معرفی کوه تفتان Taftan

به گزارش گالری ابزار زیبا، در این مطلب از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما را با کوه تفتان ،آتشفشانی نیمه فعال در استان سیستان و بلوچستان آشنا خواهیم کرد . در ادامه مطلب همراه ما باشید.

معرفی کوه تفتان Taftan

تَفتان نام یک آتشفشان نیمه فعال ایران است.این کوه در منطقهٔ جنوب شرقی ایران، در استان سیستان و بلوچستان، در شهرستان خاش قرار گرفته است و با ارتفاع 3٬941 متر از سطح دریا کوه بلند و دارای قلل متعددی محسوب می گردد. قله آتشفشانی این کوه چهل تن نام دارد که در فاصله 380 کیلومتری خط مستقیم شمال دریای مکران واقع شده است و فاصله مستقیم آن تا زاهدان 100 کیلومتر است. از سه دهانه آتشفشانی این کوه همیشه بخار گوگرد خارج می گردد. در ورودی حفره های آتشفشانی تخته های گوگردی خالص به وفور دیده می شوند. این قله دارای دو شاخک است؛ یکی در شمال که مرتفع تر است و زیارت نام دارد و دیگری شاخک جنوبی آن که کوتاه تر است و ماده کوه نامیده می گردد. از سمت شمال شرقی به این قله صُبَح کوه و از طرف غرب به آن نر کوه می گویند. نزدیکترین شهر به تفتان خاش است.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

با توجه به سابقه فوران این آتشفشان در 6٬950 سال پیش، و عدم فعالیت مواد مذاب در حال حاضر، این آتشفشان، جزو آتشفشان های نیمه فعال طبقه بندی می گردد.

راستا دسترسی به کوه تفتان

در جاده خاش به زاهدان (از خاش به سمت شمال)، پس از حدود 20 کیلومتر تابلوی بزرگی راستا دسترسی به قله تفتان را نشان می دهد. از زاهدان به سمت خاش حدود کیلومتر 130 می توان به خروجی روستاهای تمندان و کوشه رسید. از سر جاده تا دو راهی که سمت راست آن تابلوی اردوگاه را نشان می دهد حدود 20 کیلومتر، و از دو راهی تا اردوگاه 8 کیلومتر راه پیش رو است.

ارتفاع اردوگاه دره گل از سطح دریا 2٬493 متر، ارتفاع پناهگاه صُبَح 3٬228 متر و ارتفاع قله تفتان 3٬941 متر است. از اردوگاه آموزش و پرورش دره گل تا پناهگاه صبح از راستا تنگه گلو احتیاج به سه ساعت کوه پیمایی است. از پناهگاه صبح تا قله تفتان حدود 3 تا 4 ساعت زمان لازم برای صعود است.

به دلیل وزش بادهای سنگین و سرد در فصل زمستان عموماً صعود به این قله بسیار سخت است به طوری که راستا 3 ساعته تا پناهگاه بیش از 8 ساعت زمان احتیاج دارد. کوهنوردان عموماً از یال غربی صعود می نمایند که در آن پناهگاه مجهزی ساخته شده است.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول

به "معرفی کوه تفتان Taftan" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کوه تفتان Taftan"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید