سال آینده کاوش در محوطه های بزرگ باستان شناسی شروع می شود

به گزارش گالری ابزار زیبا، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، سال آینده کاوش در محوطه های بزرگ باستان شناسی شروع می شود.

سال آینده کاوش در محوطه های بزرگ باستان شناسی شروع می شود

مصطفی ده پهلوان در جریان سفر به جیرفت و در جمع اهالی رسانه در موزه جیرفت اظهار کرد: اعتبارات پژوهشی حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بیشتر در خود استانها متمرکز است اما برای سال آینده در مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم تلاش می کنیم بتوانیم اعتبار قابل توجهی را برای کاوش محوطه های کلان کشور جذب کنیم.

وی یادآور شد: 2 ماه پیش سید منصور سید سجادی، باستان شناس برجسته کشور با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به منطقه اعزام شد که فعالیت های باستان شناسی کنار صندل را پس از وقفه ای 16 ساله از سر بگیرند.

ده پهلوان افزود: امیدواریم حامی معنوی، حقوقی و در سال آینده مالی کاوش ها و ساماندهی های کنار صندل باشیم.

وی ادامه داد: موضوعات و مشکلاتی که احصا شد بخشی به تصویب رساندن عرصه و حریم محوطه های مهم شهر قدیم جیرفت است که مسائل حقوقی و اداری آن را بگردد مورد پیگیری قرار داد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی افزود: در تصویب عرصه و حریم مجموعه کنار صندل سعی می کنیم که زیست مردم هم در نظر گرفته گردد که کمترین چالش های اجتماعی را در منطقه داشته باشیم و میراث گرانسنگی که در این خطه از ایران وجود دارد برای نسل آینده حفظ کنیم.

ماکت نقش برجسته محوطه باستانی کنار صندل جیرفت که بعد از 1396 تخریب شده بود، بازسازی شد و با حضور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور معاون استاندار کرمان و برخی دیگر از مدیران استانی و شهرستانی رونمایی شد.

مسئول کاوش های باستان شناسی محوطه کنارصندل در مورد این نقش برجسته گفت: در دوره هخامنشیان و ساسانیان نقوش زیادی داریم اما در دوران آغاز شهرنشینی این نخستین بار است که نقش یک شخصیت ناشناس در یکی از شهرها پیدا می گردد.

سید منصور سید سجادی افزود: نقش برجسته در زمان حفاری در جبهه غربی کنار صندل جنوبی پیدا شد که قسمت بالای نیم تنه در زمان های قدیم از بین رفته بود اما خود نیم تنه هم در سال1396 پابرجا بوده است اما این نقش برجسته به دلیل کم کاری و دخالت های طبیعت از بین رفت که با کمک تصاویر اسناد و مدارک در دست آن را مجددا احیا کردیم.

وی افزود: عینا همان نقش برجسته را ساختیم و حتی بخشهایی که گل آلود بوده را بازسازی کردیم.

سید سجادی ادامه داد: این نقش برجسته یک شخصیت مهم یا روحانی را نشان می داده است که قدمت آن به نیمه دوم هزاره سوم پیش از میلاد یعنی چهار هزار و 300 سال پیش برمی گردد که چنین نقوشی را در ایران نداشتیم.

در این آیین که در موزه جیرفت جریان داشت، همچنین کتاب باستان شناسی جنوب شرقی فلات ایران در دوران مفرغ نوشته سید منصور سید سجادی رونمایی شد.

سید سجادی در مورد این کتاب گفت: این کتاب گزارشی در رابطه با آثار باستانی جنوب شرق ایران است که در باستان شناسی ایران کمتر شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه غرب ایران و خوزستان برای باستان شناسان کاملا شناخته شده است، با هدف اینکه دانشجویان و جوانان با جنوب شرق کشور آشنا شوند، این کتاب نوشته شد.

این باستان شناس برجسته کشور با بیان اینکه کتاب به 6 فصل تقسیم شده، ادامه داد: سیستان و بلوچستان هر کدام یک فصل را به خود اختصاص داده و چهار فصل کتاب هم مربوط به کرمان است.

منبع: همگردی

به "سال آینده کاوش در محوطه های بزرگ باستان شناسی شروع می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال آینده کاوش در محوطه های بزرگ باستان شناسی شروع می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید