سیر تحول مد خیابانی در دوره های مختلف تاریخ

به گزارش گالری ابزار زیبا، خبرنگاران - ترجمه از پردیس بختیاری: مد خیابانی از آن اصطلاحاتی است که این روز ها زیاد به گوش می خورد. مد خیابانی به نوعی پوشش گفته می گردد که از استودیو های طراحی لباس بیرون نمی آید بلکه از قلب جامعه به وجود می آید. اصولا مد خیابانی را جوان تر های جامعه و آن ها که در اجتماع حضور پر رنگ تری دارند، درست می نمایند. اگر دوست دارید که با سیر تحول مد خیابانی در دوره های مختلف تاریخ آشنا شوید، در ادامه مطلب همراه مان باشید.

سیر تحول مد خیابانی در دوره های مختلف تاریخ

در دهه 1910 میلادی، مد خیابانی بر خلاف امروز که بسیار غیر رسمی و کژوال است، بسیار رسمی بود. آقایان مجبور بودند کت و شلوار و جلیقه به همراه کلاه به تن کردند، در حالی که خانم ها دامن بلند به همراه گردنبندی بلند می پوشیدند.

در دهه 1920 میلادی لباس های گشاد برای خانم ها مد شد. در این دوران خانم ها از مدل لباس های قبلی خود به میزان زیادی فاصله گرفتند و با پیراهن های راسته گشاد ظاهری متفاوت به خود گرفتند. آن ها به همراه این لباس کفشی با پاشنه متوسط به پا می کردند. مو های آن ها نیز معمولا کوتاه و فر بود.

در دهه 1930 میلادی، پیراهن های ساده که با ظرافت خاصی دوخته شده بودند، مد شد. در این دهه، بسیاری از زنان پیراهن هایی کمربند دار با یقه های بزرگ به تن می کردند که قد آن ها تا روی قوزک پایشان می رسید. طرح و رنگ های این مدل لباس ها نیز ساده انتخاب می شد.

در اوایل دهه 1940، لباس های زنانه ساختار جدی تری به خود گرفت. پیراهن هایی اپل دار که کمی چین در قسمت بالای آن داشتند، رسمی تر و سنگین تر از دهه قبل طراحی شده بود. قد این پیراهن ها نیز به رو یا بالای زانو می رسید. این پیراهن ها دو تیکه بوده که به دلیل سادگی و جذابیتی که داشتند در آن دوران هواداران زیادی پیدا کردند.

در دهه 1940 بود که شلوار های زنانه روانه بازار شد. اگر چه در قبل از آن دوران زنان به ندرت شلوار به پا می کردند، اما از دهه 40 به بعد بود که اکثر زنان به سمت شلوار های گشاد با لبه برگردان، جذب شدند. این شلوار ها به یاری کمربند محکم می شدند. کفش های آکسفورد نیز از مدل کفش هایی بود که با این پیراهن ها ست می شد.

در دهه 1940 میلادی، علاوه بر شلوار، کت بلند نیز در میان زنان رایج بود. این کت ها گشاد بوده و قدی تا روی زانو داشتند که توسط یک دکمه در ناحیه کمر بسته می شدند. کت هایی که در این دوران ترند شدند به کت های ترنچ شهرت داشتند. استایل ساعت شنی استایل محبوب زنان این دوران بود.

در دهه 1950 زنان به سمت لباس های طرحدار کشیده شدند. این مدل پیراهن در ناحیه کمر تنگ بوده و معمولا با کلاهی ست می شد. زنان گاهی به همراه پیراهن های طرحدار خود، دستکش نیز به دست می کردند.

یکی دیگر از مدل های پیراهنی که در این دوران مد شد، مدل مدادی بود. از آنجا که این پیراهن ها در قسمت دامن بسیار تنگ بودند، راه رفتن با آن ها سخت بود و تنها برای موقعیت های خاص و رسمی قابل استفاده بود.

یکی از ترند های دهه 1960، کت و دامن بود که ظاهری کلاسیک به خانم ها می داد. کت ها معمولا دکمه دار بوده که با دامن هایی بالای زانو ست می شدند. رنگ این لباس ها نیز بیشتر پاستلی بوده است.

مدل های لباس های دهه 80 میلادی هنوز از یاد ما نرفته است. طرح های بولد لباس با رنگ های روشن و پاستلی ترند محبوب آن موقع بودند. درست مانند این روزها، خانم ها استایل کژوال تری داشتند و معمولا با لباس های اسپورت در خیابان ها ظاهر می شدند.

در دهه 80 حضور زنان در اجتماع، به خصوص محیط کار، بیشتر شد. از این رو مد خیابانی در میان زنان رواج بیشتری یافت. شلوار هایی که در قسمت بالا گشاد و در قسمت پاچه تنگ بودند، دامن های مدل مدادی و بلوز های چین دار از ترند های آن سال بوده اند.

منبع: thisisinsider

منبع: برترین ها

به "سیر تحول مد خیابانی در دوره های مختلف تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تحول مد خیابانی در دوره های مختلف تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید