پرورش تصوری از خود آرمانی فرد!

به گزارش گالری ابزار زیبا، خواه رئیس، همکار یا یک دوست باشید، می توانید به همکاران یا دوستانتان در ایجاد تغییراتی مهم یاری کنید. اما شیوه انجام این کار، مشخص اهداف برای آنها و تصحیح مشکلاتشان نیست. یاری به ایجاد تغییر در دیگری به برترین شکل به وسیله مربیگری مشفقانه محقق می گردد، رویکردی که شامل تمرکز بر رویاهای دیگران (همکار، دوست، ...) و چگونگی دستیابی به آنهاست. یک مربی مشفق، به جای مشاوره دادن، پرسش هایی جستجوگرانه و باز را مطرح می نماید و با دقت و توجه کامل پاسخ ها را می شنود.

پرورش تصوری از خود آرمانی فرد!

ایده اصلی کتاب یاری به دیگری - مربیگری برای ایجاد تغییرات پایدار در سطح فردی یاری به پرورش تصوری از خود آرمانی فرد به وسیله مربی -شامل اینکه می خواهد چه کسی باشد و در پی انجام چه چیزی است - و یاری به کشف خود واقعی و تمرین رفتارها و نقش های تازه است. اما نکته مهم این است که فرد در فرآیند کشف خود واقعی تنها بر نقاط ضعف و آنچه باید ترمیم و اصلاح گردد متمرکز نمی گردد، بلکه به نقاط قوتی که به او در ایجاد تغییر پایدار یاری می نماید توجهی ویژه معطوف می دارد. نقش مربی در این شیوه حمایت از کوشش فرد برای شناسایی فرصت های یادگیری، زمینه سازی برای دستیابی به تغییر، و به طور خلاصه آنالیز همه چیز است.

در حین خواندن کتاب موضوعات مطرح شده در مقدمه را دقیق تر می خوانید و با مهارت هایی نظری و عملی آشنا می شوید که یاریتان می نماید مربی مؤثرتری باشید یا به دیگران در اغلب موقعیت ها یاری کنید.

در طول کتاب مولفان دستاوردهای خاص نکات آموزشی کلیدی و مطالعات تحقیقی مرتبط (نکات تحقیقی را برجسته می نمایند و منابع و جزئیات دیگر را در پانوشت ها آورده اند. برای خوانندگان عمل گرا ،تمرینات دقیق و مؤثری را در خاتمه اغلب بخش ها، تمرینات فکری و (کاربردی) آورده اند. آنها می خواهند تفکر را در قالب یادگیری فعالانه و هیجانی و نه فقط به عنوان دانش تقویت نمایند.

بعلاوه در خاتمه بیشتر فصل ها راهنمای گفت وگو آورده شده است که شامل سؤالاتی درباره این موضوعات است تا بتوان با دوستان و همکاران گفت وگوی عمیق تری داشت. طبق مطالعات تصویربرداری عصبی مزایای این کتاب تا حدی از تفکر فردی درباره ایده ها و روش های کتاب و گفت وگو با دیگران درباره این افکار و تجربیات ناشی از این ایده ها با یاری دیگران باعث افزایش وضوح و ادراک پذیری آنها می گردد. راهنماهای گفت وگو روش مفیدی برای تحقق این هدف است.

اگرچه مولفان امیدوارند که این کتاب را به نحوی نوشته باشند که از ابتدا تا سرانجام از خواندن آن لذت ببرید، می توانید از آن به عنوان کتاب مرجع نیز بهره ببرید و مستقیماً سراغ بخش های خاص یا نکات آموزشی کلیدی، تمرینات یا دیگر نکات برجسته شده در کتاب بروید.

به طور خلاصه این کتاب به شکل زیر پیش می رود: در فصل دوم کاربردها و تعاریف مربیگری و دیگر روش های یاری به دیگران آنالیز می گردد. همانطور که مثال ها از موارد واقعی مربیگری نشان می دهد، در کانون هر فرایند یاری کردن از این نوع، مجموعه ای از تجربیات وجود دارد که در رابطه بین یاری نماینده و یاری گیرنده نهفته است.

در فصل سوم نگاه عمیق تری به نحوه مربیگری مشفقانه در قیاس با مربیگری هدف محور دارد. یاری به دیگری با درک این نکته شروع می گردد که افراد وقتی می توانند تغییر نمایند که بخواهند تغییر نمایند. سپس پنج کشف در حوزه نظریه تغییر آگاهانه را به عنوان الگوی تغییر پایدار و مطلوب در کتاب تشریح می گردد. فصل چهارم نکاتی را که از مطالعات اخیر علوم مغزی فرا گرفته شده است شرح می دهد؛ نکاتی که به ما امکان می دهند یاری های ماندگارتری به دیگران بکنیم. ما به طور خاص بر نحوه انگیزش جاذب های هیجانی مثبت در برابر منفی در مغزمان برای خلق حالت هیجانی پذیرا و انگیخته متمرکز می شویم.

در فصل پنجم، نگاه عمیق تری به علم جاذب های هیجانی مثبت و منفی داریم و نشان می دهیم که گرچه برای بقا به جاذب های هیجانی منفی احتیاج داریم، این جاذب های هیجانی مثبت هستند که امکان رشد و شکوفایی را برای انسان فراهم می نمایند. این کتاب شرح می دهد که چطور باید جاذب های هیجانی مثبت ایجاد گردد و بین آنها و جاذب های هیجانی منفی تعادل برقرار گردد تا موجب رشد و تغییرات ماندگار شوند.

در فصل ششم رؤیای شخصی را به شکل عمیق تر آنالیز می گردد. تحقیقات نشان می دهند که کشف و توسعه چنین رویایی از نظر عصب شناختی و هیجانی قوی ترین روش برای درگیر کردن جاذب های هیجانی مثبت است. رؤیای فردی تصویر فرد از آینده احتمالی اوست. این رویا نوعی هدف یا راهبرد نیست؛ پیش بینی احتمالات نیست؛ بلکه یک رؤیاست!

در فصل هفتم بر نحوه ایجاد روابط تشدید شونده و یادگیری پرسیدن سؤالات صحیح از یکدیگر - در عین گوش دادن به پاسخ ها برای برانگیختن یادگیری و تغییر متمرکز است که هم سبک و هم زمانبندی سوالات ممکن است موجب برانگیختن جاذب های هیجانی مثبت و تغییر -یا برعکس آن- گردد. از دست دادن لحظات کلیدی و پرسیدن سؤالات پراکنده ممکن است گفت وگوی بالقوه انگیزشی را به گفت و گویی عذاب آور تبدیل کند.

در فصل هشتم به این مسئله می پردازد که چطور سازمان ها می توانند با تغییر هنجارهایشان فرهنگ مربیگری را ترویج دهند مثلاً با تشویق مربیگری همتایان؛ استفاده از گوهر یاوری و یاری مربی های حرفه ای داخلی و خارجی و تبدیل مدیران به مربیان واحد خودشان و بخش های دیگر.

مولفان در فصل نهم کتاب نشان می دهند که چطور باید از لحظاتی بهره ببرید که در آن فرد آماده یاری گرفتن است و آن را لحظات مربی پذیری می نامند و هدایت عملی برای خلق فضای ایمن برای تفکر و پذیرش ارائه می دهند. در این فصل به آنالیز بعضی نمونه های سخت در مربیگری می پردازند و نشان می دهند که روش های مربیگری مشفقانه چطور می توانند مفید واقع شوند.

در نهایت در فصل دهم این کتاب را با درخواستی الهام بخش به خاتمه می رود و مخاطب را به تمرینی که در فصل 2 ارائه می دهد بر می گرداند. در این تمرین از شما می خواهند به این فکر کنید که چه کسی به شما یاری کرد انسان فعلی بشوید. بعد از خواندن کتاب و یادگیری روشهای یاری به رشد دیگران، می پرسند که شما در لیست چه کسی قرار می گیرید؟ به هر حال، ارتباط با کسانی که می خواهند دنبال رؤیاهایشان بروند، ممکن است بزرگترین و ماندگارترین هدیه عمرشان باشد. این میراث ماست.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "پرورش تصوری از خود آرمانی فرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرورش تصوری از خود آرمانی فرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید