چرا برت مک گورک به هیچ وجه برای منطقه مناسب نیست

به گزارش گالری ابزار زیبا، تاگس اشپیگل در تحلیل خود می نویسد: آمریکا به زودی در خط مشی خود در قبال شرکا و مخالفانش در خاورمیانه تغییراتی اساسی خواهد داد و یک دیپلمات 47 ساله در این تغییر جهت نقش اساسی دارد؛ این فرد برت مک گورک است که تا سال 2018 مسئولیت مبارزه با داعش را بر عهده داشت.

چرا برت مک گورک به هیچ وجه برای منطقه مناسب نیست

مک گورک از 20 ژانویه به عنوان هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا به شورای امنیت ملی دولت آمریکا باز می شود.

این دیپلمات قرار است به تنظیم و اعمال برنامه های بایدن برای نزدیکی دوباره با ایران و سیاست ها در قبال سوریه و عربستان بپردازد. اما این امر به مذاق بعضی دولت های منطقه خوش نمی آید.

این واقعیت که بسیاری از بازیکنان منطقه به خوبی با مک گورک آشنا هستند، لزوما برای او یک مزیت نیست. به عنوان مثال وی از نظر دولت ترکیه بسیار نامحبوب است. مقامات ترک پس از انتصاب وی در رسانه ها اعلام کردند که مک گورک به روابط ترکیه و آمریکا آسیب زده بود.

مک گورک همچنین در برخورد با یک شریک دیگر آمریکایی در منطقه نیز مشکل خواهد داشت؛ بایدن اعلام نموده که در روابط با عربستان سعودی فرایند متفاوتی در پیش خواهد گرفت. مسئولیت مک گورک خاتمه دادن به جنگ یمن و رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در پادشاهی عربستان خواهد بود.

سیاست آمریکا در خصوص ایران احتمالا در موفقیت یا شکست مک گورک نقش مهمی خواهد داشت. رئیس جمهور جدید می خواهد مذاکراتی را که در دوران ترامپ متوقف شده بود از سر بگیرد، اما بدون آمادگی تهران برای مصالحه در خصوص برنامه هسته ای این کار انجام نخواهد شد.

اشپیگل در خاتمه می نویسد: تنش زدایی، مشاوره و برنامه ریزی زودهنگام بسیار مهم هستند: اگر چشم انداز مذاکرات جدیدی با ایران مطرح نشود، فشار بر تهران به یک هدف تبدیل شده و خطر درگیری را افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چرا برت مک گورک به هیچ وجه برای منطقه مناسب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا برت مک گورک به هیچ وجه برای منطقه مناسب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید