4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم

به گزارش گالری ابزار زیبا، به احتمال زیاد تابه حال نام VLAN را شنیده اید. باید گفت که 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم بسیار مهم بوده و دلایلی هستند که حتما باید از این سیستم شبکه در زیرساخت شرکت ها و سازمان ها بهره ببرید. این کار باعث افزایش امنیت شده و طبقه بندی را راحت تر می نماید.

4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم

شاید برایتان سوال باشد که چرا؟ درصورتی که دلایل استفاده از VLAN را آنالیز کنید متوجه می شوید که این زیرساخت شبکه چه مزایایی را برای شما دارد. همراه ما باشید تا در ادامه این مطلب آموزشی مهم ترین نکات و دلایل استفاده از این زیرساخت را باهم آنالیز کنیم.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • VLAN چیست؟
  • انواع VLAN
  • کاربردهای VLAN
  • دلایل استفاده از VLAN
    • گروه بندی کلاینت ها
    • کاهش ریسک مسائل امنیتی
    • قابلیت افزایش دامنه های شبکه
    • امکان ایجاد گروه اختصاصی
  • چگونه کانفیگ VLAN را انجام دهیم؟
  • جمع بندی

VLAN چیست؟

در پاسخ به این سوال که VLAN چیست باید گفت که VLAN یک نوع گروه بندی منطقی کلاینت ها و تجهیزات شبکه است. VLAN در واقع همان Virtual LAN بوده و استفاده از آن را VLAN بندی می گویند. باید گفت که استفاده از این روش گروه بندی موجب می گردد تا مدیریت شبکه و اطلاعات مبادله شده در سطح شبکه راحت تر گردد.

دلایل گوناگونی نیز وجود دارد که باید از این زیرساخت بهره ببرید. فرض کنید که تمامی تجهیزات و کلاینت های موجود در یک شبکه در یک دامنه برادکست قرار بگیرند. مدیریت آن ها به صورت یکجا سخت است. به همین علت باید از VLAN بهره ببرید.

انواع VLAN

شاید فکر کنید که استفاده از VLAN تنها با یک روش یا یک نوع ممکن است؛ اما باید گفت که این طور نیست. یک یا چند شبکه ممکن است از مدل های مختلفی VLAN مستقل پشتیبانی نمایند. انواع این زیرساخت شامل موارد زیر هستند:

  • VLAN استاتیک : در LAN مجازی یا همان VLAN که مبتنی بر پورت است، یک مدیر شبکه به این نیاز دارد تا پورت ها را به یک شبکه مجازی اختصاص دهد.
  • VLAN پویا : VLANهای پویا به مدیر شبکه این امکان را می دهند تا عضویت در شبکه را براساس ویژگی های دستگاه مشخص کند.
  • Voice VLAN : این نوع VLAN به طور خاص برای ارتباطات تلفنی IP (VoIP) ایجاد شده است. این امکان را فراهم میکند تا ترافیک تلفنی را از ترافیک داده های شبکه جدا نموده و به برترین شکل کیفیت تماس های تلفنی را حفظ کنید.
  • Management VLAN : این VLAN به عنوان VLAN مدیریتی شناخته می گردد و به مدیران شبکه اجازه می دهد تا به دستگاه های شبکه به وسیله VLAN مخصوص به مدیریت دسترسی داشته باشند. این مورد می تواند به عنوان یکی از چندین راه حل افزایش امنیت شبکه استفاده گردد.
  • Native VLAN : این VLAN به عنوان VLAN پیشفرض در تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار میگیرد. این VLAN برای ارسال ترافیکی استفاده میگردد که به VLAN دیگری تخصیص نیافته است.
  • Data VLAN : این نوع VLAN برای ترافیک داده های کلی در شبکه استفاده میگردد.

کاربردهای VLAN

شاید برایتان سوال باشد که چه کاربردهایی برای VLAN وجود دارد؟ قبل از اینکه به آنالیز 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم بپردازیم، بهتر است کاربردهای این سیستم را باهم آنالیز کنیم. مهم ترین کاربردهای VLAN عبارت اند از:

  • استفاده از VLAN جهت گروه بندی دسترسی های مختلف
  • بهره گیری برای توسعه امنیت شبکه
  • قابلیت ارائه گروه های اختصاصی برای اشخاص یکه

دلایل استفاده از VLAN

باید گفت که دلایل گوناگونی برای استفاده از VLAN وجود دارد. درصورتی که در دوره های تخصصی شرکت نموده و VLAN چیست را درک کنید متوجه این موضوع خواهید شد. 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم شامل موارد زیر هستند. با شرکت در دوره های این دلایل را دقیق تر درک می کنید.

گروه بندی کلاینت ها

یکی از 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم این است که با بهره گیری از VLAN قابلیت گروه بندی کلاینت ها برای شما وجود دارد. در واقع مهم ترین علتی که باعث شده شرکت ها و افراد زیادی در پی یادگیری VLAN در سیسکو باشند این است که با بهره گیری از آن می توانید انواع کلاینت ها را بدون محدودیت مکانی براساس شغل و موقعیت سازمانی گروه بندی کرد.

این کار باعث می گردد تا بتواند کارمندان شرکت ها و سازمان های مختلف را دسته بندی کنید. به طور مثال، کارمندان واحد بازرگانی در یک سیستم VLAN قرار می گیرند و به راحتی قابلیت کنترل دسترسی آن ها به اجزای مختلف شبکه وجود خواهد داشت.

کاهش ریسک مسائل امنیتی

از دیگر مزایایی که می توان آن را جزو 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم دانست، کاهش ریسک و مسائل امنیتی است. مزیت VLAN این است که با استفاده از آن می توان تعداد میزبان هایی که کپی از فریم های سوئیچ را دریافت می نمایند کاهش داده یا فیلتر کرد.

این یعنی دسترسی به کنترل و تنظیمات سوئیچ محدود شده و کمتر کسی قابلیت دسترسی به آن را دارد. همین موضوع باعث می گردد تا ریسک های امنیتی و حملات DDoS کاهش پیدا نموده و دیگر امنیت سوئیچ در خطر نباشد.

قابلیت افزایش دامنه های شبکه

اگر به طورکامل تعریف VLAN را آنالیز نموده باشید می دانید که با استفاده از این شبکه مجازی قابلیت این را دارد که به طور کامل روی یک دامنه برادکست راه اندازی گردد؛ اما این موضوع تنها ویژگی آن نخواهد بود. یکی از 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم این است که شما قابلیت افزایش دامنه های شبکه را دارید.

این یعنی می توانید در دامنه های گوناگون شبکه دسترسی های مختلف و گروه بندی های گوناگون را ایجاد نموده و به راحتی آن ها را کنترل کنید. چنین کاری موجب افزایش امنیت و کنترل راحت تر گروه های ایجاد شده می گردد.

امکان ایجاد گروه اختصاصی

اما آخرین چیزی که می خواهیم به عنوان مزیت و یکی از 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم آنالیز کنیم، امکان ایجاد گروه های اختصاصی است. مهم ترین کاربرد شبکه VLAN این بوده که با بهره گیری از آن توانایی ایجاد گروه های مختلف را دارید.

بیشتر این گروه ها به صورت عمومی بوده و شرایطی عمومی نیز برای آن ها مشخص شده است؛ اما شما این قابلیت را دارید که به راحتی درون این شبکه گروه های اختصاصی نیز ایجاد کنید. هر کلاینت یا میزبان این قابلیت را دارد تا بتواند کارایی خاص برای خود ایجاد کند.

چگونه کانفیگ VLAN را انجام دهیم؟

موضوعی که شاید برای شما نیز سوال باشد این است که چگونه باید را انجام دهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که کانفیگ شبکه VLAN کار سخت و زمان بری است. به همین علت باید به تمامی فرایندهای آن مسلط باشید.

پیشنهادی که برای شما داریم این است که در آموزشگاه IFT شرکت کنید. این دوره را با یاری برترین اساتید برگزار می نماید تا راه اندازی این شبکه برای زیرساخت شرکت های مختلف را ساده تر کند.

جمع بندی

شاید برایتان سوال باشد که 4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم شامل چه مواردی هستند؟ باید گفت که دلایل گوناگونی برای این کار وجود دارند؛ اما مهم ترین آن ها 4 علت اصلی هستند که در این مطلب آموزشی باهم آنالیز کردیم. از مهم ترین آن ها باید به افزایش امنیت، گروه بندی اختصاصی، گروه بندی کلاینت ها و افزایش تعداد دامنه ها اشاره نمود.

شبکه VLAN را می توان یکی از مهم ترین شبکه هایی دانست که با استفاده از سوئیچ سیسکو قابل پیاده سازی است. شما این قابلیت را دارید که با شرکت در ، به راحتی استفاده از این سیستم و راه اندازی آن را در آموزشگاه IFT فرابگیرید.

منبع: شبکه چی

به "4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 علت اینکه چرا به VLAN نیاز داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید