سرطان ریه، سومین عامل مرگ

به گزارش گالری ابزار زیبا، در ایران احتمالا آمار مشابه کشورهای دیگر است. در ایالات متحده که آمار آن را منتشر نموده است و ما می دانیم، سومین عامل مرگ افراد است. حدود یک مورد از هر هفت مورد مرگ و یا در حدود 335 هزار مورد مرگ و میر در طول سال به دلیل ابتلا به سرطان ریه مشاهده شده است.

سرطان ریه، سومین عامل مرگ

سرطان ریه، سومین عامل مرگ

سرطان ریه در مصاحبه با دکتر حمید سهراب پور، فوق تخصص ریه

درباره سرطان ریه و عوامل بروز و پیشگیری از ابتلا به آن با آقای دکترحمید سهراب پور، فوق تخصص ریه مصاحبهیی انجام دادیم که از نظر شما می گذرد.

سرطان ریه در مقایسه با سرطان سینه و بیماری قلبی، چقدر شیوع دارد؟

در ایران احتمالا آمار مشابه کشورهای دیگر است. در ایالات متحده که آمار آن را منتشر نموده است و ما می دانیم، سومین عامل مرگ افراد است. حدود یک مورد از هر هفت مورد مرگ و یا در حدود 335 هزار مورد مرگ و میر در طول سال به دلیل ابتلا به سرطان ریه مشاهده شده است.

دلیل ابتلا به سرطان ریه چیست؟

دلیل اصلی ابتلا به سرطان ریه، استعمال دخانیات به ویژه سیگار است. سیگار مواد سمی دارد که عامل آسیب به سلول ها و تبدیل آنها به سلول های سرطانی است.

تعداد نخ های سیگار، تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه دارد؟ به طور مثال، یک سیگاری قهار در مقایسه با کسی که روزی پنج نخ سیگار می کشد، بیشتر در معرض خطر است؟

هر کسی که از این گونه مواد استفاده می نماید، در معرض خطر ابتلا به بسیاری از عوارض و از جمله سرطان ریه است اما هرچه فردی بیشتر یا به مدت طولانی تر سیگار بکشد، هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های دهان، حلق، مری، حنجره، مثانه، کلیه، دهانه رحم و لوز المعده قرار می گیرد.

اگر فردی که سال ها سیگار کشیده است، مصرف آن را کنار بگذارد، احتمال ابتلای او به سرطان ریه کمتر می گردد؟

بله، سیگاری ها باید بدانند که برای ترک کردن و بهره بردن از منافع ترک سیگار هرگز دیر نیست. ثابت شده است که حتی افراد سیگاری مبتلا به سرطان ریه، هنگامی که سیگار را ترک می نمایند، کمتر به عود سرطان یا نوع دیگری از سرطان مبتلا می شوند.

آیا سیگار کشیدن، تنها عامل خطر ابتلا به سرطان ریه است؟

سیگار کشیدن شایع ترین دلیل است اما قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران یا به اصطلاح غیرفعال بودن یا دست دوم بودن هم موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه می گردد. غیرسیگاری هایی که با افراد سیگاری کار یا زندگی می نمایند، در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند.

عوامل دیگر ابتلا به سرطان ریه شامل چه مواردی است؟

به تازگی مصرف حشیش در بروز سرطان ریه موثر شناخته شده است اما احتیاج به تحقیقات بیشتری است.قرار گرفتن در معرض بعضی از مواد سرطان زا در محل کار مانند پنبه نسوز یا آزبست، احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می دهد. این ماده، خطر بالقوه ای برای کارگرانی است که سیگار هم می کشند. افرادی که در معرض میزان زیادی از گاز رادیواکتیو رادون قرار دارند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری اند. میزان زیادی از گاز رادون در معادن زیرزمینی فراوری می گردد. در منازل مسکونی هم گاز رادون فراوری می گردد اما میزان آن به مراتب کمتر از میزان آن در معادن است.

آیا سرطان ریه، خیلی زود علایم و نشانه ای ایجاد می نماید؟

خیر. سرطان ریه به طور معمول در هنگام اولین مراحل بروز آن، نشانه ای ندارد و پزشکان گاهی به طور اتفاقی و به دلیل مشکل دیگری که عکس قفسه سینه از بیمار درخواست می نمایند، آن را تشخیص می دهند.

چه زمانی علایم سرطان ریه به وجود می آید؟

هنگامی که تومور رشد می نماید، به دلیل فشار روی اندام های مجاور ریه و خود بافت ریه یا فضای جنب یا به دلیل دست اندازی به عروق ریه، موجب بروز علایم می گردد. شایع ترین علامت سرطان ریه، سرفه است. سرفه به دلیل تحریک پوشش مجاری هوا یا انسداد راه عبور هوا بروز می یابد. علایم دیگر شامل درد ثابت قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس سینه، ابتلای مکرر به برونشیت یا ذات الریه و سرفه با خلط خونی و خشونت صدای تنفس است.

گاهی اوقات، یک تومور یا غده بدخیم ریه، روی عروق خونی نزدیک ریه فشار وارد می آورد و موجب تورم صورت و گردن می گردد و اگر به رشته اعصاب فشار وارد آورد، موجب بروز درد و ضعف در شانه، بازو یا دست می گردد. مانند بسیاری از انواع دیگر سرطان، سرطان ریه، نشانه های عمومی دارد مانند خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن. اگر سرطان ریه به نقاط دیگر بدن منتشر گردد، سردرد، درد استخوان یا شکستگی های آن حادث می گردد.

سرطان ریه چطور تشخیص داده می گردد؟

اگر فردی علایم و نشانه های تعیین آن را داشته باشد، پزشک توضیح حال کامل فردی و خانوادگی از او می گیرد، او را معاینه می نماید و به ویژه به ریه های او گوش می نماید و با معاینه با دست و گوشی پزشکی، هر گونه مورد غیرطبیعی را درمی یابد. سپس در صورتی که به بیماری شک کند، ابتدا عکس رادیوگرافی قفسه سینه درخواست می نماید و اگر سرفه بیمار همراه با خلط باشد، نمونه خلط را برای ارزیابی آزمایشگاهی، گرفته و برای همکاران آسیب شناسی خود برای تشخیص وجود سلول های بدخیم می فرستد.

در مراحل بعدی ممکن است سی تی اسکن درخواست کند تا وجود توده ای در ریه و منطقه دقیق آن تعیین گردد. چون در سی تی اسکن خوش خیم یا بدخیم بودن توده معلوم نمی گردد، پزشکان برای تایید یا رد بدخیم و سرطانی بودن توده تعیین شده و ارتباط آن با علایم بیمار، از آن نمونه برداری می نمایند.

نمونه برداری به یکی از این سه روش ممکن انجام گیرد:

برونکوسکوپی: به وسیله آندوسکوپ، داخل مجرای هوایی مشاهده و نمونه برداری می گردد.

نمونه برداری با سوزن: هنگامی که با برونکوسکوپی نمی توان نمونه برداری کرد، از این روش استفاده می گردد.

توراکوتومی جراحی و باز کردن قفسه سینه: یک عمل جراحی عظیم با بیهوشی عمومی است که شرایط سرطان ریه به طور کامل آنالیز می گردد و البته برای مواردی است که شک به این بیماری بسیار زیاد است. اگر پزشک تشخیص دهد که همراه علایم و نشانه های بیمار که حاکی از سرطان ریه است، غدد لنفاوی یا کبد او هم عظیم شده است، ممکن است تصمیم بگیرد که از این منطقه ها هم نمونه برداری کند.

اگر سرطان ریه تشخیص داده گردد، پزشکان چگونه آن را درمان می نمایند؟

درمان سرطان ریه براساس طرح درمانی برای هر فرد و براساس احتیاج اوست. طرح درمانی براساس نوع سرطان ریه، میزان و محل تومور و مرحله بیماری تعیین می گردد. پزشکان به طور معمول سن، تاریخچه پزشکی و شرایط کلی سلامت بیمار را هم در نظر می گیرند. در اصل سه روش درمانی وجود دارد: جراحی؛ برای زمانی که می توان همه تومور را برداشت. پرتودرمانی؛ برای تخریب سلول های بدخیم در محل تشکیل آن که ممکن است بیمار به مدت چند هفته و هفته ای حدود پنج روز به بیمارستان یا مرکز پرتوتابی مراجعه کند. شیمی درمانی؛ برای از بین بردن سلول های سرطانی که به نقاط دیگر به جز ریه منتشر شده اند. برای هر بیمار ممکن است یک روش یا ترکیبی از روش های درمانی در نظر گرفته گردد.

در هنگام جراحی برای درمان سرطان ریه، چه اتفاقی می افتد؟ آیا همه ریه برداشته می گردد؟

پرسش خوبی مطرح کردید. این پرسش در حقیقت نگرانی بسیاری از بیماران و خانواده های آنهاست. در اصل سه روش جراحی وجود دارد که براساس عواملی که در طرح درمان گفتم برای هر بیمار مبتلا به سرطان ریه به طور خاص در نظر گرفته می گردد. برداشتن بخش کوچکی از ریه یا برش مثلثی یا قطعه ای، لوبکتومی که در آن یک لوب یا یک بخش آناتومی ریه برداشته می گردد و پنومونکتومی که در آن تمام یک ریه برداشته می گردد.

عوارض جانبی درمان سرطان ریه شامل چه مواردی است؟

البته براساس اینکه چه روش درمانی برای بیمار در نظر گرفته گردد که آن هم براساس عوامل گوناگون و مدت و شدت متغیری دارد، فرق می نماید اما به صورت کلی اگر جراحی باشد، درد پس از عمل رایج ترین عارضه است و در موارد پرتودرمانی و به ویژه شیمی درمانی این عوارض ممکن است به وجود آید:

خستگی، قرمزی، خشکی، حساسیت و خارش پوست در محل درمان یا تزریق ماده شیمی درمانی، خشکی و زخم گلو، ریزش مو، تهوع و استفراغ و کاهش یا از دست دادن اشتها.

به اسم کلام آخر چه توصیه ای دارید؟

امروزه تحقیقات جدیدی در زمینه تشخیص و درمان به موقع انجام گرفته است اما باید تمرکز ما بر پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه باشد. با نکشیدن یا ترک سیگار، اولین و مهم ترین گام را در این زمینه برمی داریم در غیر این صورت هر پیشرفت دیگری در تشخیص و درمان حتی در صورت وجود، هزینه بهداشتی فرد، خانواده و جامعه را افزایش می دهد.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "سرطان ریه، سومین عامل مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان ریه، سومین عامل مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید