استرداد بلیط هواپیما داخلی و خارجی

به گزارش گالری ابزار زیبا، چطور می توان بلیط هواپیما را کنسل کرد؟ آیا از شرایط استرداد بلیط هواپیما آگاه هستید؟ آیا می دانید در صورت استرداد بلیط چقدر از مبلغ آن بازگردانده می گردد؟ از زمان قانونی استرداد بلیط چه اطلاعی دارید؟ اگر به هر علت قادر به انجام پرواز نباشید باید بلیط خود را استرداد کنید. استرداد بلیط هواپیما داخلی و خارجی قوانین مختلفی دارد که در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران در خصوص آن ها صحبت خواهیم کرد. اگر قصد برنامه ریزی برای سفر هوایی دارید و با قوانین پرواز و بلیط های هواپیما آشنایی ندارید، با ما همراه باشید.

استرداد بلیط هواپیما داخلی و خارجی

استرداد بلیط هواپیما، اتفاقی رایج در سفرهای هوایی

استرداد بلیط هواپیما، اتفاقی رایج در سفرهای هوایی است که بیشتر مسافران برای یک بار هم که شده آن را تجربه نموده اند. اگر مسافر به هر علت امکان سفر با پروازی که بلیط برای آن رزرو نموده را نداشته باشد یا به طور کل از سفر منصرف شده باشد، باید بلیط خود را کنسل کند که در اصطلاح به آن استرداد گفته می گردد. سوار شدن یا نشدن به هواپیما و سفر با پروازی که بلیط آن را رزرو نموده اید به عهده خود شما است اما اگر قصد دریافت وجه بلیط را دارید این موضوع شامل قوانینی می گردد که اگر به آ ن ها توجه نداشته باشید نه تنها ممکن است وجه بلیط به شما بازگردانده نگردد، بلکه احتمال جریمه نقدی از سمت شرکت هواپیمایی هم وجود دارد.

بنابراین قبل از هر اقدامی برای استرداد بلیط هواپیما، ابتدا باید با قوانین انجام این کار و شرایط آن آشنا باشید. قوانین استرداد بلیط بر اساس آژانسی که بلیط را صادر نموده است، ایرلاینی که بلیط از آن خریداری شده، کلاس پرواز و زمانی که برای استرداد بلیط اقدام می کنید، متفاوت هستند. هر چند استرداد بلیط هواپیما، اتفاقی رایج در سفرهای هوایی است اما باید به این نکته هم توجه داشت که برخی از بلیط ها در هیچ شرایطی امکان استرداد ندارند.

کنسل کردن سفر هوایی

بیشتر مسافران یک بار هم که شده کنسل کردن سفر هوایی را تجربه نموده اند. این اتفاق ممکن است چند روز یا چند ساعت قبل از پرواز رخ دهد اما موضوعی که در این شرایط برای همه مسافران اهمیت دارد، هزینه ای است که برای خرید بلیط پرداخت شده است. سفر با هواپیما نسبت به دیگر روش های سفر هزینه بیشتری دارد، بنابراین در صورت کنسل شدن سفر به هر علتی اولین اقدام مسافران پس گرفتن مبلغی است که برای خرید بلیط پرداخت شده است.

پس گرفتن مبلغ بلیط در شرایط کنسلی با روش های مختلف امکان پذیر است. اگر کنسل شدن پرواز از سمت شرکت هواپیمایی اتفاق بیفتد کل هزینه بلیط به مسافر برگردانده می گردد یا بلیط با اولین پرواز به همان مقصد جایگزین می گردد اما اگر کنسل کردن سفر هوایی از سمت خود مسافر باشد قوانین و شرایط استرداد بلیط فرق دارد. اولین موضوعی که مسافران برای استرداد بلیط هواپیما باید از آن آگاه باشند، روش های استرداد بلیط هواپیما و کنسل کردن است.

روش های استرداد بلیط هواپیما

روش های مختلفی برای استرداد بلیط هواپیما وجود دارد و مسافران بسته به شرایط خود این امکان را دارند که یکی از این روش ها را انتخاب نمایند. این روش ها شامل موارد زیر هستند.

  • استرداد بلیط از آژانس: اولین روشی که مسافران در شرایط احتیاج به کنسلی بلیط امکان استفاده از آن را دارند، مراجعه به آژانس هوایی و درخواست استرداد بلیط هواپیما است. استرداد بلیط به وسیله آژانس هم برای پروازهای داخلی و هم برای پروازهای خارجی امکان پذیر است. البته احتیاجی نیست که حتما به صورت حضوری به آژانس مراجعه کرد. بیشتر آژانس ها کنسلی بلیط مسافران را به صورت تلفنی هم انجام می دهند. نحوه پس دادن پول به وسیله آژانس ها نیز فرق دارد. برخی آژانس ها ابتدا پول را به حساب الکترونیکی واریز نموده و سپس به مسافر پرداخت می نمایند و برخی آژانس ها پول را مستقیما به حساب مسافر واریز می نمایند. این روش ساده ترین نوع از روش های استرداد بلیط هواپیما است.
  • استرداد از ایرلاین: یکی دیگر از روش های استرداد بلیط هواپیما، دریافت وجه بلیط مستقیما از ایرلاین است. برای دریافت وجه بلیط از این طریق می توان مستقیما به دفتر ایرلاین مراجعه کرد یا به وسیله سایت و شماره تماس ایرلاین برای کنسل کردن بلیط هواپیما و دریافت وجه آن اقدام کرد.

کنسلی بلیط هواپیما

کنسلی بلیط هواپیما قوانین مختلفی دارد که مسافران باید از آن آگاه باشند. این موضوع به خصوص برای مسافرانی که بیشتر از سفرهای هوایی استفاده می نمایند، اهمیت بیشتری دارد. اولین موضوعی که برای کنسلی بلیط هواپیما باید در نظر داشت، نوع پرواز است. شرایط، قوانین و مراحل کنسل کردن بلیط هواپیما و استرداد وجه در پروازهای داخلی و خارجی فرق دارد. برای مثال در پروازهای داخلی مسافر این امکان را دارد که به وسیله دفتر ایرلاین، آژانس هواپیمایی یا سایتی که بلیط از آن خریداری شده است، برای کنسلی بلیط هواپیما اقدام کند.

در پروازهای خارجی اما شرایط استرداد بلیط هواپیما فرق دارد. با توجه به اینکه بیشتر مسافران بلیط هواپیما در سفرهای خارجی را به صورت رفت و برگشتی خریداری می نمایند و هزینه بلیط رفت و برگشتی نسبت به دو بلیط یک طرفه کمتر است، در صورت احتیاج به استرداد بلیط هواپیما، مبلغی که به مسافر بازگردانده می گردد معادل یک بلیط یک طرفه در همان مسیر به بالاترین قیمت است. در واقع در پروازهای خارجی بیشتر مبلغ بلیط حتی در صورت کنسلی بازگردانده نمی گردد. البته این در شرایطی است که مسافر بلیط خود را حداقل تا 24 ساعت قبل از پرواز کنسل کند. در صورتی که مسافر بدون کنسلی صرفا در پرواز حاضر نباشد، مبلغ برگشتی کمتر هم می گردد.

کنسل کردن بلیط هواپیما

یکی دیگر از قوانینی که در کنسل کردن بلیط هواپیما باید از آن آگاه بود و آن را در نظر گرفت، کنسل کردن بر اساس نوع بلیط است. به طور کلی بلیط هواپیما در پروازهای داخلی و خارجی به دو صورت سیستمی یا چارتر به فروش می رسد. بلیط سیستمی بلیطی است که مستقیما از سمت ایرلاین به فروش می رسد و مسافران می توانند آن را از سایت شرکت هواپیمایی خریداری نمایند اما بلیط چارتری، بلیطی است که قبلا به وسیله آژانس هواپیمایی خریداری شده و از سمت آژانس با قیمتی متفاوت به مسافران فروخته می گردد. در بلیط چارتری آژانس تمام یا بخشی از صندلی های یک پرواز را خریداری می نماید و این صندلی ها را با قیمت مورد نظر خود به فروش می رساند. بلیط چارتری از نظر زمان و کیفیت پرواز همچون بلیط سیستمی است اما در قیمت و شرایط استرداد یا کنسل کردن با بلیط سیستمی تفاوت هایی دارد.

1. کنسل کردن بلیط سیستمی

استرداد بلیط هواپیما از نوع سیستمی بسیار راحت است. برای استرداد بلیط در این نوع کافی است به سایت شرکت هواپیمایی که بلیط از آن خریداری شده مراجعه کرد و مراحل استرداد را به ترتیب انجام داد. بسته به زمانی که برای استرداد بلیط اقدام می گردد، کلاس پرواز و سیاست های شرکت هواپیمایی، جریمه ای برای مسافر لحاظ می گردد و بعد از دریافت جریمه، مبلغ بلیط به مسافر بازگردانده می گردد. بیشتر شرکت های هواپیمایی داخلی برای کنسلی بلیط تا 3 روز قبل از پرواز 30 درصد جریمه و تا نیم ساعت قبل از پرواز 50-70 درصد جریمه را در نظر می گیرند.

2. کنسل کردن بلیط چارتری

نوع دیگر بلیط هواپیما، بلیط چارتری است. کنسل کردن بلیط چارتری کمی سخت تر از کنسلی بلیط سیستمی است. همان طور که گفته شد، بلیط های چارتر به وسیله آژانس یا شرکتی خاص خریداری می شوند بنابراین شرایط و قوانین استرداد بلیط به سیاست های آن آژانس بستگی دارد. برخی از آژانس های هواپیمایی به علت قیمت بسیار پایین بلیط های چارتری خود به هیچ وجه کنسلی و استرداد را قبول نمی نمایند و در صورتی که مسافر در پرواز حاضر نگردد، مبلغی به او پس داده نمی گردد اما در برخی آژانس ها ممکن است با دریافت مبلغی جریمه، بخشی از هزینه بلیط به مسافر برگردانده گردد. اگر به هر علت در خصوص سفر خود مطمئن نیستید و احتمال کنسل کردن آن را می دهید، بهتر است بلیط سیستمی بخرید چون بیشتر بلیط های چارتری شرایط استرداد وجه و کنسلی ندارند.

لغو بلیط هواپیما

با همه شرایط گفته شده اگر باز هم قصد لغو بلیط هواپیما را دارید باید بدانید که این کار ساده است اما اگر قصد لغو و پس گرفتن مبلغ پرداختی برای بلیط را دارید باید بدانید که در بیشتر شرکت های هواپیمایی و در بیشتر پروازها، لغو بلیط هواپیما و بازگرداندن مبلغ بلیط در هر حالت شامل جریمه ای می گردد. با خرید بلیط هواپیما از یک شرکت هواپیمایی به خصوص به صورت سیستمی شما صاحب یک صندلی در پرواز می شوید و شرکت هواپیمایی دیگر قادر به فروش صندلی شما نخواهد بود. در این شرایط اگر به هر علت از سفر پشیمان شوید و امکان حضور در آن پرواز را نداشته باشید، صندلی شما خالی می ماند.

این موضوع برای ایرلاین ضرر و زیان دارد، به خصوص اگر کنسلی پرواز را زمانی انجام دهید که شرکت قادر به فروش صندلی و بلیط شما به مسافری دیگر نباشد. به همین علت ایرلاین ها، مبلغی را به عنوان جریمه کنسلی برای مسافرانی که قصد لغو بلیط هواپیما را دارند در نظر می گیرند. جریمه کنسلی بر اساس زمان کنسل کردن پرواز فرق دارد. برای مثال جریمه استرداد بلیط هواپیما برای مسافرانی که یک هفته قبل از پرواز برای کنسلی اقدام می نمایند، کمتر از مسافرانی است که این کار را 24 ساعت قبل از پرواز انجام می دهند. به این علت که شرکت هواپیمایی در یک هفته شانس بیشتری برای فروش مجدد آن بلیط به مسافری دیگر دارد.

مبلغ جریمه لغو و کنسلی بلیط هواپیما

مبلغ جریمه لغو و کنسلی بلیط هواپیما در هر ایرلاین فرق دارد. ایرلاین های داخلی معمولا مبلغ جریمه را از 10 درصد شروع می نمایند و گاهی مقدار جریمه به 80 درصد مبلغ بلیط هم می رسد. در میان شرکت های هواپیمایی داخلی، هواپیمایی تابان با نهایتا 50 درصد جریمه، کمترین مقدار جریمه را برای بلیط های کنسل شده لحاظ می نماید. مبلغ جریمه لغو و کنسلی بلیط هواپیما را می توان در زمان خرید بلیط از آژانس هواپیمایی جویا شد تا در صورت احتیاج به استرداد بلیط هواپیما، این اقدام را زمانی انجام داد که کمترین جریمه شامل حال گردد. در پروازهای خارجی و ایرلاین های بین المللی اما این موضوع فرق دارد.

در بیشتر ایرلاین ها مانند قطر ایرلاین، مبلغ جریمه کنسلی در یک محدوده معین ثابت است و به هزینه بلیط بستگی ندارد. با در نظر گرفتن این موضوع بهتر است برای استرداد بلیط هواپیما حداقل چند روز قبل از پرواز اقدام کرد تا کمترین مقدار جریمه شامل مبلغ استرداد شده و ضرر و زیان لغو بلیط کمتر گردد.

نتیجه گیری استرداد بلیط هواپیما

استرداد بلیط هواپیما اتفاقی رایج در سفرهای هوایی است که بیشتر مسافران یک بار هم که شده آن را تجربه می نمایند. شرایط و مراحل استرداد بلیط چندان سخت نیست و اگر با قوانین این کار در شرکت های هواپیمایی مختلف و انواع بلیط آشنا بود، این کار در کوتاه ترین زمان شده و بیشتر مبلغ بلیط به مسافر بازگردانده می گردد. در این مطلب از گالری ابزار زیبا در خصوص شرایط استرداد بلیط هواپیما داخلی و خارجی به طور کامل صحبت کردیم و قوانین استرداد در هر کدام از این پروازها را آنالیز کردیم. برای اطلاعات بیشتر در خصوص تهیه بلیط هواپیما و قوانین آن، سایر مطالب ما را دنبال کنید.

سوالات متداول استرداد بلیط هواپیما

1. در استرداد بلیط هواپیما چه موضوعاتی باید در نظر گرفته شوند؟

نوع بلیط، نوع پرواز و زمان استرداد سه موضوع مهمی هستند که در کنسل کردن بلیط هواپیما باید به آن ها توجه کرد.

2. کدام نوع از بلیط ها امکان استرداد ندارند؟

در بیشتر شرکت های هوایی امکان استرداد بلیط های چارتری وجود ندارد.

3. جریمه استرداد بلیط هواپیما به چه موضوعی بستگی دارد؟

زمان استرداد بیشترین تاثیر را در معین جریمه کنسلی دارد. هر چقدر زودتر برای کنسلی رزرو اقدام گردد، مبلغ بیشتری به مسافران بازگردانده می گردد.

4. کدام شرکت هواپیمایی داخلی جریمه کمتری برای استرداد دریافت می نماید؟

شرکت هواپیمایی تابان با نهایتا 50 درصد جریمه، کمترین مقدار جریمه استرداد بلیط هواپیما را دریافت می نماید.

منبع: الی گشت

به "استرداد بلیط هواپیما داخلی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرداد بلیط هواپیما داخلی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید