چه کنیم اگر حقوقمان از محدوده بازار پایین تر است؟

به گزارش گالری ابزار زیبا، مشاور عزیز؛ من برای یک شرکت خیلی بزرگ کار می کنم که بیش از 100 هزار کارمند دارد. 9 سال پیش کارم را به عنوان کارآموز آغاز کردم و از آن موقع، دو بار ارتقا گرفته ام. همه من را به عنوان یک کارمند پیروز می شناسند و عملکردم هر سال از سال قبل، درخشان تر است. مدیرانم خیلی دوستم دارند، همکارهایم من را یک فرد مورد اعتماد می دانند و بار ها بابت دستاوردهایم پاداش گرفته ام (مثلا یک مدال واقعی).

چه کنیم اگر حقوقمان از محدوده بازار پایین تر است؟

طی چند سال اخیر، حس می کردم حقوقم به نسبت کم است، اما مطمئن نبودم چقدر. در این 9 سال، فقط سه بار حقوقم اضافه شده. آن هم خیلی ناچیز. در حال حاضر، حقوق دریافتی ام 14 درصد بیشتر از یک دهه پیش است که کارآموز بودم. مدیریت اینجا، وقتی حقوق ها را حتی خیلی ناچیز افزایش می دهند آنقدر قضیه را بزرگ می نمایند که انگار لطف بزرگی در حقمان نموده اند. پارسال به خاطر عملکردم، حقوقم اضافه شد.

مدیرم با یک لحن اغراق آمیز و هیجان زده می گفت که بقیه کارمند ها 2 درصد افزایش حقوق داشته اند، اما من آن قدر گرانقدرم که حقوقم را 3 درصد اضافه نموده اند!

چند سال پیش، استان ما یک قانون برابری حقوق تصویب کرد که طبق آن، آگهی ها موظفند محدوده حقوق را درج نمایند. شرکت ما با انتشار آگهی در استان های دیگر که چندان حامی حقوق کارمند ها نیستند، توانست به مدت دو سال این قانون را دور بزند. اما طی دو هفته اخیر، دیدم که آگهی هایی برای جایگاه شغلی من در شعبه های دیگر شرکت منتشر شده که در آن ها محدوده حقوق نیز ذکر شده است؛ و در کمال تعجب دیدم که حقوق من خیلی کم و در 25 درصد پایین محدوده است. خیلی عصبانی ام.

وقتی عدد و رقم ها را ندیده بودم، به خودم می گفتم قضیه شخصی نیست و شاید اوضاع آن قدر ها هم بد نباشد. اما حالا که مطمئن شدم، به سختی می توانم عصبانی نباشم. احساس می کنم به من توهین شده. در محل زندگی من، هزینه های زندگی خیلی بالاست و با توجه به تورم سال های اخیر، عملا پول کافی برای پرداخت قبض هایم ندارم.

چند ماه است که وام می گیرم و غرق در بدهی هستم. یک سال هم هست که تفریحی در پی کار می گردم و هر جا آگهی جذابی می بینم، درخواست می دهم، اما تا الان سعی می کردم حتی المقدور در این شرکت بمانم. حالا انگیزه پیدا نموده ام که دنبال شغل در یک شرکت دیگر بگردم.

آیا من زیادی بزرگش نموده ام؟ یا اشتباه می کنم که فکر می کنم به خاطر عملکرد بالا باید حقوق بالا دریافت کنم؟ آیا در این شرایط، اصلا ارزشش را دارد که موضوع را با مدیران مطرح کنم؟ به نظرم، آدم هایی که افزایش حقوق 3 درصدی را لطف بزرگ می دانند، حتی لحظه ای به درخواستم برای افزایش منصفانه حقوق فکر هم نخواهند کرد. اما از سوی دیگر، حس می کنم اگر هیچ کس به این مساله اشاره نکند، آن ها هیچ وقت این رویه را تغییر نخواهند داد.

پاسخ: دوست عزیز، بله. کاملا ارزشش را دارد که موضوع را مطرح کنی. امکانش هست که حقوقت به قدر کافی افزایش یابد پس امتحانش ارزش دارد. حتی اگر نتیجه ندهد، طرح موضوع از این جهت مهم است که حداقل می فهمند دلیل استعفایت چیست (وقتی که استعفا دهی).

به علاوه، مطرح کردنش هزینه چندانی ندارد. درخواست تو غیرمعقول نیست (شرکت شما محدوده حقوق را علنا منتشر نموده و تو برای درخواستت، به اطلاعات محکمی استناد نموده ای. آن ها قطعا احتمالش را می دادند که تو آگهی را ببینی)؛ و بی ملاحظگی نیست اگر فکر می کنی که با 9 سال سابقه و عملکرد عالی، شایسته حقوقی بیشتر از این ها هستی.

یک هشدار مهم: گفتی که 9 سال در این شرکت بوده ای، اما نگفتی که چند وقت است که در جایگاه فعلی ات هستی. گفتی که دو بار ارتقا گرفته ای. اگر در این جایگاه، تازه وارد هستی، مثلا کمتر از یک سال، شاید منطقی باشد که با حداقل حقوق، کارت در این جایگاه را آغاز کنی، چون محدوده حقوق معمولا بر اساس سابقه کار در همان جایگاه معین می گردد نه سابقه کلی در شرکت. آن قدر ها هم غیرعادی نیست که وقتی به تازگی به یک جایگاه ارتقا یافته ای، حقوقت در پایین محدوده آغاز گردد.

ممکن است قصد داشته باشند در ادامه، آن را افزایش دهند و این اتفاق به مرور زمان و با کسب تجربه بیشتر، بیفتد. البته پس از آنکه خودت را ثابت کردی.

با این حال، حتی اگر تازه وارد باشی، باز هم شک دارم که این، پایین بودن حقوقت را توجیه کند. تو 9 سال سابقه، عملکرد درخشان و پاداش را در کارنامه ات داری. نباید حقوقت در مقایسه با 9 سال پیش که کارآموز بودی، فقط 14 درصد افزایش یافته باشد. بعلاوه باید همزمان با هر ارتقا، حقوقت نیز به مقدار چشمگیری افزایش می یافت. 3 درصد افزایش، میانگین افزایش حقوق است، آن هم برای کسی که در همان جایگاه مانده و انتظارات را برآورده نموده. اما ارتقا به جایگاه بالا باید درآمد های بیشتری داشته باشد که به نظر می رسد تو نداشته ای (تازه بدون در نظر گرفتن تورم و هزینه های زندگی در محل زندگی ات).

حتی اگر همه این ها را نادیده بگیریم، وقتی تو با 9 سال سابقه و چند ارتقا، دست به دامن وام و قرض شده ای، این یعنی کارفرمایت به مقدار کافی به تو حقوق نمی دهد.

آیا امکانش هست که شرکتتان، برای افزایش حقوق به واسطه ارتقا سقف معین نموده باشد؟ برخی شرکت ها برای کارمند های ارتقا یافته و جابه جایی های داخلی، سقف افزایش حقوق معین می نمایند و می گویند حقوقت نهایتا X درصد اضافه خواهد شد، حتی اگر این باعث گردد حقوقت خیلی پایین تر از نرخ بازار باشد و حتی وقتی به کارمندی که از بیرون استخدام نموده اند، بیشتر حقوق بدهند. هیچ کدام از این ها توجیهی برای حقوق پایین تو نیستند، اما حداقل شرح می دهند که چرا کارت به اینجا کشیده.

در هر صورت، به نظر می رسد که تمام داده های لازم برای درخواست افزایش حقوق را در دست داری. حتی اگر پس از طرح این موضوع و اشاره به آگهی ها و سابقه ات در شرکت، حقوقت را افزایش ندادند، کاریابی ات را با جدیت آغاز کن. حتی می توانی صرف نظر از همه اینها، به جست وجوی کار ادامه دهی.

مگر اینکه شرح قانع نماینده ای درباره دلیل این ماجرا بدهند، وگرنه این شرکتی است که به راحتی توانسته در تمام این مدت، حقوقی کمتر از ارزشت به تو پرداخت کند. حتی اگر حالا حقوقت را افزایش دهند، نگرانم که مبادا دفعه بعد که مستحق افزایش حقوق هستی، جوابگو نباشند. اما فعلا سعی کن تا زمانی که قصد داری آنجا بمانی، حق و حقوقی را که مستحقش هستی از آن ها بگیری.

مترجم: مریم مرادخانی

منبع: The Cut

منبع: فرارو

به "چه کنیم اگر حقوقمان از محدوده بازار پایین تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کنیم اگر حقوقمان از محدوده بازار پایین تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید