کشف 1200 مقبرۀ باستانی به وسیله شهروندان داوطلب!

به گزارش گالری ابزار زیبا، در یک پروژه باستان شناسی در کشور هلند، با یاری شهروندان داوطلب حدود 1200 گورپشتۀ عصر برنز در نواحی اوترخت و وِلووی کشف شد.

کشف 1200 مقبرۀ باستانی به وسیله شهروندان داوطلب!

گالری ابزار زیبا | پروژه دانشوری شهروندی (پژوهش های علمی که تمام یا بخشی از آن به وسیله دانشمندان آماتور یا غیرحرفه ای انجام می گردد) به مدیریت دانشگاه لیدن و سازمان های میراث فرهنگی منطقه به شناسایی نزدیک 38 کیلومترمربع مزارع کشاورزی ماقبل تاریخ و 900 سایت بالقوه فراوری زغال چوب یاری نموده است.

به گزارش گالری ابزار زیبا ؛پروژۀ هِریتیچ کوئِست یک همکاری ثمربخش میان دانشگاه لیدن و میراث گِلدِرلَند، نخستین پروژه دانشوری شهروندی در مقیاس بزرگ در باستان شناسی هلند است. در این پروژه، مردم می توانند در نواحی وِلووی و اوترخت نزدیک خانه هایشان، در پی بقایای باستان شناسی بگردند.

(یکی از تصاویر که گورپشته های بالقوه را نشان میدهد. عکس از دانشگاه لیدن)

در مجموع، بیش از 6500 نفر روی این پروژه کار کردند و هزاران شئ باستان شناسی را شناسایی کردند: گورپشته ها (2800-500 پیش از میلاد)، مزارع سِلتیک (مزارع ماقبل تاریخی به قدمت 1100 تا 200 پیش از میلاد)، کوره های زغال سنگ و مسیر های گاری.

اِوا کاپتیجن باستان شناس از موسسۀ میراث گلدرلند درباره پروژه اخیر گفته است: این تحقیق بدون کوشش فوق العاده داوطلبان میسر نمی شد و بدون یاری آن ها شاید 10 سال طول می کشید تا ما باستان شناسان به نتیجه ای که امروز رسیدیم، برسیم.

پروژه تیم در آوریل 2020 شروع شد و یافته های بدست آمده پس از آن، روشنی بخش تاریخ هلند در نواحی خشک تر کشور بوده است. ولووی و اوترختسه هئوفل روخ هم اکنون منطقه ها حفاظت شده طبیعی هستند که می توانید از میان مزارع خلنگزار و جنگل های آن پیاده روی کنید. در عصر آهن و حدود هزار سال پیش از میلاد، اینجا یک منطقه کشاورزی بسیار بزرگ بود؛ بنابراین منظره امروزی آن بسیار با گذشته فرق دارد.

پس از اتمام کار بازرسی آنلاین، داوطلبان، باستان شناسان و دانشجویان باستان شناسیِ دانشگاه لیدن برای تحقیق درباره نمونه ای از بقایای یافت شده به مزرعه رفتند و در 300 سایت گورستانی تحقیقات میدانی انجام دادند و 80 مورد آن ها را تایید کردند.

کوئنتین بورژوا؛ دانشیار دانشگاه لیدن می گوید: مشارکت این حجم از داوطلب منجر به اخذ داده های نو بی سابقه شده و دیدگاه ما از ماقبل تاریخ را بشدت تغییر داده است. ولووی و اوترختسه هئوفل روخ نسبت به چیزی که ما قبلاً فکر می کردیم دارای سکنه های بسیار بیشتری بوده است.

بقایای کشف شده نه تنها دانش آکادمیک نوی را در اختیار ما قرار داده اند، بلکه حفاظت از این میراث منحصربفرد را آسان تر نموده اند. شهرداری ها و مدیران پارک ها می توانند از این داده ها در سیاست گذاری ها و برنامه های مدیریتی شان استفاده نمایند. علاوه بر این، مشارکت دادن عموم مردم در این پروژه تحقیقاتی آگاهی آن ها را نسبت به وجود و ارزش میراث باستان شناسی شان بالا برده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "کشف 1200 مقبرۀ باستانی به وسیله شهروندان داوطلب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 1200 مقبرۀ باستانی به وسیله شهروندان داوطلب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید