زشتی ها به وزنه برداری بانوان هم رسید

به گزارش گالری ابزار زیبا، خط خوردن بودار مرضیه قنبری وزنه برداری دسته 76 کیلوگرم تیم بانوان از اردوی جهانی باعث شده حواشی پیرامون اردوی جهانی بانوان بیش از پیش درآستانه انتخابات وزنه برداری برای این مجموعه خبرساز گردد.

زشتی ها به وزنه برداری بانوان هم رسید

رضاعباسپور- اینطور که از شواهد پیدا است، گویا حواشی و حرف و حدیث های مخرب بیشتر از اخبار فعالیت های امیدوار کننده و روبه رشد بانوان زبانزد و نقل محفل اهالی وزنه برداری شده است! برای مثال پس از اعلام لیست دعوتی های بانوان وزنه بردار به اردوی رده سنی بزرگسالان، خط خوردن عجیب مرضیه قنبری وزنه بردار 76 کیلویی تیم ملی ایران در رقابت های آسیایی 2019 چین سروصدا و حاشیه هایی را به پا نموده است که نمی توان راحت از کنارش گذشت.

حذف مرضیه قنبری به بهانه پایین بودن رکوردهایش در رقابت های آسیایی شاید دم دستی ترین بهانه ای بود که شنیده شد در حالیکه به نظر می رسد ماجرا کمی فراتر از این حرف هاست. حرف از باندبازی است؛ واژه ای که شاید برای وزنه برداری بانوان دور از ذهن باشد اما تکه های پازل را که کنار هم می چینی، نتیجه چیز دیگری می گردد.

بانوان وزنه برداری با چه معیاری انتخاب می شوند؟

دررشته هایی که رکورد، معین کننده و معیار گزینش ملی پوشان برای ورود به تیم های ملی به حساب می آید، سوای آنالیز نتایج رسمی ورزشکار در رقابت های مختلف بین المللی، قطعا مسابقات داخلی مثل مسابقات کشوری یا انتخابی های تیم ملی ملاک و معیار دعوت از ورزشکارانی است که قرار است در اردو و در نهایت رویداد بین المللی حضور داشته باشند.

حال در ارتباط با دعوت از بانوان وزنه بردار به اردوی جهانی پیش رو، سوال مهم از سرمربی تیم ملی بانوان این است که کادرفنی تیم ملی با چه متر و معیاری تعدادی از وزنه برداران فعال را به اردوی جهانی بانوان دعوت نموده است؟ شاید در نگاه اول پاسخ سرمربی یا سایر اعضای کادرفنی به این سوال اینگونه باشد که ما با توجه به شرایط رکوردی وزنه برداران در مسابقات آسیایی بانوان آنها را به اردوی تیم ملی دعوت نموده ایم. اگر این پاسخ سرمربی یا اعضای کادرفنی تیم ملی باشد، باید از آنها پرسید مگررکوردهای مرضیه قنبری، بانوی ملی پوش وزنه برداری که در رقابت های آسیایی 2019 چین پیروز شد با مجموع 155 کیلوگرم در گروه ((A دسته 76 کیلوگرم در اولین حضور بین المللی خود در رده نهم قرار گیرد، نسبت به مثلا رکوردهای ابریشم ارجمندخواه و الناز باجلانی، دو وزنه بردار حاضر در دسته 64 کیلوگرم که به ترتیب با مجموع 163 و 150 کیلوگرم در گروه (B) در رده های پانزدهم و شانزدهم قاره آسیا قرار دریافتد، چه تفاوتی دارد که باعث شده آنها به اردو دعوت شوند اما مرضیه غایب باشد.

به گفته امرالله، سرمربی تیم ملی بانوان، قنبری به خاطر پایین بودن رکوردهای آسیایی و سطح کیفی پایین فنی نمی تواند جایگاهی در جمع اردونشینان جهانی داشته باشد در حالیکه اگر سرمربی تیم بانوان وزنه برداری - که هنوز تعیین نیست با چه رزومه ای حکم سرمربی گری تیم ملی را دریافت نموده- می خواست با توجه به رکورد، وزنه برداران شایسته را به اردوی جهانی دعوت کند، قطعا بادر نظر دریافت رکوردهای آسیایی چین، مرضیه قنبری باید دعوت می شد مگر اینکه عامل دیگری در میان باشد.

هیچ یک از وزنه برداران اعزامی به رقابت های چین به جز سیده الهام حسینی وزنه بردار دسته 71 کیلوگرم - که پیروز شد در رده ششم گروه (A) مسابقات قرار گیرد، رده در خور توجهی کسب نکردند و اگر معیار این است که خب قاعدتا هیچ کدام نباید دعوت می شدند.

پس وقتی قرار است پوپک بسامی با رکورد مجموع 143 کیلوگرم، مریم زارع با مجموع 141 کیلوگرم، ابریشم ارجمندخواه با مجموع 150 کیلوگرم، الناز باجلانی با مجموع 163 کیلوگرم، یا پریسا جهانفکریان با مجموع 185 کیلوگرم - که در رقابت های آسیایی برای خود ثبت کردند- به اردوی جهانی دعوت شوند اما مرضیه قنبری با مجموع 155 کیلوگرم از این گردونه دور بماند، خواسته یا ناخواسته این ماجرا بودار به نظر می رسد و ذهن سمت اظهار نظری می رود که این دختر وزنه بردار مدتی قبل داشت.

حذف به خاطر یک انتقاد

ایران در وزنه برداری بانوان هنوز هیچ حرفی نه تنها در عرصه بین المللی، بلکه در بخش داخلی هم برای گفتن ندارد. ضمن اینکه هنوز هیچ استاندارد و چارچوب تعیینی هم برای متر کردن توانمندی بانوان وزنه برداری طراحی نشده است که بتوانیم حذف یا دعوت ورزشکاری به اردوی تیم ملی را به آن ربط بدهیم. بنابراین وقتی حرف از حذف یک بانوی وزنه بردار که تا دیروز جزو ترکیب اصلی تیم ملی بانوان در مسابقات آسیایی و اردوهای مختلف بوده به گوش می رسد، ذهن به سمت اظهار نظری می رود که چند روز قبل از اعلام ترکیب نهایی، این وزنه بردار به خاطر کمبودهای زیرساختی موجود در بخش بانوان داشت. او در صفحه اجتماعی خود انتقادهایی را نسبت به نداشتن امکانات برای تمرین در شهرش منتشر کرد و افرادی را در زیر این پست تگ کرد اما بعداً این پست را حذف کرد. این وزنه بردار پیش از اعلام نفرات دعوت شده به اردوی تیم ملی بانوان، دوباره پستی را منتشر ودر آن اعلام نمود که به اردوی تیم ملی دعوت نمی گردد و به او گفته اند چرا در آستانه انتخابات بعضی افراد را زیر پست قبلی خود تگ نموده است. البته قنبری این پست دوم خود را نیز از صفحه شخصی خود پاک کرد اما گویا حتی این موضوع هم باعث نشده تا او در ترکیب قرار گیرد.

منبع: ایران ورزشی

به "زشتی ها به وزنه برداری بانوان هم رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زشتی ها به وزنه برداری بانوان هم رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید