سپاهان ، استقلال؛ عیارسنجی نکونام

به گزارش گالری ابزار زیبا، هفته سوم رقابت های لیگ برتر ایران عصر روز گذشته با برگزاری ملاقات تیم های مس رفسنجان و شمس آذر قزوین آغاز شده و امروز این بازی ها با انجام چهار ملاقات دیگر پیگیری می گردد. مهم ترین و حساس ترین بازی هفته قرار است در اصفهان برگزار گردد؛ جایی که دو تیم صدرنشین جدول، یعنی سپاهان و استقلال، از ساعت 20 رودرروی یکدیگر قرار می گیرند. دو تیم بازی های هفته اول و دوم را با برد پشت سر گذاشته و با شش امتیاز و فعلا با توجه به تفاضل گل، در صدر جدول قرار گرفته اند؛ به این ترتیب که سپاهان صدرنشین و استقلال در رده دوم قرار گرفته است.

سپاهان ، استقلال؛ عیارسنجی نکونام

این موضوع، یعنی بالانشینی دو تیم در جدول، یکی از دلایلی است که می تواند دال بر حساس بودن این رقابت گردد. از آنجا که از سال گذشته، قوانین لیگ برتر ایران تغییر نموده و دیگر قانون تفاضل گل در صورت برابری امتیازات برداشته شده است، نتیجه این ملاقات می تواند تأثیر مستقیمی بر سرنوشت دو تیم در انتها فصل داشته باشد. در قانون نو نتیجه بازی رودررو لحاظ می گردد و فارغ از شرایط گل های زده و خورده، تیمی که در ملاقات های رودررو نتیجه بهتری گرفته باشد، در صورت تساوی امتیازات، در جدول رده بندی بالاتر خواهد ایستاد.

اکنون با در نظر گرفتن مدعی بودن هر دو تیم، این بازی یکی از آن ملاقات های شش امتیازی است که رسیدن به پیروزی در آن می تواند اهمیت دوچندانی داشته باشد. فصل گذشته، سپاهان از این قاعده حسابی به سود خودش بهره برد؛ آن ها هر دو ملاقات رفت و برگشت را به نام خود زدند تا ریکاردو سا پینتو، شکست خورده ای بیش مقابل ژوزه مورایس نباشد. در این فصل، اما شرایط روی نیمکت استقلال عوض شده و کار به دستان جواد نکونام سپرده شده است. اهمیت این تغییر برای سپاهان در این است که نکونام فصل پیش توانست با فولاد، سپاهان را شکست دهد و مچ ژوزه مورایس را بخواباند. این موضوع می تواند در حکم شمشیری دو لبه برای زردپوشان اصفهانی و سرمربی پرتغالی شان باشد؛ آن ها یا نگران تکرار تاکتیک جواد نکونام در اصفهان می شوند یا اینکه با انگیزه زیاد، برای شکست دادن مربی جوان استقلال حرکت می نمایند.

بازار کاملا متفاوت

درست است که سپاهان و استقلال تا انتها هفته دوم شرایط خوبی داشته اند، ولی این موضوع به معنای برابر بودن قدرت دو تیم، حداقل روی کاغذ، نیست. سپاهان شاکله اصلی تیمش در فصل گذشته را حفظ نموده و در این فصل با خرید های جذابی که داشته، تیم را تقویت نموده است. از طرفی، آن ها ژوزه مورایس را هم در رأس کادر فنی نگه داشته و کمترین تغییراتی از این حیث داشته اند. با همان ترکیب فصل گذشته، سپاهان و مورایس تا پای دستیابی به جام قهرمانی در لیگ برتر پیش رفتند و طبیعی است که با تقویت اجرا شده، سال جاری بخت و انگیزه بیشتری برای قهرمانی داشته باشند.

در سوی دیگر، ولی شرایط در استقلال پیچیده است؛ آن ها نه تن ها بازیکنان کلیدی از جمله سیلوا، محبی و مهدی قایدی را از دست داده اند، بلکه با تغییر روی نیمکت سرمربیگری، مربی ای با اندیشه های متفاوت هم به کار گرفته اند که شاید برای به نتیجه رسیدن فلسفه تاکتیکی اش احتیاج به زمان بیشتری باشد. بزرگ ترین تفاوت دو تیم، اما فعالیت در بازار جابجایی است؛ جایی که سپاهان بی نقص کار نموده و استقلال ضعیف ترین عملکرد را در بین تیم های مدعی داشته است. این مورد حتی کار را به جایی رسانده که چندین هفته است شایعه اختلاف بین کادر فنی و مدیریت باشگاه را هم پررنگ نموده و حسابی فضای این تیم را متأثر نموده است. حداقل از لحاظ نفرات و مرور خط به خط پست های موجود در زمین، سپاهان دست بالا را دارد و با توجه به امتیاز میزبانی، روی کاغذ بخت بیشتری برای برنده شدن در این مسابقه خواهد داشت. البته که ترکیب تیم میزبان ممکن است اسیر اتفاق ناخواسته ای گردد که سودش را استقلال ببرد.

ماجرا از این قرار است که پیغام احتیاجمند، دروازه بان ملی پوش سپاهان، در آستانه این ملاقات حساس به سوگ پدر نشسته و ممکن است به دلیل نداشتن روحیه مناسب، در این بازی غیبت کند. اگر چنین گردد، کار سپاهانی ها برای حراست از دروازه سخت و انگیزه استقلالی ها برای فتح دروازه رقیب بیشتر خواهد بود.

تقابل بهترین خط حمله با بهترین خط دفاعی

شاید آنالیز این بخش، یعنی بهترین خط دفاعی و هجومی، آن هم پس از سپری شدن تنها دو هفته از آغاز رقابت های لیگ برتر، کمی زود به نظر بیاید، ولی همین حالا بر کسی پوشیده نیست که سپاهان با زوج مخوف شهریار مغانلو و رضا اسدی که در ملاقات های قبلی به خوبی شم گل زنی شان را به رخ کشیده اند، یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را در اختیار دارد. سپاهان تا به الان با زدن پنج گل در دو بازی، صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر است که میانگین جالب 2.5 گل در هر بازی را برای شاگردان ژوزه مورایس به ثبت رسانده است.

در آن سو، استقلال هم بعد از روی کار آمدن جواد نکونام، سروسامانی جدی به خط دفاعی داده و یکی از سه تیم جدول رده بندی است که تا به الان گلی نخورده است. این تیم که با سیدحسین حسینی متفاوتی روبرو شده در دو بازی قبلی با حفظ دروازه و حتی مهار یک ضربه پنالتی، پا به اصفهان گذاشته و امید زیادی دارد دروازه اش در این بازی حساس هم دست نخورده باقی بماند.

قرار است غافلگیر شویم؟

سپاهان در هفته های گذشته آماده ترین تیم فوتبال ایران نشان داده و طبیعی است که با توجه به امتیاز میزبانی و البته داشتن بازیکنان بهتر، شانس بیشتری در مقایسه با استقلال داشته باشد. استقلال هم در دو بازی اول با کسب سه امتیاز زمین مسابقه را ترک نموده، ولی برخلاف سپاهان، بسیاری از کارشناسان شش امتیاز به دست آمده استقلال در دو بازی قبلی را به پای اتفاقات نوشته اند. فزونی غافلگیرنماینده استقلال در اولین ملاقات در آبادان، آن هم با سه گل، آغاز بزرگی برای طرفداران تیمی بود که تصور می کردند بدون تقویت شدن، کار سختی برابر صنعت نفت خواهند داشت. البته که بازی ضعیف نفتی ها در ملاقات نخست نیز مزید بر دلیل شد تا برد شیرین استقلال زیر سؤال برود.

دومین ملاقات استقلال در لیگ برتر هم بدون حرف و حدیث نبود؛ این تیم در استادیوم آزادی مقابل ملوان نهاده شد، ولی در عین ناباوری این تیم شهر انزلی بود که موقعیت های جدی تری روی دروازه رقیب خلق کرد و حتی صاحب یک ضربه پنالتی هم شد. کاپیتان استقلال در آن ملاقات ضربه پنالتی را مهار کرد تا اینکه بالاخره تیم نکونام روی یک کرنر و ضربه سر محمدحسین مرادمند، دومین برد متوالی اش را هم جشن گرفت. نمایش استقلال در بازی دوم، نگران نماینده بود و حتی بسیاری از طرفداران این باشگاه هم از اینکه تیمشان برابر ملوان نمایش قاطعی نداشته، نگران شدند. آن ها برد در این بازی را هم به پای اتفاق نوشته اند تا چنین فرضیه ای همه چیز را موکول به ملاقات حساس امروز کند. شاید از همان مدت ها قبل یا به طور دقیق تر چند روز مانده به آغاز رقابت های لیگ برتر بود که فرضیه سنجیدن عیار واقعی استقلال در اصفهان مطرح شد. استقلال با وجود آنکه دو بازی قبلی را برده، هنوز احتیاج به آزمونی واقعی دارد تا معین گردد که برد های قبلی حاصل اتفاق بوده یا اینکه واقعا جواد نکونام، با دستانی بسته در مقابل تقویت دیگر مدعیان، توانسته کاری شبیه به معجزه انجام دهد.

امشب می توان پاسخ این پرسش یا شاید این ابهام مهم را دریافت کرد؛ سبک بازی استقلال، نتیجه این تیم و البته میل به حفظ بالانشینی در جدول، همگی فرصتی برای سنجیدن عیار استقلال نو خواهد بود. ضمن اینکه همان قدر که فرضیه برد سپاهان در این بازی رایج است، باید جایی برای غافلگیری هم گذاشت. استقلال در دو بازی قبلی در حالی دست پر زمین مسابقه را ترک کرد که کمتر کسی تصور می کرد بدون گل خورده، شش امتیاز از دو بازی کسب کند. وقتی دو بار غافلگیری اجرا شده، دلیلی ندارد چنین اتفاقی برای سومین بار صورت نگیرد. تفاوتش، ولی این بار در این خواهد بود که اگر استقلال بتواند سپاهان را شکست دهد، دیگر اسمش غافلگیری نیست؛ اینجا باید پذیرفت استقلال با نکونام متحول شده و عصر نوی را تجربه می نماید. البته که برای نتیجه گیری باید تا حوالی ساعت 10 شب منتظر ماند.

منبع: فرارو

به "سپاهان ، استقلال؛ عیارسنجی نکونام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سپاهان ، استقلال؛ عیارسنجی نکونام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید