی در رامسر باید باید به ملاحظه تبدیل گردد اما تصویب جزییات آن در کمیته شورای فنی بی فایده است و من معتقدم هستم که در این شورا این موضوعات با دقت آنالیز نمی گردد، چرا که آنان اشرافی ندارند.

شمس الدین حسینی در مورد قلعه تاریخی مارکوه و باغ 33 هکتاری رامسر گفت: ارسال طرح به کمیته فنی اتلاف وقت است و هرآنچه در این شهرستان مورد تایید نهاده شد باید اجرایی گردد.

از سوی دیگر بعضی سازه های تاریخی نظیر ساختمان سپاه احتیاج به تخصیص اعتبار احتیاج دارد که احتیاج است میراث فرهنگی در این زمینه اعتباراتی را اختصاص دهد.

میراث فرهنگی تسهیلگری کند

فرماندار شهرستان رامسر در این نشست با بیان اینکه رامسر به علت شرایط خاص جغرافیایی و فاصله کوتاه کوه و دریا، حریم پروازی و حریم میراث دارای محدودیت هایی است که احتیاج میراث فرهنگی در انعطاف قوانین و ضوابط میراثی تسهیل گری ویژه ای را در دستور کار قرار دهند.

ابراهیم شیرود عشوریان با اشاره به اینکه رامسر احتیاجمند طرح جامع گردشگری است و آینده نگری خوبی را برای شهرستان رامسر ترسیم می نماید، افزود: اکنون ضعف زیرساخت ها سبب شده که مردم به مسافران روی خوش نشان ندهند، چرا که پذیرش 90 هزار اسکان اقامت در مدت کوتاه مردم را با چالش های فراوانی روبرو می نماید که زیرساختهای ما جوابگوی این مقدار مسافر نیست.

رئیس اداره میراث فرهنگی رامسر در این نشست با بیان اینکه رامسر جزئی از 10 شهر گردشگری کشور که باید به زیرساخت های شهر الکترونیک مجهز گردد.

وی با اشاره به کاوش های باستانی ایزوگام دشت در جنت رودبار گفت: این محدوده به علت نبود اعتبار برای ادامه فرآیند کاوش با حفاری های غیرمجاز روبرو شده که در این بخش هم با تزریق اعتبار در محدوده ای به مساحت 6 هزار متر میتوان سایت باستان شناسی که یک جاذبه گردشگری و تاریخی است را تاسیس کرد.

منبع: همگردی

به "برطرف موانع فرابخشی میراث فرهنگی نیازمند هماهنگی و همراهی نهادهاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برطرف موانع فرابخشی میراث فرهنگی نیازمند هماهنگی و همراهی نهادهاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید