آژانسهای مسافرتی ایرانی تا چند سال دیگر مجبور به تغییر می شوند

به گزارش گالری ابزار زیبا، سرعت رشد اپلیکیشن و یا سایت های سفر اگرچه در ایران کم است اما همین تکنولوژی باعث کاهش میزان مراجعه گردشگران به آژانس های گردشگری شده تا جایی که معلوم نیست این آژانس ها تا چند سال عمر دارند.

آژانسهای مسافرتی ایرانی تا چند سال دیگر مجبور به تغییر می شوند

مهر: دریافت مجوز برای داشتن یک آژانس مسافرتی کار سختی نیست. می توان یک دفتر داشت و چند نفر را مشغول به کار کرد و تور گردشگری خارجی و یا بلیت هواپیما و قطار فروخت.

از این دست آژانس های مسافرتی در جایی مانند خیابان استاد نجات الهی که بورس آژانس های گردشگری است، کم نیست. افرادی پشت میز نشسته اند که به گردشگران خدماتی مانند ویزا، فروش بلیت و یا تور گردشگری می دهند. بیشترین راه درآمد آژانس های مسافرتی هم همین فروش بلیت و ویزاست. ویزایی که با یک دعوت نامه معتبر برای دریافت شینگن حل می گردد و البته به مسافر یادآوری می نمایند که اگر ریجکت شوید نباید به آژانس معترض باشید. بابت همین ویزا نیز مبالغ زیادی از مسافران گرفته می گردد.

تا همین چند سال پیش مسافران حتی برای خرید یک بلیت قطار به آژانس مراجعه می کردند و یا اینکه می خواستند بدانند در چه تاریخی می توانند سفر هوایی ارزان تری داشته باشند چک کردن این تاریخ ها توسط اپراتور محدود بود. اپراتور دفاتر مسافرتی حوصله چک کردن تاریخ های متعدد را برای مسافر نداشت اما اکنون سایت های اینترنتی این امکان را دارند که مسافر بتواند بدون محدودیت تاریخ های متعدد سفر را چک کند و در نهایت یک بلیت ارزان برای سفرهای هوایی و یا زمینی پیدا کند.

در بخش مربوط به هتل ها نیز این امکان وجود دارد که مراکز اقامتی ایرانی و داخلی توسط کاربر اینترنت به درستی مورد آنالیز قرار گیرد. نظر مسافران دیگری که در آن مکان ها اقامت نموده اند خوانده و تمام امکانات آن قبل از اقامت توسط مسافر انتخاب گردد.

بسیاری از این دسترسی ها توسط اپراتور به مسافری که به آژانس مسافرتی مراجعه نموده، داده نمی گردد به همین دلیل مسافران ترجیح می دهند خودشان این اقدام را انجام دهند. تنها چند آژانس مسافرتی هستند که می توانند تور گردشگری به مسافران ارائه نمایند که هم ارزان تر از خرید جداگانه بلیت رفت و برگشت و هتل باشد و هم دارای کیفیت مناسبی داشته باشد.

در کشورهای خارجی دیگر آژانس به آن معنی که در ایران کاربرد دارد مطرح نیست. چون حتی سایت های ارائه خدمات سفر آنها از سایت های ایرانی سفر در کشورمان فعال تر و به روزتر هستند و کاربر در مدت کوتاهی می تواند بیشترین اطلاعات سفر را دریابد حتی سرویس گوگل مپ به راحتی به مسافران خارجی اطلاعاتی درباره مسیرها و جاذبه های گردشگری می دهد. سایت های تاریخی آنها نیز هر کدام اطلاعات زیادی در فضای مجازی به روز نموده اند و کم کم نقش راهنما را هم کمتر می نمایند.

اما آژانس های مسافرتی در خارج از کشور به طور یقین حذف نشده و نمی شوند. در واقع کارکرد آنها تغییر نموده است. یعنی به جای اینکه چند نفر بنشینند و کار سایت های گردشگری را برای مسافر انجام دهند برای مسافران برنامه ریزی سفر انجام می دهند. فروش تور و یا پکیج سفر به مسافران عمده ترین کاری است که آنها می نمایند. خیلی از این دفاتر ایجاد شده اند تا بتوانند در حوزه ورود گردشگر و یا تعامل با آژانس های بزرگ کشورهای دیگر فعالیت نمایند. تورهای هدفمند و تخصصی عمده فعالیتی است که آنها انجام می دهند. بعضی دیگر تنها در حوزه ارائه راهنما به گردشگران و یا تعریف تورهای شهرگردی فعال می شوند.

در ایران نیز تعطیلی بسیاری از دفاتر مسافرتی و یا تعدیل نیروی انسانی آنها نشان می دهد که عمر کاری این دفاتر به شکل 60 سال پیش دیگر پاسخگو نیست و باید به تغییر عمده در آنها رسید.

هر چند که این تغییر به مذاق خیلی از آژانس های قدیمی خوش نمی آید چرا که خواستار تغییر نیستند و هر زمان یک استارت آپ و یا سایت جدید روی کار می آید آنها در مقابل این پدیده جدید گارد گرفته و می خواهند با آن مخالفت نمایند اما به واقع در آینده نزدیک آنها مجبور به حذف و یا تغییر عملکرد خواهند شد.

منبع: توریسم آنلاین

به "آژانسهای مسافرتی ایرانی تا چند سال دیگر مجبور به تغییر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آژانسهای مسافرتی ایرانی تا چند سال دیگر مجبور به تغییر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید