قدم هایی برای ایجاد تنوع در اکوسیستم استارتاپی

به گزارش گالری ابزار زیبا، تهران- خبرنگاران- کارشناسان حوزه استارتاپ اعتقاد دارند برای تغییر در این اکوسیستم باید بر اساس نیازهای جامعه، استارتاپ راه انداخت و میزان ریسک استارتاپ ها را پایین آورد تا آن ها جرات سرمایه گذاری در بخش های مختلف را پیدا نمایند و این کاری است که تنها با مشارکت حاکمیت به انتها خواهد رسید.

قدم هایی برای ایجاد تنوع در اکوسیستم استارتاپی

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار علمی گالری ابزار زیبا، پنل تخصصی آنالیز چالش های تنوع بخشی به اکوسیستم استارتاپی و نوآوری ایران، هم زمان با اولین رویداد نوروز نوآوری با حضور رضا زرنوخی رئیس انجمن vc ایران، رضا جمیلی سردبیر مدتورپرس، فریدون کورنگی مدیر شتاب دهنده مپس و حمیدرضا اعتدال مهر رئیس انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی و به دبیری مجید دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار گردید.

**نفوذ استارت آپ ها به حوزه های متنوع

رئیس انجمن vc (سرمایه گذاری خطرپذیر) ایران در مورد راهکارهای رسیدن به تنوع بخشی اکوسیستم کارآفرینی کشور گفت: اگر ما بپذیریم که سال های آینده باید با توسعه و تنوع بخشی به اکوسیستم کارآفرینی کشور همراه گردد، احتیاج است که در حوزه سرمایه گذاری کشور، انگیزه هایی ایجاد کنیم که ورود استارتاپ ها جدی تر از گذشته گردد و اگر وضع اقتصاد کشور خوب باشد، وضعیت اکوسیستم نیز به سمت بهبود می رود.

رضا زرنوخی اضافه نمود: ما باید به دو نکته توجه کنیم؛ یک اینکه در جهان هم تمام بخش های صنعتی الزاما از مدل استارتاپی به توسعه اقتصادی نرسیده اند و دوم، حوزه توسعه اکوسیستم استارتاپی الزاما قابل تکثیر در تمام زمینه ها نیست و ما نیز نباید چنین توقعی داشته باشیم.

وی یادآور شد: در تجهیزات پزشکی و نیروگاهی، ردپایی از استارت آپ های بسیار قوی وجود دارد که در بستر پلت فرم فعالیت می نمایند و ده ها سال سابقه کار دارند و زیرساخت این استارتاپ ها بسیار مناسب است.

زرنوخی با بیان اینکه در جهان معمولا برای بالا بردن ظرفیت های توسعه نوآوری شان از استارت آپ ها استفاده می نمایند، ادامه داد: با توجه به چالش های موجود در کشور، سرمایه گذاران سعی می نمایند بخشی از ریسک های بازار اقتصادی را در نظر بگیرند و سپس وارد حوزه کاری مورد نظرشان شوند، اگر استارت آپ ها بیزینس مدل هایشان را به سمت b2b (تجارت کسب و کار به کسب و کار) ببرند، بیشتر قابل توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت اما اگر برنامه کاری به سمت تجارت b2c (کسب و کار به مصرف نماینده) و b2g (کسب وکار به دولت) برود، قاعدتا سرمایه گذار به دلیل پیچیدگی های این دو مدل کسب، بیشتر سمت کسب و کار نوع اول می رود.

وی در مورد نقش حاکمیت در پیشرفت استارت آپ ها گفت: اگر هدف بسترسازی برای توسعه فناوری باشد، حاکمیت نقشی ندارد اما در حوزه بسترسازی برای توسعه کسب وکارها حاکمیت می تواند نقش مهمی ایفا نماید، بسیاری فکر می نمایند مسائل کشور را می توان با ابزار استارت آپی حل کرد، در حالی که این طور نیست.

رئیس انجمن سرمایه گذاری خطرپذیر ایران گفت: در جهان پلت فرم هایی که برای توسعه تکنولوژی طراحی می شوند عمدتا هلدینگ های بزرگی متشکل از زنجیره ای از نهادها و موسساتی هستند که در آن ها نوآوری و تامین اقتصادی اتفاق می افتد. این هلدینگ ها که لزوما هم استارتآپ نیستند، با حاکمیت چانه می زنند و مسائل را حل می نمایند.

به گفته وی، نقطه آغاز هم افزایی که باید بین اکوسیستم های استارتاپی و بهره وری بخش صنعتی به وجود آید، همین جاست. باید در بخش صنعت ما یک محصول خوب فراوری گردد و این انتظار بی جایی است که بخواهیم مسائل کشور را یک تنه با استفاده از ابزار استارت آپی حل کنیم.

** احتیاج به رسانه های تخصصی

سردبیر مدتورپرس نیز در ادامه نشست به این نکته اشاره نمود: در دو سال گذشته، حدود 1400 استارتاپ را برای فراوری محتوا آنالیز نموده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که حجم استارتاپ های حوزه خدمات، زیاد است و از آن جا که این کسب وکارها 70 درصد اقتصاد استارتاپ ها را به خودشان اختصاص داده، نمی توان به آن نقدی وارد کرد.

رضا جمیلی حجم بازار اقتصاد ایران در حوزه سلامت را 100هزار میلیارد تومان در سال بیان کرد و گفت: فقط سازمان تامین اجتماعی سالانه 20هزار میلیارد تومان برای خدماتش هزینه می نماید و این کار را به سنتی ترین شکل ممکن انجام می دهد و سوال این است که چرا استارتاپ ها در این حوزه به حد کافی فعال نیستند؟ اگر قرار است اکوسیستم متنوع گردد باید استارتاپ ها کار را در حوزه های این چنینی در دست بگیرند.

وی در ادامه به بیان دلایل وارد نشدن استارتاپ ها به این حوزه پرداخت و گفت: این اتفاق نمی افتد چون اگر استارتاپی شکست بخورد، ضرری که به آن مجموعه و اعضای تیم وارد می گردد نتایج خوبی به دنبال ندارد.

جمیلی تاکید نمود: باید هزینه شکست استارتاپ ها را با مهیا کردن زیرساخت ها، تا حد ممکن پایین بیاوریم، تامین زیرساخت های مناسب مانند محل کار، لپ تاپ و تجهیزات محل کار، هزینه شکست استارتاپ ها را پایین می آورد و آن ها جسارت ورود به حوزه های مختلف را پیدا می نمایند، تنوع در این اکوسیستم استارتاپی به همین واسطه بالا خواهد رفت.

او در ادامه به نقش رسانه در ایجاد تنوع در اکوسیستم استارتاپی کشور اشاره نمود و گفت: معرفی استارتاپ های خوب و تاثیرگذار حوزه های مختلف رسالتی است که رسانه ها از عهده آن بر می آیند، من اعتقاد دارم موج دوم استارتاپی در ایران، راه افتادن رسانه های تخصصی در حوزه استارتاپ هاست، رسانه های تخصصی باید وارد این اکوسیستم شوند و زبان تمام ذینفعان اکوسیستم را بفهمند.

جمیلی توضیح داد: مشکل حاکمیت این است که از بالا می آید و می خواهد عقب ماندگی چند ده ساله در حوزه تکنولوژی را به گردن چند جوان بیندازد که حتی سربازی هم نرفته اند، مانند ماجرای پیغام رسان های داخلی که وام های کلان به آن ها تخصیص داده شد اما در نهایت شکست خوردند.

** درآمدزایی یا ثروت آفرینی؟

در ادامه این پنل تخصصی، بحث به سمت شتابدهنده ها کشیده شد، به این که بعضی انتقاد دارند شتاب دهنده ها معمولا از کسب وکارهایی حمایت می نمایند که زود بازده هستند. بنیانگذار شتاب دهنده مپس در این خصوص گفت: فضای استارت آپی ما لابراتوآر نیست و نمی توان برای آن فرمولی در نظر گرفت، به اذعان افرادی که این حوزه را می شناسند، در جامعه استارت آپی ما چهار هزار شرکت دانش بنیان و هفت هزار شرکت نوپا فراوری شده و آن را به یک زیست بوم پویا و زنده تبدیل نموده است.

فریدون کورنگی اضافه نمود: به همین دلیل هر کسی که به آن ورود پیدا می نماید، قوانین خاص خودش را می گذارد و برای سرمایه گذاری در بخش خاصی آماده می گردد، این حرف که ما و بعضی شتاب دهنده های دیگر برای استارتاپ های کوچک برنامه ریزی نمی کنیم درست است.

وی بیان داشت: در شتاب دهنده ما برنامه خاصی برای شرکت های کوچک نیست و معمولا برای آن هایی برنامه ریزی می کنیم که بیزنس پلن شان (طرح کسب وکار) بین پنج تا هشت سال آینده را در بر می گیرد.

کورنگی اضافه نمود: مساله این است که اگر شما یک ارزشی را به وجود می آورید با دید درآمدزایی نگاه می کنید یا ثروت زایی؟ اگر هدف درآمدزایی باشد می توان با برنامه ریزی کوتاه مدت به آن دست پیدا کرد اما اگر ثروت آموزی هدف است باید برای آن برنامه طولانی مدت داشت.

او در مورد ایجاد شتاب دهنده های تخصصی و عام گفت: اگر مرکز شتاب دهنده صرفا جایگاهی برای انتقال تجربه و دانش باشد و با این انتقال بتوان به شتاب دهنده ها سرعت داد، هر چقدر تخصص بیشتر باشد قطعا تاثیرگذاری بیشتری در پی خواهد داشت و من فکر می کنم برای فضای استارتاپی کشور ما کمی زود باشد که به این سمت برود.

** همکاری تمام مجموعه ها با یکدیگر

رئیس انجمن صنفی کسب وکارهای اینترنتی نیز درباره چالش های پیش روی استارتاپ ها گفت: انجمن این فرصت را به ما داد که در جریان مسائل این گروه قرار بگیریم، فرهنگ و آموخته های ما متاسفانه به این شکل است که اگر در زمینه ای توفیق پیدا کنیم آن را به راحتی در اختیار افراد دیگر قرار نمی دهیم.

حمیدرضا اعتدال مهر اضافه نمود: مدتی قبل از فعالان این حوزه خواستیم که درباره دستاوردهایشان به ما گزارشی بدهند؛ چیزی که در این بین خیلی ترسناک به نظر می رسید وجود دسته بندی های کاملا اقتصادی در زمینه استارتاپ ها بود، در حالی که نباید از قبل آن را اقتصادی فرض کرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر نگرش ها نسبت به حوزه کسب وکارها، استارتاپ ها را مترادف با خلاقیت دانست و گفت:

همان طور که نمی توان خلاقیت را ارزیابی و پیش بینی کرد، در حوزه استارتاپ ها نیز نباید پیش بینی خاصی در نظر گرفت و برای رسیدن به آن پیش بینی به استارت آپ ها فشار آورد که وارد لاین خاص و مورد نظر سرمایه گذار شوند، باید دست آن ها را برای بروز خلاقیت های شان باز گذاشت.

اعتدال مهر در مورد نقش دانشگاه در متنوع شدن اکوسیستم استارتاپی کشور گفت: ما به عنوان فعالان این زیست بوم با فرآورده ها و محصولات دانشگاه ها کار می کنیم و هیچ خبری از تربیت فعالان زیست بوم در دوره دبیرستان سراغ ما نیامده تا درباره طرح و ایده ای با ما صحبت کند، مساله این است که دانشگاه در این خصوص مسئولیت نمی پذیرد.

وی با ابراز تاسف از حضور نداشتن روسای دانشگاه و مسئولان برجسته در همایش های استارتاپی، گفت: ما تا الان برای نشان دادن مولفه هایی که منجر به بالا رفتن ظرفیت نوآوری می گردد بودجه ای نداشته ایم.

اعتدال مهر تاکید نمود: اگر جاذبه ای در این بخش وجود دارد و فعالان این اکوسیستم احساس می نمایند باید به آن پرداخته گردد، باید بگویم زیرساخت مناسب برای این کار در انجمن صنفی وجود دارد اما باید در نظر داشت که این کار با همکاری نهادهای دیگر انجام گردد، نه صرفا انجمن صنفی به تنهایی.

علمی**9207** 1055

منبع: ایرنا

به "قدم هایی برای ایجاد تنوع در اکوسیستم استارتاپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم هایی برای ایجاد تنوع در اکوسیستم استارتاپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید