حلقه های مفقوده زنجیره عرضه سوغات در مشهد

به گزارش گالری ابزار زیبا، در زنجیره عرضه سوغات برای گردشگران و زائران شناخت بازار یکی از حلقه های مفقوده این حوزه است.

حلقه های مفقوده زنجیره عرضه سوغات در مشهد

به گزارش گالری ابزار زیبا، نتایج مطالعات از بعد مالی نشان داده که گردش مالی سوغات زائران و گردشگران خراسان رضوی حدود 8 هزار میلیارد تومان در سال 1401 بوده که از سهمی 18 درصدی در سبد هزینه کرد زائران و گردشگران برخوردار است. نکته ای که عموماً مغفول واقع می گردد این است که علی رغم چنین گردش مالی، همچنان سهم صنایع دستی به عنوان یک کالای خاص فرهنگی و ویژه در استان پایین است. به همین دلیل شناخت ذائقه گردشگران و زائران مشهد و تطبیق بخش فراوریات داخل متناسب با نیازهای بازار و قدرت خرید آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا در زنجیره عرضه سوغات برای گردشگران و زائران شناخت بازار یکی از حلقه های مفقوده این حوزه است.

هادی رفیعی، عضو هیات علمی گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، طی یادداشتی، آورده است:

سوغات سفر ره آوردی است که گردشگران از مقاصد گردشگری با خود دارند و یادآور خاطراتی است که از سفر به همراه داشته اند. این سوغات که عموما به عنوان هدیه به دوستان و اقوام داده می گردد، به عنوان نماد یک منطقه و مقصد گردشگری تلقی شده که می تواند از یک منظر یادآور خاطرات سفر بوده و از منظر دیگر نماد فرهنگی یک منطقه است که می تواند نمادی از فرهنگ و تاریخ آن باشد.

سوغات نه تنها برای گردشگران و مسافران ایرانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است بلکه در سطح گردشگران بین الملل نیز اهمیت خاصی دارد و چنین کالاها و نمادهایی در تمام فرهنگ ها و کشورها وجود دارد. اهمیت سوغات از 2 منظر حائز اهمیت است. اول اینکه سوغات به نوعی سفیر فرهنگی یک منطقه است و می تواند نمادی از فرهنگ، مذهب، تاریخ، جامعه، اقتصاد و... را شامل گردد؛ لذا اهمیت سوغات فراتر از ارائه یک هدیه است و ظرفیت بالایی در ارائه و عرضه فرهنگ و خرده فرهنگ های منطقه ها مختلف دارد.

دوم اینکه چنانچه از منظر زنجیره عرضه مبحث سوغات مد نظر قرار گیرد، طیف وسیعی اعم از فراوریکنندگان و عرضه کنندگان در صنوف مختلف فعالیتی همانند فعالیت های کارگاهی، مشاغل مختلف خانگی، صنعت، کشاورزی، فعالیت های روستایی، واحدهای صنفی عمده فروشی و خرده فروشی و... را شامل می گردد که از منظر فراوری و اشتغال حائز اهمیت است.

نتایج مطالعات نشان داده که زنجیره عرضه سوغات ایران و بعلاوه سوغات خراسان رضوی پتانسیل بالایی در رشد و توسعه زمینه های مختلف دارد. این در حالی است که عمده سوغات خراسان رضوی و بعلاوه خراسان بزرگ، معطوف به چند کالای خاص خوراکی همانند زعفران و زرشک است و سایر زمینه های مختلف استان به ویژه در زمینه هایی همانند سنگ های قیمتی، چرم، سفال، گلدوزی و... می توانند از جایگاه در خوری برخوردار شوند.

نتایج مطالعات از بعد مالی نشان داده که گردش مالی سوغات زائران و گردشگران خراسان رضوی (به غیر از خرید شخصی) حدود 8000 میلیارد تومان در سال 1401 بوده است که از سهمی 18 درصدی در سبد هزینه کرد زائران و گردشگران برخوردار است. نکته ای که عموما مغفول واقع می گردد، این است که علی رغم چنین گردش مالی، همچنان سهم صنایع دستی به عنوان یک کالای خاص فرهنگی و ویژه در استان خراسان رضوی پایین است. هر چند که اصلی ترین عامل، بالا بودن هزینه خرید چنین کالاهایی است، به واسطه اینکه عموما کالاهایی فاخری است، معمولا در سبد هزینه کرد زائران و گردشگران جای نمی گیرند.

نکته دیگر اینکه همچنان سهم کالاهای خارجی در این سبد که حدود 40 درصد است بالا بوده و این امر نیازمند توجه ویژه ای است. در این خصوص به نظر می رسد که شناخت ذائقه گردشگران و زائران شهر مشهد و تطبیق بخش فراوریات داخل متناسب با نیازهای بازار و قدرت خرید آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا در زنجیره عرضه سوغات، گردشگران و زائران حلقه شناخت بازار به عنوان یک حلقه مفقوده در این حوزه هستند. در این خصوص نوآوری در فراوریات به عنوان حلقه بعدی در زنجیره عرضه سوغات بوده که نیازمند برنامه ریزی ویژه و استفاده از ظرفیت مراکز فکری مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است.

در زنجیره عرضه سوغات مشهد، برندسازی مبتنی بر پتانسیل های منطقه، کشور و خواستگاه زیارتی این شهر، از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و یکی از آخرین حلقه های زنجیره عرضه سوغات است. مساله ای که کمتر مورد توجه قرار گرفته برندسازی در زمینه سوغات به صورت غیر حرفه ای و غیر علمی است.

عدم توجه به مساله برندسازی باعث می گردد که زنجیره عرضه سوغات نتواند به شکل حرفه ای شکل گیرد و این امر باعث ناپایداری مشاغل و بنگاه های مالی این حوزه می گردد. به عنوان مثال یکی از زمینه های گردشگری که در سال های اخیر جایگاه ویژه ای در عرضه خدمات گردشگری کشورها داشته گردشگری حلال است.

به همین دلیل سوغات مبتنی بر چنین گرایشی می تواند به عنوان یک برند خاص در ایران و خراسان رضوی در سطح ملی و به ویژه بین المللی نقشی ایفا نماید. برند چرم حلال، خوراکی های حلال و... می تواند در کنار زنجیره عرضه شکل گرفته فعلی در سوغات شهر مشهد از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ مساله ای که در حال حاضر کشورهای مسلمان دیگر به شکل جدی به آن ورود پیدا نموده و برنامه ریزی منسجمی در این خصوص نموده اند.

منبع: دنیای سفر

به "حلقه های مفقوده زنجیره عرضه سوغات در مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حلقه های مفقوده زنجیره عرضه سوغات در مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید