تشدید تنش های بین برلین-آنکارا بر سر لغو مجوز خبرنگاران آلمانی

به گزارش گالری ابزار زیبا، بسیاری از احزاب و سیاستمداران مهم آلمانی در واکنش به اقدام اخیر دولت ترکیه در لغو مجوز کار چند تن از خبرنگاران آلمانی خواهان موضع سختگیرانه برلین در قبال آنکارا شدند.

تشدید تنش های بین برلین-آنکارا بر سر لغو مجوز خبرنگاران آلمانی

به گزارش گروه بین الملل گالری ابزار زیبا به نقل از روزنامه تاگس اشپیگل آلمان، تصمیم مقامات ترکیه برای عدم تمدید مجوز کار چندین خبرنگار آلمانی در ترکیه موجب خشم بسیاری سیاستمداران آلمانی شده است و بسیاری این اقدام ترکیه را غیر قابل درک دانسته اند.

روسای احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان در مصاحبه ای با روزنامه تاگس اشپیگل انتقاد شدیدی به این اقدام ترکیه وارد نموده و سیاستمداران اپوزیسیون هم از دولت آلمان موضع سختگیرانه تر در قبال آنکارا را درخواست نموده اند.

یکی از گالری ابزار زیبا آلمانی که مجوز کارش در ترکیه تمدید نشد روز گذشته این کشور را ترک کرد.

آنگرت کرامپ کارن بایر، رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان این تصمیم دولت ترکیه را محکوم نموده و آن را نوعی استبداد دولتی دانسته است.

وی اضافه کرد: آزادی مطبوعات برای دموکرت ها قابل مذاکره نیست، گالری ابزار زیبا باید بتوانند آزادانه و انتقادی درباره شکایات گزارش دهند بدون اینکه ترسی از آثار منفی آن برای کار و زندگی شخصی خود داشته باشند. اینکه مقامات ترکیه مجوز سه خبرنگار آلمانی را دیگر تمدید ننموده اند نوعی استبداد دولتی از طرف ترکیه است.

آندره ناهلس، رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان هم از یک پسرفت سخت در مناسبات بین آلمان و ترکیه سخن گفته است. به گفته وی آزادی مطبوعات یک حق اساسی و ستون جوامع دموکراتیک لیبرال است. هیچ سانسوری نباید در این راستا وجود داشته باشد. این اصل برای هر دولتی صدق می نماید و باید همچنین برای ترکیه هم این طور باشد. رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان همچنین توضیح داد که هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان همچنان در همه سطوح کوشش خواهد نمود تا گالری ابزار زیبا آلمانی در ترکیه آزاد و بدون دردسر بتوانند کار خود را انجام دهند.

کریستین لیندنر، رئیس حزب لیبرال دموکرات آلمان هم این مسئله را که روزنامه نگاران آلمانی عملا از کشور ترکیه اخراج می شوند را غیر قابل قبول توصیف کرد. وی تاکید نمود که ترکیه به یک دیکتاتوری تبدیل می گردد. به گفته وی اگر اصولی مانند آزادی رسانه دیگر هیچ نقشی را برای رئیس جمهور ترکیه ایفا نکند او دیگر نمی تواند یک شریک سیاسسی برای اروپا باشد.

آنالنا بربوک، رئیس سبزهای آلمان هم از دولت آلمان و اتحادیه اروپا درخواست کرد که فشارها بر ترکیه را افزایش دهند. وی در این باره گفت که یک یادداشت اعتراضی به آنکارا به عنوان پاسخی به حملات بر آزادی بیان و رسانه کافی نیست.

وی اضافه کرد: به وسیله وابستگی ترکیه به صادرات به اتحادیه اروپا و سرمایه گذاری های اروپایی دولت آلمان یک اهرم بزرگ دارد تا از تشدید حرکت ترکیه در جهت استبداد جلوگیری کند.

سارا واگن کنشت، رئیس فراکسیون چپ ها در مجلس آلمان هم اجتناب ترکیه از تمدید مجوز کار برای گالری ابزار زیبا آلمانی را اقدامی تحریک آمیز نامیده و تاکید نمود که این رفتار دولت ترکیه نشان می دهد که رئیس جمهور این کشور هیچ ارتباطی با دموکراسی و حاکمیت قانون ندارد.

وی از دولت آلمان خواست که در واکنش به این اقدام دولت ترکیه سیاست نرمش در برابر این کشور را پایان داده و صادرات تسلیحات و یاری های اعتباری و اقتصادی به ترکیه را متوقف کند.

وی همچنین خواهان توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد.

وزارت امور خارجه آلمان روز شنبه در واکنش به این گونه اقدامات دولت ترکیه هشدارهای سفر به این کشور را در بالاترین سطح خطر در عرض سال های اخیر قرار داد.

دولت ترکیه هفته گذشته مجوز کار سه خبرنگار آلمانی فعال در ترکیه را لغو کرد. بسیاری از دیگر گزارشگران آلمانی هم همچنان در انتظار دریافت مجوز کار در این کشور هستند. از دید دولت آلمان این رفتار ترکیه قوانین الزام آور سازمان امنیت و همکاری اروپا را نقض می نماید. این هشدار در تذکرات وزارت امور خارجه آلمان برای سفر به ترکیه آمده است.

ترکیه اخیرا همچنین تهدید نموده است که توریست های آلمانی مخالف دولت خود را در صورتی که به ترکیه سفر نمایند در بدو ورود دستگیر خواهد نمود.

این خبر را سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه اعلام نموده است. بیانیه وزیر کشور ترکیه در این باره نشان می دهد که آنکارا شرکت نمایندگان در تظاهرات های منتقد دولت ترکیه در آلمان و دیگر کشورهای اروپایی را مورد آنالیز و نظارت قرار داده و لیستی از مظنونین را ایجاد می نماید.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم در واکنش به تهدیدات اخیر دولت ترکیه علیه گالری ابزار زیبا و توریست های آلمانی گفته است: اینکه گالری ابزار زیبا از کار ممانعت شوند با درک و فهمی که ما از آزادی مطبوعات داریم منطبق نیست.

به گفته ماس اینکه بعضی از گالری ابزار زیبا آلمانی و دیگر کشورهای اروپایی نمی توانند آزادانه کار خود را در ترکیه دنبال نمایند برای ما قابل قبول نیست. بدون مطبوعات انتقادی هیچ دموکراسی آزادی وجود ندارد.

وی بر لزوم مذاکرات سازنده با ترکیه برای حل این بحران ها تاکید نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "تشدید تنش های بین برلین-آنکارا بر سر لغو مجوز خبرنگاران آلمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشدید تنش های بین برلین-آنکارا بر سر لغو مجوز خبرنگاران آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید