زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن تمام شد

به گزارش گالری ابزار زیبا، علی سلاجقه گفت: در زمینه مسائل زیست محیطی کشور، زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن تمام شده است.

زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن تمام شد

علی سلاجقه در حاشیه بازدید از موزه حیات وحش و طبیعی یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به گالری ابزار زیبا اضافه کرد: استان کهکیلویه و بویراحمد را از لحاظ تنوع زیستی، توپوگرافی، شرایط اقلیمی و داشتن مدار شریف دوستدار منابع طبیعی و محیط زیست بعنوان قلب زاگرس می شناسم.

وی اظهار کرد: مردم استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به حفظ محیط زیست، منابع آب، حیات وحش و مراتع عرق ملی و منطقه ای دارند که برای ما یک دستاورد است به خصوص در مواقع آتش سوزی جنگل ها همواره در کنار مسئولان و حتی جلوتر از آن ها بودند.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص آلودگی های نفت و گاز گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: در این خصوص قانون هوای پاک خیلی از تکالیف را تعیین نموده است، این قانون 167 تکلیف برای 23 دسته دارد که یکی از 11 دستگاه اصلی این قانون وزارت نفت است و این وزارتخانه در زمینه بهینه سازی سوخت و کیفی سازی سیستم ها در شهرستان گچساران باید گام بردارد و خوشبختانه با رویکرد دولت سیزدهم در بحث سوخت مازوت، مازوت سوزی تا هفته قبل 30 درصد کاهش داشته است.

سلاجقه توضیح داد: در زمینه مسائل زیست محیطی کشور، زمان آلوده کردن محیط و در رفتن تمام شده است، محیط زیست یک سرمایه کلان کشور است البته کشور احتیاج به توسعه زیرساخت ها دارد که باید انجام گردد، اما وقتی انجام می گردد باید خسارات وارده به منابع، تنوع زیستی و منظر از دست داده شده جبران گردد. از این به بعد قبل، حین و بعد از اجرای پروژه پایش را انجام می دهیم.

وی ادامه داد: یکی از سوخت های اصلی کشور ما سوخت فسیلی است که باید استفاده کنیم، در زمینه گاز، نیروگاه های گاز سوز، چون زیرساخت ها توسعه پیدا ننموده ناچاریم برخی اوقات از سوخت مازوت استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست مطرح نمود: شهرستان گچساران منطقه نفت و گاز خیز است و سازنده های زمین شناسی این منطقه بسیار حساس است که دست کاری کردن این سازنده ها حساس هستند و منابع آب و خاک ما را از بین می برد.

سلاجقه ادامه داد: در شهرستان گچساران وزارت نفت مکلف است که از دستگاه های فیلتراسیون به نحوه مطلوب استفاده کند و پایش را انجام دهد و از رها کردن پساب به منابع آب و خاک جلوگیری کند که ایجاد تصفیه خانه ها در دست پیگیری است و اجازه نمی دهیم.

وی در خصوص آفت جنگل های بلوط زاگرس و بخصوص استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید نمود: یکی از تنش های اصلی که برای درخت و پوشش جنگلی که اتفاق می افتاد، کمبود آب است، وقتی منابع آب و تغذیه آبی گیاه با مشکل روبرو گردد این تنش رخ می دهد.

رئیس سازمان محیط زیست توضیح داد: بلوط غرب و زاگرس یکی از شاخص های کشور است، زاگرس سینه ستبری است که مردمان دلیری را در دامن خود پرورش داده است، اما هم اکنون نماد اصلی زاگرس که همان بلوط است با مشکل روبرو شده که مشکل اصلی آن تنش آبی است.

سلاجقه اظهار کرد: وزیر نفت در این زمینه طی دو مرحله 10 میلیارد تومان در قالب مسئولیت های اجتماعی اختصاص داده است که از وزیر نفت می خواهم این مقدار اعتبار را بیشتر کند و مسئولان استان پیگیری باشند تا این اعتبار جذب گردد البته محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان متولیان جنگل ها این مسئله را پیگیری می نمایند و در دستور کار قرار دارند.

وی در خصوص پرداخت خسارت به دامداران و افرادی که از روی حیات وحش متضرر می شوند، مطرح نمود: هیچ گونه مسئله ای در این زمینه نداریم و بحث بیمه به وسیله صندوق ملی محیط زیست کاملا اجرا شده است و هر گونه خسارتی که همکاران ما احصا نمایند که به وسیله حیات وحش رخ داده و خسارت دیدگان نیز وظایف خود را انجام داده اند، برای پرداخت خسارت وارده از سوی حیات وحش مسئله ای نداریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با واگذاری قرقبانی به بخش خصوصی اظهار کرد: بحث مدیریت منطقه ها کشور را در دستور کار داریم و سال جاری شعار محیط زیست به نام محیط مردم پایه، هوشمند و فناورانه نامگذاری شده که به همین دلیل حضور مردم در منطقه ها را سازگار طراحی می کنیم تا مردم بتوانند از منطقه ها به نحو مطلوب استفاده نمایند و مشارکت مردم را داشته باشیم. البته چند کار پیروز در زمینه قرق های اختصاصی داشته ایم، یکسری بحث ها در این زمینه از جمله شکار است که در حال اجرا استفتائات هستیم و در صورتی که برطرف گردد می تواند در زمینه اشتغالزایی، تکثیر حیات وحش و پایداری منطقه پیروز باشد.

سلاجقه در خصوص کمبود نیرو در اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در کشور محیط زیست بسیار ضعیف است، اما سال جاری با همه محدودیت هایی که دولت داشت 350 نفر نیرو که 250 نفر از این تعداد محیطبان هستند، جذب خواهیم کرد و سعی می کنیم به استان کهگیلویه و بویراحمد که از ظرفیت عالی محیط زیست برخوردار است توجه ویژه داشته باشیم.

وی در خصوص کمبود امکانات در مواقع آتش سوزی جنگل ها به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد، اضافه کرد: تجهیزات فناورانه و پک های کاملی و خوبی برای نیرو ها و محیطبانان کشور دیده شده است که استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه خاموش کردن آتش سوزی جنگل ها پیش قراول بوده و دیده می گردد و این تجهیزات از روز شنبه پنجم آذر ماه 1401 بین استان ها توزیع می گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: برای همیاران محیط بان تدابیری اندیشیده شده که سازمان محیط زیست با استانداری کهگیلویه و بویراحمد کار هایی در این خصوص انجام می دهند.

سلاجقه در پاسخ به این سوال که چرا مجوز زیست محیطی سد تنگ سرخ بویراحمد در 10 سال گذشته صادر نشد و در سال 1400 صادر شد؟ گفت: مجوز سد تنگ سرخ صادر شده است، وقتی دستگاه یا مشتری می خواهد سدی ایجاد کند یا کار توسعه انجام دهد تعهداتی باید انجام دهد که شاید مجوز داده گردد، اما اگر این موارد رعایت شده باشد و مشکل خاصی از لحاظ زیست محیطی نداشته باشد برای احداث آن مشکل خاصی نداریم و تامین آب شرب همواره اولویت ماست و پس از آن حق آبه محیط زیست است.

وی در این رابطه که گفته می گردد با احداث سد تنگ سرخ بویراحمد رودخانه بشار خشک می گردد، اعلام کرد: منابع و مصارف بر عهده وزارت نیرو است و ما بر مبنای آن مجوز می دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برداشت شن و ماسه از رودخانه های استان کهگیلویه و بویراحمد توضیح داد: برای برداشت از رودخانه ها منابع قرضی حد مجاز طراحی می کنیم که وزارت نیرو باید توجه داشته باشد و اگر مواردی در این زمینه در این استان باشد اداره کل محیط زیست استان حتما پیگیری می نماید.

سلاجقه در پاسخ با سوالی در خصوص سد چم شیر گچساران اعلام کرد: در زمینه سد چمشیر سمن ها و مراکز دانشگاهی اظهار نظر هایی کردند، این سد هم اکنون به مرحله آبگیری رسیده است، حساس ترین سازنده های زمین شناسی را بخصوص از لحاظ املا در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم و هیچگاه دنبال تکرار گتوند دیگری در کشور نیستم و اجازه نخواهم داد، اما با وزارت نیرو بحث شد و ما گفته ایم که حدس انجام گردد و نمونه برداری صورت گیرد و نتایج نهایی را اعلام نمایند در صورتی که مشکل نداشته باشند مجوز آبگیری سد چمشیر گچساران داده می گردد.

گالری ابزار زیبا اجتماعی محیط زیست

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن تمام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان آلوده کردن محیط زیست و در رفتن تمام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید