دریاچه سقالکسار

به گزارش گالری ابزار زیبا، دریاچه سد سقالکسار واقع در شمال کشور ایران، استان گیلان و 15 کیلومتری جنوب شهر رشت و بین راه آقاسید شریف تا جیرده قراردارد. آب دریاچه از ریزش های جوی و چشمه ساران منطقه تامین میشود.

دریاچه سقالکسار

ارتفاع دریاچه از سطح دریا 64 متر، طول دریاچه در حدود 600 متر و عرض آن 500 متر است. واژه سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان است. در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می آمدند و از چشمه موجود در آن آب می خوردند به همین دلیل این روستا سقالکسار نامیده شده است. مساحت این دریاچه 15 هکتار است.

سقالکسار یکی از روستاهای دهستان لاکان (بخش مرکزی شهرستان رشت) می باشد. از گذشته تا به امروز شغل بیشتر مردم روستا زراعت برنج و پرورش ماهی گوشتی و قرمز بوده است. پاکیزه گی این روستا یکی از ویژگی های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزه گی، اجرای طرحی به وسیله شورای اسلامی این روستاست مبنی بر اینکه در هنگام ورود، در هنگام ورود سه هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می نمایند و یک کیسه زباله به آنها می دهند تا زباله های خود را در طبیعت رها ننمایند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده گردد دو هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

دسترسیبه این روستا به وسیله 10 کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای توریستی سقالکسار امکانپذیر است. بعلاوه از جاده قزوین به رشت، بعد از پلیس راه، تقاطع روگذر به سمت فومن، آقاسید شریف (که موزه میراث روستایی در این راستا واقع شده است) از دیگر راستاهای دسترسی است.

منبع: بیابان های ایران

گردآوری و تنظیم: تحریریه گالری ابزار زیبا

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "دریاچه سقالکسار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه سقالکسار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید