30 درصد از تولیدات علمی کشور در رشته پزشکی است

به گزارش گالری ابزار زیبا، رضا ملک زاده صبح شنبه در دیدار با اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهارکرد: وظیفه نخست دانشگاه تربیت نیروی انسانی بوده که تا امروز ما به این هدف رسیده و نیروهای متخصص و پزشکان خوبی در این حوزه پرورش داده ایم.

30 درصد از تولیدات علمی کشور در رشته پزشکی است

وی با بیان اینکه کشور در زمینه خدمات بهداشتی و درمانی نیز پیشرفت های خوبی داشته است، توضیح داد: هرچند در بخش درمان همواره کمبودهایی وجود دارد اما کشور در این زمینه پیشرفت خوبی داشته است.

پیشرفت علمی و پژوهشی مهمترین رسالت امروز دانشگاه ها/فراوری 193 هزار مقاله در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان، پیشرفت علمی و پژوهشی را مهمترین رسالت امروز دانشگاه ها اعلام کرد و اضافه نمود: تحقیقات و پژوهش از جمله موضوعاتی هستند که کلمه دانشگاه را معنی می دهند و همه باید در این زمینه کوشش نمایند.

ملک زاده با اشاره به فراوری 193 هزار مقاله علمی در همه موضوعات از ابتدای تشکیل ISI تاکنون در کشور، اعلام کرد: تعداد 61 هزار مورد از این مقالات فراوریات پزشکی بوده است.

به گفته وی 30 درصد از کل فراوریات علمی کشور در رشته پزشکی است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان ادامه داد: در SCIPUS نیز 245 هزار مقاله از کشور ایران به ثبت رسیده که 32 درصد از تمام تحقیقات صورت گرفته در ایران مربوط به پزشکی است.

ملک زاده با بیان اینکه 28 درصد از مقالات خوب کشور پزشکی هستند، عنوان داشت: دانشگاه های علوم پزشکی نقش راهبردی و مهمی در فراوری علم دارند.

ایران رتبه 17 جهان در فراوری مقاله/ به دنبال مرجعیت علمی در منطقه هستیم

وی افزود: طی 20 سال گذشته رشد خوبی در زمینه تحقیق و پژوهش داشته ایم به طوری که در حال حاضر ایران رتبه 17 جهان در فراوری مقاله را کسب نموده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اینکه 60 درصد از مقالات فراوری شده در کشور یا ارجاع نداشته اند یا یک بار ارجاع داشته اند، گفت: با وجود اینکه کشور در زمینه تعداد مقالات فراوری شده رشد خوبی داشته اما در زمینه کیفیت، کار زیادی انجام نشده است.

ملک زاده با تأکید بر کیفیت سازی مقالات فراوری شده در کشور، اعلام کرد: در حال حاضر کشور ایران در بین کشورهای اسلامی و منطقه رتبه نخست فراوری مقاله را دارد اما ما به دنبال این هستیم که مرجعیت علمی در منطقه پیدا کنیم و مقالات فراوری شده در کشور بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی تاکنون بیشترین همکاری علمی ایران با آمریکا، انگلستان و کانادا بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان، نیروی انسانی متخصص و آماده به کار را نخستین راه توسعه علمی و فناوری در کشور دانست و اضافه نمود: در حال حاضر نیروی انسانی کافی در این زمینه در کشور وجود دارد اما متاسفانه بیشتر آنها مجبور به مهاجرت به سایر کشورها می شوند که کوشش می کنیم این نیروهای متخصص را در کشور نگه داریم.

0.44 درصد از فراوری ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یافت

ملک زاده تأکید کرد: اگر ما بتوانیم 20 درصد از نیروهای انسانی خود را در کشور نگه داریم پیشرفت عظیمی در فضای علمی کشور به وجود می آید.

وی، سپردن امور سرپرستی و اجرایی به دانشمندان و محققان برتر کشور، تأمین بودجه و حمایت مالی از پژوهش و توسعه علمی و ایجاد محیط امن با ثبات مالی، سیاسی و حاکمیت و جو اعتماد و شادابی و تشویق نماینده برای حفظ نخبگان را از دیگر راه های توسعه علمی و فناوری در کشور برشمرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان، با انتقاد از سهم ناچیز پژوهش در فراوری ناخالص ملی، گفت: در امسال 0.39 درصد از فراوری ناخالص ملی به پژوهش اختصاص یافته و این رقم در سال 94 تنها 0.44 درصد است.

ملک زاده یادآور شد: این در حالی است که در برنامه پنجم توسعه برای سال 94، 2.5 درصد از فراوری ناخالص ملی باید به پژوهش اختصاص می یافت بنابراین احتیاج است تا سهم بیشتری از بودجه ملی به تحقیق و پژوهش اختصاص یابد.

تأمین 90 درصد از هزینه های بخش تحقیق توسط دولت/ لزوم سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه

وی اعلام کرد: در حال حاضر تنها 10 درصد از محققان برتر جهان در کشورهای اسلامی زندگی می نمایند و بیشتر آنها به دلیل اینکه کمتر در زمینه تحقیق و پژوهش سرمایه گذاری شده به سایر کشورها مهاجرت نموده اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان، بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش پژوهش و فناوری تأکید کرد و گفت: در حال حاضر 90 درصد از هزینه های بخش تحقیق و توسعه در ایران توسط دولت تأمین می گردد و بخش خصوصی تاکنون سرمایه گذاری در این بخش نداشته است.

ملک زاده اضافه نمود: این در حالی است که در جهان 20 درصد از بودجه تحقیق را افراد خیر تأمین می نمایند لذا احتیاج است تا برای توسعه علمی و پژوهشی در کشور از ظرفیت بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد بیشتر استفاده گردد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اساس فراوری علم در جهان به سمت شرکت های دانش بنیان حرکت نموده است، توضیح داد: طبق نقشه علمی کشور باید به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان حرکت کنیم و این شرکت ها در کشور توسعه یابند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان تأکید کرد: در استانی مانند خراسان جنوبی فراوری محصولات دانش بنیان می تواند اقتصاد استان را متحول کند.

لزوم راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

ملک زاده، راه اندزای صندوق پژوهش و فناوری را یکی دیگر از اقدامات وزارت بهداشت و درمان در راستای توسعه پژوهش و فناوری اعلام کرد و اضافه نمود: باید این صندوق در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با مشارکت خیران تشکیل تا کارهای پژوهشی توسعه یابد.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه توسعه منابع انسانی مهمترین عامل پیشرفت در راستای توسعه پایدار است باید برای حفظ این نیروی انسانی در کشور کارهای زیادی انجام داد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "30 درصد از تولیدات علمی کشور در رشته پزشکی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد از تولیدات علمی کشور در رشته پزشکی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید