سه گانه انتشارات ققنوس برای آشنایی با ایران دوران قاجار

به گزارش گالری ابزار زیبا، سه کتاب نماهایی از ایران نوشته سرجان ملکم، ماموریت به ایران نوشته مارتین هنری دانوهو و نگاهی به ایران نوشته دوروتی دو وارزی جز منابع قابل اعتنا برای آشنا شدن با ایران دوران قاجار است. دوران قاجار از دوره های مهم تاریخ ایران به شمار می رود و کندوکاو در اسناد و گزارش های به جا مانده از این دوران می تواند، علاوه بر این که ما را با شرایط اجتماعی، سیاسی، فرهنگی ایران در این دوره آشنا کند، ریشه های تاریخی مسائل و چالش هایی را که ایران کماکان با آن دست به گریبان است را نیز به ما نمایان کند.

سه گانه انتشارات ققنوس برای آشنایی با ایران دوران قاجار

کتاب نماهایی از ایران از یادداشت های مسافری در شرق که به وسیله سرجان ملکم، نماینده امپراطوری بریتانیای کبیر در ایران اوایل دوران قاجار به رشته تحریر درآمده، بخش هایی از ماموریت وی در ایران و شرایط زندگی مردم نقاط مختلفی را که این فرد از آنجا عبور نموده، به تصویر می کشد. نوشته های سرجان ملکم اگرچه کبر و تحقیری که وی نسبت به ایرانیان دارد را نشان می دهد، اما منبع بسیار خوبی برای آگاهی از وضع عمومی مردم و حاکمان ایران در آن دوران است.

کتاب ماموریت به ایران به وسیله مارتین هنری دانوهو، خبرنگار دیلی کرونیکال در بالکان نوشته شده که دست تقدیر وی را به ماموریتی اطلاعاتی در ایران در زمان جنگ جهانی اول می فرستد. او در این ماموریت به نقاطی در جنوب، غرب و شمال غرب ایران سفر نموده و نکاتی از شرایط این منطقه ها در آن ایام در این کتاب به دست داده که برای ایرانیان امروز بسیار جالب و درخور تامل است.

کتاب نگاهی به ایران خاطرات همسر یک دیپلمات نیز سه دوره بحرانی در تاریخ ایران یعنی دوره مظفرالدین شاه قاجار پیش از مشروطیت، دوره محمد علی شاه در هنگامه نبرد بین مشروطه خواستار و استبداد طلبان و دوره احمدشاه اندکی پیش ازجنگ جهانی اول را قلم دوروتی دو وارزی، همسر لئون لوماری دو وارزی دیپلمات بلژیکی به رشته تحریر درآورده است. مشاهدات وی نیز از ایران اواخر دوره قاجار برای ایرانیان امروز مجذوب کننده و آموزنده است.

کتاب نماهایی از ایران در 301 صفحه، کتاب ماموریت به ایران در 221 صفحه و کتابنگاهی به ایران نوشته دوروتی دو وارزی در 188 صفحه، هر سه با ترجمه شهلا طهماسبی به وسیله انتشارات ققنوس به بازار نشر عرضه شده است.

این کتاب ها را نشر ققنوس منتشر نموده است و شما می توانید آن را در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه این انتشارات به آدرس مصلی تهران، شبستان،انتهای راهروی 24، غرفه 801 تهیه نمایید.

منبع: همگردی

به "سه گانه انتشارات ققنوس برای آشنایی با ایران دوران قاجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه گانه انتشارات ققنوس برای آشنایی با ایران دوران قاجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید